• Autor: News4media
    • Wyświetleń: 4864
    • Dodano: 2023-03-09 / 20:18
    • Komentarzy: 8

    Senior nie siądzie za kierownicę? Unia ma plan na zmiany w prawie drogowym

    (Fot. iStock)

    Dyskusja na ten temat wraca za każdym razem, gdy sprawcą wypadku jest osoba w podeszłym wieku. Kiedy senior siada za kierownicą, często prowadzi to do tragedii na drodze.

    Nie jest to reguła, ale już w 2018 roku serwis punkta.pl, który zajmuje się bezpieczeństwem na drogach, alarmował, że liczba "aktywnych kierowców - seniorów" rośnie. Mają często kłopoty ze wzrokiem i słabszy refleks. Właśnie w 2018 roku do kolizji na jednym z warszawskich skrzyżowań doprowadził 104-latek. Mniej więcej w tym samym czasie był kolejny taki sam wypadek ze 101-latkiem w roli winowajcy.

    Pomylił pedał gazu z hamulcem

    Anna Zielińska z Instytutu Transportu Samochodowego badała tę kwestię i oceniła, że najwięcej zdarzeń drogowych mają najmłodsi i najstarsi mężczyźni.

    W 2017 roku w gminie Jeziorzany na Lubelszczyźnie 82-latek pomylił pedał gazu z hamulcem. Kierowca jeepa, wycofując pojazd z parkingu, nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu i zderzył się z bmw. Potem jeep jeszcze przyspieszył, obracając się na ulicy, i uderzył w rowerzystki, słupek i znak drogowy.

    Z tych właśnie powodów Komisja Europejska chce unijnych zmian w przepisach drogowych. To propozycja Komisji Europejskiej.

    Przeżyjemy rewolucję w prawach jazdy?

    Najpierw jednak musi się tym zająć Parlament Europejski, a potem rządy poszczególnych krajów UE. Nie ma jednak wątpliwości, że przedstawione pomysły są poważne i jeżeli w takim kształcie wejdą w życie, to przeżyjemy rewolucję w prawach jazdy.

    Posiadacz prawa jazdy kategorii B mógłby prowadzić pojazd do dopuszczalnej masy całkowitej 4,25 tony.

    O prawo jazdy na samochód można by się ubiegać, mając już 17 lat. Ale do 18 roku życia taka osoba mogłaby prowadzić tylko pod opieką dorosłego.

    Wszystkie kraje (Polska już ma) mają wprowadzić e-prawo jazdy.

    2-letni okres próbny dla nowych kierowców. Przez ten czas nie mogliby popełnić takich wykroczeń jak jazda po alkoholu i przekraczanie prędkości.

    Nowe testy na prawo jazdy; na kursach kandydaci na kierowców uczyliby się, jak prowadzić auto ekologicznie.
    Wprowadzenie kursów mających nauczyć starszych kierowców, jak korzystać z nowych rozwiązań technicznych.

    Na liście jest także propozycja, żeby kierowca mający 70 lat co 5 lat przechodził badania i od ich wyniku będzie zależało, czy taka osoba może prowadzić pojazd.

    Szykuje się gorąca dyskusja

    "Na razie projekt w niektórych kręgach zbiera cięgi, bo według krytyków jest to klasyczny przykład dyskryminacji ze względu na wiek. Bo skoro ktoś może w wieku 70 lat pracować i dobrze wykonywać nawet wysoko wykwalifikowany zawód, to czemu taki ktoś miałby też nie móc jeździć samochodem? Bez dwóch zdań - szykuje się gorąca dyskusja" - podaje "Dziennik Gazeta Prawna".

    I dodaje, że w 2021 r. osoby 60 plus spowodowały w Polsce stosunkowo niewiele wypadków (3,49 na 10 tys. osób). Wyższe wkaźniki dotyczą grupy wiekowej 18-24 (13,77), 25-39 (7,85) czy 40-59 lat (5,46).

    To tylko jedna strona medalu. Ale jest i druga:

    "Starsi kierowcy często jeżdżą wolniej i ostrożniej, na dodatek nie pokonują rocznie wielu kilometrów i chętnie poruszają się trasami, które są im dobrze znane. Druga strona medalu: wraz z wiekiem często pogarszają się czas reakcji, wzrok i słuch, a dość powszechną przyczyną wypadków wśród starszych kierowców jest nie prędkość, lecz wymuszenie pierwszeństwa przejazdu. Starsze osoby są też bardziej narażone np. na zasłabnięcie podczas jazdy".


    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2023-03-10 08:59:23 [5.173.96.*] id:1657547  
    Rex: Napisał postów [4658], status [VIP] Reputacja
    A Rex o tym pisze od kilku lat Auto dla ludzi od 21-70 lat i zmniejszy się ilość śmiertelnych wypadków o 30-40%0unia działa ale bardzo wolno

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2023-03-10 13:39:37 [62.216.215.*] id:1657558  
    Jerry: Napisał postów [4705], status [VIP] Reputacja
    No właśnie. Aby ci prawko zabrali.
    2023-03-10 14:04:31 [5.172.238.*] id:1657559  
    paleo: Napisał postów [294], status [maniak] Reputacja
    A ja częściej widzę szalejących na drodze/tzn.jadących niebezpiecznie brawurowo, łamiących przepisy/ młodych niż starych kierowców.
    2023-03-10 12:22:37 [84.10.156.*] id:1657552  
    DonPedro69: Napisał postów [11078], status [VIP] Reputacja
    Śmierdzi to na kilometr dyskryminacją, ale jak UE chce to przecież to jest świętość. A wystarczy zwiększyć częstotliwość badań psychtechnicznych po powiedzmy 75. 70 to jednak jeszcze w dzisiejszych czasach żwawi ludzie, jak chociażby ten Pan, co wybiera się na maraton na Antarktydzie! To on wysportowany jeździć nie może? Chora Unia!

    Nick:
    Treść:
    2023-03-10 07:59:09 [37.247.228.*] id:1657545  
    siwy72: Napisał postów [77], status [rozkręcił się] Reputacja
    Kolejny krok globalistów w celu ograniczenia liczby aut. Ma być tak trudno i drogo, że będziesz wolał autobus i hulajnogę.

    Nick:
    Treść:
    2023-03-10 05:48:10 [46.134.120.*] id:1657543  
    M1974P: Napisał postów [13942], status [VIP] Reputacja
    Komisja Europejska??? Przecież nierząd ma ją w głębokim poważniu:] więc w pl. tego problemu nie ma ;P

    Nick:
    Treść:
    2023-03-09 23:40:30 [188.123.205.*] id:1657542  
    ombre: Napisał postów [19841], status [VIP] Reputacja
    Trzeba wyeliminować tych co wolno jeżdżą tak by ci w bmw czy innych audicach mogli szybciej jechać.

    Nick:
    Treść:
    2023-03-09 21:32:28 [31.0.67.*] id:1657541  
    Jerry: Napisał postów [4705], status [VIP] Reputacja
    To dyskryminacja.

    Nick:
    Treść: