• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 5380
    • Dodano: 2023-02-14 / 15:28
    • Komentarzy: 9

    Naukowcy Politechniki Opolskiej zaprezentowali quada napędzanego sprężonym azotem

    Quad napędzony sprężonym azotem wyjechał z Katedry Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej. To jednak dopiero początek z wielu zastosowań układu pneumatyczno-hydraulicznego, który opracowali nasi naukowcy.


    Prace nad prototypem trwały blisko pięć lat. - W pierwszej kolejności chcieliśmy sprawdzić rozwiązanie tajwańskiego naukowca Dien Shaw. To także wynalazca, który ma na swoim koncie wiele patentów i szeroką wiedzę. Naszą uwagę zwróciło jedno z jego rozwiązań - pneumatyczno-hydrauliczne. Jest ono ciekawe z tego względu, że zachodzi w nim konwersja energii pneumatycznej na hydrauliczną w tak zwanych konwerterach energii. Początkowo postanowiliśmy je tylko przetestować. Ostatecznie rozwiązanie to rozwinęliśmy, a w następstwie tego zbudowaliśmy układ napędowy i uruchomiliśmy pojazd - informuje prof. Sebastian Brol z Katedry Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej.

    - Quad został wyposażony w układ napędowy pneumatyczno-hydrauliczny, który wykorzystuje sprężony gaz jako magazyn energii. Następnie energia zgromadzona w gazie zostaje wykorzystana do tego, żeby przepchać ciecz hydrauliczną poprzez układ napędzając w ten sposób silnik hydrauliczny. Mamy zatem połączone dwa rozwiązania, które są pneumatyczne i hydrauliczne, stąd nazwa: układ pneumatyczno-hydrauliczny - tłumaczy dr inż. Rafał Czok z Katedry Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej. - W quadzie jest sterowanie modułowe, jeżeli coś się zepsuje to wymieniamy jeden moduł. To ułatwia badania, rozszerzenie ewentualnego sterowania o elementy, które były potrzebne dla kolejnych algorytmów. Od strony programowej wykonaliśmy cztery algorytmy sterowania, dla każdego z nich ma inną sprawność, a to przekłada się na lepsze bądź gorsze wykorzystanie zgromadzonej energii w sprężonym azocie - dodaje dr inż. Piotr Mróz.

    - Nauczyliśmy się sterować pojazdem, dobierać jego konstrukcję w zależności od rodzaju sterowania. Dr inż. Piotr Mróz i dr inż. Rafał Czok wykonali fantastyczną pracę, ponieważ przedstawili i opisali wszystkie czynniki niezbędne do właściwego zaprojektowania takiego układu pneumatyczno-hydraulicznego zgodnie z przyjętymi kryteriami. W trakcie pracy zaobserwowaliśmy wiele zjawisk, które do tej pory nie były opisywane w obszarze nauki, a były to zjawiska związane z konwersją energii, mowa m.in. o duszeniu i dławieniu konwertera. Zwrócono uwagę także na tzw. efekt serpentyny, one wszystkie związane są zarówno ze sterowaniem jak i powiązane z konstrukcją układu - wylicza prof. Sebastian Brol.

    Układ pneumatyczno-hydrauliczny świetnie się sprawdził jako napęd quada, ale to początek możliwości jego zastosowań. - Takie urządzenia są bardzo dobre dla ciężarówek, kiedy trzeba wydatkować dużo energii w krótkim czasie. To rozwiązanie również może być stosowane w układach stacjonarnych, np. tam, gdzie trzeba zrobić rozruch wielkiego silnika z wielkimi obciążeniami początkowymi. Nadaje się do transportu bliskiego oraz dla układów hybrydowych, szczególnie tam, gdzie jest ciepło odpadowe- informuje prof. Sebastian Brol.

    Zdjęcie (1/4)

    (Fot. Politechnika Opolska)

    reklama

    Napisz co o tym myślisz!

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2023-02-14 22:09:47 [5.184.211.*] id:1656752  
    muerte: Napisał postów [4], status [żółtodziób] Reputacja
    5 lat myśleli. A butla na pasach...

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2023-02-15 09:34:17 [90.156.124.*] id:1656764  
    siostra_brygida: Napisała postów [48024], status [VIP] Reputacja
    Ale nie na sznurkach ;)
    2023-02-15 09:31:24 [46.205.213.*] id:1656763  
    neon: Napisał postów [2687], status [Szycha] Reputacja
    To jest chyba przedwczesny prima-aprilis!

    Nick:
    Treść:
    2023-02-15 08:41:38 [37.225.57.*] id:1656759  
    kemotazi: Napisał postów [512], status [starszy pismak] Reputacja
    Wygląda jakby to wyjechało z jakiejś stodoły, a nie z politechniki.

    Nick:
    Treść:
    2023-02-15 06:01:18 [194.29.182.*] id:1656755  
    KK 35947: Napisał postów [3343], status [VIP] Reputacja
    Bardzo ładny "dizajn", jakby Mietek z PGRu po dwóch jabolach sklecił i ciekawe z jaką szybkością obrotową się to kręci w miejscu gdy się urwie zawór w butli o co raczej nie trudno przy takim montażu i gdy nie ma wkręconego kosza zabezpieczającego zawór co zapewne jest zbyt plebejskie jak na "naukowe" myślenie.

    Nick:
    Treść:
    2023-02-14 18:55:47 [89.64.46.*] id:1656748  
    Luzi: Napisał postów [1457], status [stały bywalec] Reputacja
    Gdzie to się tankuje?

    Nick:
    Treść:
    2023-02-14 18:36:40 [188.123.205.*] id:1656745  
    ombre: Napisał postów [19797], status [VIP] Reputacja
    Samochody na sprężone powietrze istnieją od dawna np Tata air car.I oni pewnie myślą że epokowego odkrycia i wyrwą kasę od głupich urzędników którzy w to epokowe odkrycie uwierzą.

    Nick:
    Treść:
    2023-02-14 17:29:30 [185.127.22.*] id:1656743  
    Rolnikos: Napisała postów [9255], status [VIP] Reputacja
    Ten ursus z ładowaczem na ostatnim zdjęciu jest najlepszy.

    Nick:
    Treść:
    2023-02-14 15:36:30 [91.212.223.*] id:1656733  
    The Naturator: Napisał postów [2296], status [Szycha] Reputacja
    Na zdjęciach nie widać, żeby to gdzieś pojechało.

    Nick:
    Treść: