• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 1719
    • Dodano: 2022-12-08 / 15:14
    • Komentarzy: 2

    Największa inicjatywa rowerowa w regionie

    Jazda na rowerze to jedna z najprzyjemniejszych i najzdrowszych form spędzania wolnego czasu. Coraz więcej osób wybiera rower jako główny środek transportu do pracy, na zakupy i aby spędzić czas z rodziną i przyjaciółmi. Dlatego w samorządzie województwa pojawiła się inicjatywa "Opolskie na rowery".


    Skąd pomysł na "Opolskie na rowery"?

    Na rowery wsiadają też najmłodsi korzystając z dwóch kółek w drodze do szkoły i na plac zabaw. - Wiatr we włosach i szybka jazda mogą mieć jednak również negatywne następstwa. Brak znajomości zasad bezpiecznej jazdy na rowerze to jedna z przyczyn najgroźniejszych wypadków z udziałem rowerzystów. Z drugiej strony, stale rosnąca liczba rowerzystów wymaga dobrze przygotowanych nawierzchni i tworzenia nowych ścieżek rowerowych w regionie - podkreśla Andrzej Buła, marszałek województwa opolskiego.

    Dlatego wspólnie z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego rozpoczęliśmy inicjatywę "Opolskie na rowery" dedykowaną uczniom szkół podstawowych - wyjaśnia Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa. Bus wypełniony kaskami rowerowymi, kamizelkami wraz z mobilnym miasteczkiem rowerowym ruszył w trasę po województwie i odwiedził kilkadziesiąt szkół podstawowych. W tym samym czasie w urzędzie marszałkowskim tworzona była polityka rowerowa województwa opolskiego oraz trwały przygotowania do największej w historii inwentaryzacji rowerowej w regionie.

    2000 km możliwości

    W 2020 roku rozpędził się już na dobre projekt "Opolskie na rowery". Dzięki funduszom unijnym możliwe stało się przygotowanie profesjonalnej i, co najważniejsze - potwierdzonej w terenie, inwentaryzacji tras rowerowych - podkreśla Remigiusz Widera, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki, UMWO. Jej wykonawcy pokonali na rowerach niemal 2000 kilometrów. W konsultacjach na kilku etapach tego projektu uczestniczyło około 500 osób, przedstawiciele różnych środowisk i mieszkańcy regionu. To wszystko posłużyło do opracowania koncepcji zintegrowanej sieci tras rowerowych województwa opolskiego przez konsorcjum firm Velo Tobiasza Nykamowicza i Neuteno Jacka Ziebury - https://www.opolskie.pl/wp-content/uploads/2022/05/koncepcja.opolskie.v.2.1.pdf

    Po co to wszystko?

    - Wypracowanie koncepcji rozwoju ścieżek rowerowych w województwie opolskim to bardzo ważny argument do rozmowy o środkach unijnych - podkreśla marszałek Andrzej Buła. W ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2021-2027 Unia Europejska stawia bardzo duży nacisk na sieciowanie i zieloną gospodarkę. Co to oznacza dla przeciętnego Kowalskiego?

    Jazda na rowerze to ekologiczny i bezemisyjny środek transportu, co w mocnym uproszczeniu oznacza, że stanowi element zielonej gospodarki. Sieciowanie jest jednak już bardziej skomplikowane, ale uzasadnione. Jeśli ma powstać trasa rowerowa, która kończy się po 10 km w powiecie kluczborskim i dotarcie do innej trasy wybudowanej w powiecie brzeskim to około 150 km drogą wojewódzką, przy której nie będzie ścieżki rowerowej, to cała wycieczka rowerowa przestaje być atrakcyjna ...i bezpieczna - wyjaśnia Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa. Stąd też budowa nowych ścieżek powinna być powiązana ze stworzoną siecią tras rowerowych w regionie, tak aby stworzyć jedną i spójną sieć. Stworzona dzięki realizacji projektu koncepcja będzie stanowić podstawę - taki drogowskaz dla samorządów starających się o środki unijne - do rozbudowy ścieżek rowerowych w ramach nowej perspektywy unijnej.

    A to nie wszystko!

    Dodatkowo w ramach projektu wspólnie z mieszkańcami wybrano projekt budowy Miejsc Odpoczynku Rowerzysty tzw. MOR-u, który będzie wykorzystywany każdorazowo przy budowie MOR-ów. Powstał także spójny system znakowania tras. Znaki rowerowe docelowo będą umieszczone na wszystkich trasach rowerowych w województwie.

    Już dzisiaj jedźmy na wycieczkę rowerową

    Tras rowerowych będzie przybywać, ale już dzisiaj województwo może pochwalić się pięknymi trasami rowerowymi, o których istnieniu mieszkańcy często nie wiedzą. Dlatego właśnie wspólnie z Przemysławem Supernakiem, podróżnikiem i rowerzystą, stworzyliśmy przewodnik rowerowy po wybranych trasach rowerowych w regionie - wyjaśnia Agnieszka Okupniak, dyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą i Promocji Regionu. Przewodnik wydany w formie papierowej oraz elektronicznej prezentuje 25 tras rowerowych o różnym poziomie trudności po województwie opolskim wraz z możliwością wgrania tych tras na urządzenia mobilne (tzw. ślad GPS).

    Opolskie na rowery!

    Realizacja inicjatywy "Opolskie na rowery" oraz stworzenie koncepcji ścieżek rowerowych pokazują, że województwo "rozkręciło się" na dobre i stało się gotowe do kolejnego milowego kroku - a jest o co walczyć. Każdy z nas chce żyć w czystym środowisku i cieszyć się dobrym zdrowiem, a do tego rower nadaje się najlepiej!

    Zarząd Województwa Opolskiego składa podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w tworzenie i realizację koncepcji tras rowerowych województwa opolskiego. Bez waszej pomocy, ciężkiej pracy oraz przede wszystkim pasji i wytrwałości nie udałoby się zrealizować tak wysokiej jakości produktu i osiągnąć rezultatów. Liczymy na dalszą współpracę i ...widzimy się na ścieżkach rowerowych!

    Zdjęcie (1/2)

    (Fot. UMWO)

    reklama

    Napisz co o tym myślisz!

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2022-12-09 09:26:02 [31.0.50.*] id:1652964  
    Papitan: Napisał postów [6], status [nowy] Reputacja
    Może warto zacząć od budowy dróg dla rowerów z prawdziwego zdarzenia w Opolu. Nikt przecież nie będzie jeździł do pracy na rowerze z Kluczborka do Brzegu, a z Malinki do centrum już jak najbardziej. Brak ścieżki na Żeromskiego, Reymonta, na Ozimskiej nagle się kończy i trzeba albo jechać chodnikiem (wbrew przepisom) albo zejść z roweru, przejść po pasach i jechać dalej na centymetry obok samochodów. Przykładów można mnożyć, ale widocznie prezydent miasta z rowerami nie na wiele wspólnego. Dużo pracy przed miastem.

    Nick:
    Treść:
    2022-12-08 17:12:01 [83.4.112.*] id:1652944  
    dzony: Napisał postów [6525], status [VIP] Reputacja
    Panie Ogłaza może tak rower Częściej i itp. a i zdrowie pewnie lepsze ;)
    [1]

    Nick:
    Treść: