- Autor: Aga_Ko
- Wyświetleń: 4612
- Dodano: 2020-02-12 / 14:26
- Komentarzy: 7
Operatorzy numeru alarmowego odbierają setki zgłoszeń dziennie. Zdarzają się też nietypowe...
We wtorek 11 lutego obchodziliśmy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Zespół specjalnie przeszkolonych ludzi cechujących się niezwykłym opanowaniem i chęcią pomocy innym codziennie odbiera dziesiątki telefonów.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Opolu działa już niemal 8 lat. Za każde odebrane połączenie z numeru alarmowego odpowiadają osoby bardzo dobrze wyszkolone, cechujące się opanowaniem, wysoką wiedzą i chęcią niesienia pomocy. Najczęściej na zmianie pracuje około 5-6 osób i 4 w nocy.
Dziś w specjalnej salce szkoleniowej pojawiły się przedszkolaki, które wzięły udział w grach i zabawach przygotowanych przez operatorów
Do opolskiego CPR trafiają zgłoszenia z całej Polski, a zgrany zespół podczas wykonywania swoich zadań swoim doświadczeniem i wiedzą musi wykazywać się w każdej minucie swojej pracy. Operatorzy odbierają dziennie ponad 2 tysięcy zgłoszeń.
Operatorzy opolskiego CPR zgodnie przyznają, że najbardziej istotną rzeczą, którą muszą usłyszeć po drugiej stronie słuchawki jest adres. - Przede wszystkim po to, aby po ewentualnym rozłączeniu się z poszkodowanym wiadomo było, dokąd pomoc ma trafić. Częstotliwość odbierania telefonów zależy od okresów. Nie ma tu reguły, wiadomo w ostatnich wietrznych dniach telefonów było więcej, a połączenia wpadały z całego kraju. Zdarzają się dni spokojne, gdzie do południa jest zaledwie kilka telefonów, a podczas powrotów z pracy, ze szkół telefonów jest więcej - mówi Michael Kotulla, operator opolskiego CPR.
Operator musi umieć uspokoić emocje osoby po drugiej stronie słuchawki. Zwykle osoby dzwoniące znajdują się w sytuacji stresowej. - Rozmowa musi być tak poprowadzona, żeby w jak najkrótszym czasie uzyskać wszelkie niezbędne informacje - słyszymy.
Zdarzają się i telefony z poczuciem humoru. - Pewnego razu zadzwonił mężczyzna chcący wezwać karetkę do żony. Dyspozytorzy usłyszeli, że żona poinformowała mężczyznę, że jest w ciąży, ale zgłaszający miał wątpliwości i postanowił wezwać medyków, by potwierdzić błogosławiony stan swojej żony - dodaje Kotulla.
- Połączeń trudnych jest sporo aczkolwiek najtrudniejsze są zgłoszenia od dzieci, ponieważ wymagają cierpliwości, opanowania i poprowadzenia tak rozmowy, by potrafiły przekazać niezbędne informacje. Dzieci dokonują bardziej precyzyjnych zgłoszeń, niż osoby dorosłe. My zapraszamy często dzieci do naszego centrum, pokazujemy jak działać i to owocuje. Nie można popadać w rutynę, każde zgłoszenie jest inne. Najdziwniejsze zgłoszenie dotyczyło pana, który zatrzasnął się w szczelinie pomiędzy pralką a meblami - mówi Marta Chmielewska, operator.
CPR cały czas poszukuje operatorów do pracy. Wymogi, jakie powinien spełniać taki operator to ukończenie minimum szkoły średniej i znajomość języka obcego w którym przyszły operator będzie potrafił się porozumieć. Kandydaci muszą przejść jeszcze szkolenia specjalistyczne zakończone pozytywnie zdanymi egzaminami, by mogli w przyszłości obsługiwać numery alarmowe.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
KK 35947: Napisał postów [3378], status [VIP]
Był dobry system powiadamiania działający tyle lat, zatrudniający ludzi ,którzy znali prawie każdy kąt w swoim rejonie działania potrafiący pokojarzyć miejsce po cechach szczególnych w razie braku adresu no to wszystko wpakowano pod 112 i teraz będąc w sytuacji gdy muszę wezwać pomocy a nie znam adresu bo jestem w obcym mieście nie mogę powiedzieć "leży facet obok sklepu Krówka w Opolu bo odbierający jest fizycznie w dajmy na to Szczecinie i nie wie nawet gdzie to opole jest o krówce nie wspomnę i liczy na adres najlepiej z kodem pocztowym lub współrzędnymi z nawigacji żeby te dane przekazać do dyspozytora np, pogotowia zamiast przełączyć mnie bezpośrednio do niego. Takie 112 ma sens tylko dla ludzi nie znających innych sposobów np zza granicy a my tutejsi spokojnie moglibyśmy dzwonić na dotychczasowe numery, Co skraca czas interwencji.