- Autor: Greg
- Wyświetleń: 12929
- Dodano: 2013-12-02 / 09:07
- Komentarzy: 21
Opolanie budują pierwszy w Polsce tunel aerodynamiczny
To będzie największy w tej części Europy tunel, w którym wznieść nad ziemię będą się mogli zarówno skoczkowie, jak i osoby, które do tej pory stąpały twardo po ziemi. Na terenie lotniska Centralnej Szkoły Szybowcowej w Lesznie pasjonaci lotnictwa z Opola budują tunel aerodynamiczny FreeFlyCenter, dzięki któremu każdy będzie mógł poczuć, co naprawdę znaczą słowa unosić się w powietrzu.
Przemysław Wolański, Tomasz Turłowicz i Mateusz Jędral z lotnictwem, skokami spadochronowymi mają do czynienia nie od dziś. Wszyscy wywodzą się z Opola, jednak rozwijają swoje umiejętności lotnicze współpracując z ośrodkiem w Lesznie. Dlaczego tam? Centralna Szkoła Szybowcowa, która od lat 50. działa na lotnisku w Lesznie uchodzi za najbardziej prężny ośrodek sportów lotniczych w Polsce. To tam właśnie projekt budowy tunelu trafił na właściwy grunt i zainteresowanie władz lokalnych. W rezultacie Opolanie realizują swój projekt w Lesznie, czego nie mogli dokonać w swoim rodzinnym mieście.
Budowany przez nich tunel aerodynamiczny będzie największym w tej części Europy. - Do tej pory skoczkowie musieli jeździć do tego typu obiektów za granicę, teraz to się zmieni. Właśnie teraz zaczyna się sezon tunelowy dla skoczków, ze względu na temperatury jesienią i zimą nie ma możliwości wykonywania skoków z samolotów - mówi Mateusz Jędral.
Latanie w tunelu przeznaczone jest dla wszystkich zdrowych osób w wieku od 5 do 100 lat. W wypadku skoczków ma ono służyć symulacji skoków spadochronowych. Dzięki niemu skoczkowie będą mogli ćwiczyć nowe figury i techniki, a osoby, które do tej pory nie miały doświadczenia ze skokami - sprawdzić, jak to jest naprawdę unosić się w powietrzu.
- Z tunelu będą mogły skorzystać też osoby, które z różnych przyczyn nie mogą skoczyć ze spadochronem z wysokości kilku tysięcy metrów, albo zwyczajnie się tego boją. U nas loty będą się odbywać nad siatką, rozpiętą nad ziemią na wysokości maksymalnie kilku metrów - tłumaczy Jędral. Jednocześnie z tunelu będzie mogło korzystać około 10 osób.
12 ogromnych silników, pobierających 2 megawaty mocy sprawi, że prędkość strugi powietrza może dochodzić nawet do 300 km/h. - Takie prędkości zarezerwowane są dla profesjonalnych grup skydiving'owych. Do lotów rekreacyjnych prędkość strug wynosi około 180-200 km/h - dodaje Mateusz Jędral.
Właśnie ruszają testy tunelu. Gdy wszystko będzie dokładnie sprawdzone, tunel zostanie oddany do użytku. Chętnych, jeszcze przed otwarciem, nie brakuje.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
F16: Napisał postów [709], status [rozpisany/na]
Super, że Opolanie ale po co te kłamstwa !!! Nie pierwszy w Polsce !!!