• 0
0
  • Autor: Aga_Ko
  • Wyświetleń: 3093
  • Dodano: 2020-02-12 / 14:26
  • Komentarzy: 7

Operatorzy numeru alarmowego odbierają setki zgłoszeń dziennie. Zdarzają się też nietypowe...

 
 
Operatorzy numeru alarmowego odbierają setki zgłoszeń dziennie. Zdarzają się też nietypowe...
 <i>(Fot. Dżacheć)</i>

(Fot. Dżacheć)

We wtorek 11 lutego obchodziliśmy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Zespół specjalnie przeszkolonych ludzi cechujących się niezwykłym opanowaniem i chęcią pomocy innym codziennie odbiera dziesiątki telefonów.


Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Opolu działa już niemal 8 lat. Za każde odebrane połączenie z numeru alarmowego odpowiadają osoby bardzo dobrze wyszkolone, cechujące się opanowaniem, wysoką wiedzą i chęcią niesienia pomocy. Najczęściej na zmianie pracuje około 5-6 osób i 4 w nocy.

Dziś w specjalnej salce szkoleniowej pojawiły się przedszkolaki, które wzięły udział w grach i zabawach przygotowanych przez operatorów

Do opolskiego CPR trafiają zgłoszenia z całej Polski, a zgrany zespół podczas wykonywania swoich zadań swoim doświadczeniem i wiedzą musi wykazywać się w każdej minucie swojej pracy. Operatorzy odbierają dziennie ponad 2 tysięcy zgłoszeń.

Operatorzy opolskiego CPR zgodnie przyznają, że najbardziej istotną rzeczą, którą muszą usłyszeć po drugiej stronie słuchawki jest adres. - Przede wszystkim po to, aby po ewentualnym rozłączeniu się z poszkodowanym wiadomo było, dokąd pomoc ma trafić. Częstotliwość odbierania telefonów zależy od okresów. Nie ma tu reguły, wiadomo w ostatnich wietrznych dniach telefonów było więcej, a połączenia wpadały z całego kraju. Zdarzają się dni spokojne, gdzie do południa jest zaledwie kilka telefonów, a podczas powrotów z pracy, ze szkół telefonów jest więcej - mówi Michael Kotulla, operator opolskiego CPR.

Operator musi umieć uspokoić emocje osoby po drugiej stronie słuchawki. Zwykle osoby dzwoniące znajdują się w sytuacji stresowej. - Rozmowa musi być tak poprowadzona, żeby w jak najkrótszym czasie uzyskać wszelkie niezbędne informacje - słyszymy.

Zdarzają się i telefony z poczuciem humoru. - Pewnego razu zadzwonił mężczyzna chcący wezwać karetkę do żony. Dyspozytorzy usłyszeli, że żona poinformowała mężczyznę, że jest w ciąży, ale zgłaszający miał wątpliwości i postanowił wezwać medyków, by potwierdzić błogosławiony stan swojej żony - dodaje Kotulla.

- Połączeń trudnych jest sporo aczkolwiek najtrudniejsze są zgłoszenia od dzieci, ponieważ wymagają cierpliwości, opanowania i poprowadzenia tak rozmowy, by potrafiły przekazać niezbędne informacje. Dzieci dokonują bardziej precyzyjnych zgłoszeń, niż osoby dorosłe. My zapraszamy często dzieci do naszego centrum, pokazujemy jak działać i to owocuje. Nie można popadać w rutynę, każde zgłoszenie jest inne. Najdziwniejsze zgłoszenie dotyczyło pana, który zatrzasnął się w szczelinie pomiędzy pralką a meblami - mówi Marta Chmielewska, operator.

CPR cały czas poszukuje operatorów do pracy. Wymogi, jakie powinien spełniać taki operator to ukończenie minimum szkoły średniej i znajomość języka obcego w którym przyszły operator będzie potrafił się porozumieć. Kandydaci muszą przejść jeszcze szkolenia specjalistyczne zakończone pozytywnie zdanymi egzaminami, by mogli w przyszłości obsługiwać numery alarmowe.



reklama

Więcej zdjęć

24opole.pl
24opole.pl
24opole.pl
24opole.pl
24opole.pl

Wydarzenia pod patronatem portalu

Napisz co o tym myślisz!

Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

2020-02-12 16:14:27 [194.29.183.*] id:1591281  
KK 35947: Napisał postów [1721], status [Szycha] Reputacja
Był dobry system powiadamiania działający tyle lat, zatrudniający ludzi ,którzy znali prawie każdy kąt w swoim rejonie działania potrafiący pokojarzyć miejsce po cechach szczególnych w razie braku adresu no to wszystko wpakowano pod 112 i teraz będąc w sytuacji gdy muszę wezwać pomocy a nie znam adresu bo jestem w obcym mieście nie mogę powiedzieć "leży facet obok sklepu Krówka w Opolu bo odbierający jest fizycznie w dajmy na to Szczecinie i nie wie nawet gdzie to opole jest o krówce nie wspomnę i liczy na adres najlepiej z kodem pocztowym lub współrzędnymi z nawigacji żeby te dane przekazać do dyspozytora np, pogotowia zamiast przełączyć mnie bezpośrednio do niego. Takie 112 ma sens tylko dla ludzi nie znających innych sposobów np zza granicy a my tutejsi spokojnie moglibyśmy dzwonić na dotychczasowe numery, Co skraca czas interwencji.

Nick:
Treść:
Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
2020-02-13 08:09:00 [185.100.87.*] id:1591356  
ALFredo: Napisał postów [1635], status [zrobił/a karierę] Reputacja
to byl gownianiy system komunistyczny. lepszy bylby na trabke i hejnal
2020-02-12 15:46:00 [104.244.72.*] id:1591274  
ALFredo: Napisał postów [1635], status [zrobił/a karierę] Reputacja
fiuty ze 112
[-1]

Nick:
Treść:
Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [4]
2020-02-12 16:07:56 [178.43.17.*] id:1591278  
ms40: Napisał postów [1060], status [stały bywalec] Reputacja
Obyś się nie rozmnażał
2020-02-12 16:29:50 [46.93.20.*] id:1591285  
anstel: Napisał postów [3800], status [VIP] Reputacja
ALF obyś tych fiutów ze 112 czasami nie potrzebował ?
2020-02-12 18:38:09 [89.204.130.*] id:1591301  
TruckBoardMen: Napisał postów [94], status [młodszy wyjadacz] Reputacja
Smieciarze z Luxemburga.
2020-02-13 08:07:42 [185.220.101.*] id:1591355  
ALFredo: Napisał postów [1635], status [zrobił/a karierę] Reputacja
bo jo dzwonia na 911 a nie do krematorium pod 112