• Autor: Aga_Ko
    • Wyświetleń: 3522
    • Dodano: 2019-11-29 / 07:59
    • Komentarzy: 7

    Dziś "Black Friday". Co może pójść...nie tak?

    Dziś "Black Friday". Co może pójść...nie tak?
     <i>(Fot. Dżacheć)</i>

    (Fot. Dżacheć)

    Skrupulatnie odkładamy pieniądze z drżeniem rąk spisujemy listę produktów oczekując na dzień, w którym teoretycznie mamy zrobić zakupy życia. Co na "Black Friday" zyskują sprzedawcy, a co tracą konsumenci?


    Z badania "Zakupy świąteczne 2018" firmy doradczej Deloitte wynika, że już 3 na 4 Polaków deklaruje zakupy właśnie w tym dniu. "Black Friday" pozostaje kluczową datą w kalendarzu sprzedaży detalicznej, ponieważ sprzedaż prawdopodobnie będzie napędzana przez rozpoczynającą się we wszystkich sklepach gorączkę świąteczną. Wielu z nas uważa, że ten dzień jest idealnym momentem na zrobienie zakupów świątecznych.

    Według badań firmy doradczej (dane z 2018 roku) pomiędzy piątkiem poprzedzającym "Black Friday" a samym "świętem zakupów" obniżka cen analizowanych kategorii produktów wynosiła średnio 3,5 proc. To mimo wszystko więcej niż w latach ubiegłych, gdzie promocje sięgały procentowej obniżki, lub... żadnej.

    - Amerykanie tylko w ten jeden dzień potrafią wydać połowę oszczędności przeznaczonych na świąteczne prezenty. W czarny piątek sklepy bywają otwarte przez 24 godziny, a w zakupowym szaleństwie uczestniczy w USA 120-140 mln ludzi. O czarnym piątku mówi się, że generuje największy dzienny ruch w handlu - pisze portal Tvn24Bis.

    Aby trafić na okazyjną cenę produktu trzeba czasem wykazać się szybkością. Za oceanem łowcy takich okazji potrafią nocować przed sklepami, a godzina otwarcia przypomina co najmniej scenę jak z ustawek pseudokibiców. W niektórych kolejkach do marketów trzeba niekiedy stać nawet po kilka godzin.

    Niestety w Polsce "Black Friday" w większości przypadków jest tylko chwytem marketingowym i próbą przyciągnięcia konsumentów do sklepu. Praktyka zawyżania cen przed wielką obniżką jest dobrze znana, dlatego bardzo często jesteśmy rozczarowani przebierając w sklepowych cennikach i bezskutecznie szukając okazji.

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreśla, że podczas wszelkich wyprzedaży obowiązują konsumentów takie same prawa jak przy zwykłych zakupach. Przecena nie ma żadnego znaczenia, chyba, że jej przyczyną jest wada produktu, o której wiemy.

    Ze sklepowych witryn często kuszą nas obrazki "-80%", "-50%", a wchodząc między regały okazuje się, że przeceną są objęte tylko niektóre towary (najczęściej ostatnie sztuki, bądź skrajne rozmiary ubrań). Warto sprawdzić, ile dana rzecz kosztowała wcześniej. Uważajmy również na gratisy oraz zestawy, bowiem bywają one droższe niż produkty kupowane oddzielnie. W przypadku, gdy obsługa zażąda wyższej ceny niż widnieje na metce czy półce mamy prawo kupić rzecz po niższej cenie.

    To, że samo słowo "promocja" ma magiczne działanie ciężko podważyć. Sprzedawcy twierdzą, że wielokrotnie podnosili pierwotną cenę towaru, który nie sprzedawał się w sklepie, oklejali promocyjnymi metkami i w kilka dni towar znikał z półek.

    Na Czarny Piątek czekają również oszuści, którzy liczą na naszą nieuwagę i pośpiech. Metody, które stosują sklepy są często niezwykle proste. W niektórych sklepach kilka tygodni przed wyprzedażą ceny rosną, w czasie wyprzedaży obniżka może wydawać się znaczna, jednak za towar w rzeczywistości płacimy kilka procent mniej lub tyle samo co przed podwyższeniem cen.

    Również policja apeluje o ostrożność podczas zakupowego szaleństwa. Na szczególne niebezpieczeństwo jesteśmy narażeni kiedy robimy zakupy przez internet. - Bardzo często atrakcyjnie niska cena jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym przez oszustów. Dlatego też trzeba uważać na "niepowtarzalne okazje". Zbyt niska cena powinna wzbudzić naszą czujność. Płacąc kartą kredytową upewnijmy się, że połączenie jest bezpieczne. Unikajmy komputerów w kawiarenkach internetowych, czy innych miejscach publicznych, a także z ogólnodostępnych sieci WiFi. Nie udostępniajmy także danych do logowania oraz innym osobom - informuje opolska policja.
    reklama

    Więcej zdjęć

    24opole.pl

    Wydarzenia pod patronatem portalu

    Napisz co o tym myślisz!

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2019-11-30 09:39:08 [89.67.4.*] id:1585769  
    emsi: Napisał postów [1699], status [Szycha] Reputacja
    Black fridey za komuny to był codziennie dla Polaków to nic nowego,myśmy to mieli zanim się to stało modne na świecie.

    Nick:
    Treść:
    2019-11-29 20:00:01 [5.173.88.*] id:1585753  
    tippmann: Napisał postów [6003], status [VIP] Reputacja
    czesanie frajerów z sałaty i tyle w temacie

    Nick:
    Treść:
    2019-11-29 19:50:13 [83.26.237.*] id:1585750  
    MGIEŁKA: Napisała postów [18086], status [VIP] Reputacja
    Black Friday - ha, ha, ha, reklama dźwignią handlu, było kiedyś takie hasło ..........ha, ha, ha !!!!

    Nick:
    Treść:
    2019-11-29 10:34:32 [165.225.72.*] id:1585712  
    dontomasso: Napisał postów [3476], status [VIP] Reputacja
    bo tylko duren moze myslec ze w tym dniu uda mu sie kupic cos taniej

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2019-11-29 12:20:04 [78.10.86.*] id:1585718  
    alpin32: Napisał postów [593], status [rozpisany/na] Reputacja
    Święta prawda. Dymają ludzi jak tylko mogą. Nieświadomi kupują drożej niż by chcieli.
    2019-11-29 11:31:14 [185.127.20.*] id:1585715  
    Pedro: Napisał postów [7452], status [VIP] Reputacja
    Zyskuje tylko sprzedawca zręcznymi trickami a konsument nieświadomie się cieszy że zaoszczędził :P

    Nick:
    Treść:
    2019-11-29 10:39:56 [83.238.143.*] id:1585713  
    iks: Napisał postów [361], status [pismak] Reputacja
    Najlepiej z domu w tym czasie nie wychodzić. W okolicach galerii będzie masakra. Już widzę te korki na wrocławskiej żeby dojechać do karolinki lub koło solalrisa.

    Nick:
    Treść: