- Autor: Dagmara
- Wyświetleń: 1064
- Dodano: 2025-05-13 / 12:38
- Komentarzy: 0
Pożar samochodu przy ul. Katowickiej w Opolu
W poniedziałek wieczorem doszło do pożaru samochodu zaparkowanego na podwórku przy ul. Katowickiej w Opolu. Na szczęście nikt nie odniósł obrażeń.
W poniedziałek, 12 maja o godzinie 20:05, służby ratunkowe zostały powiadomione o pożarze samochodu osobowego na jednym z podwórek przy ul. Katowickiej w Opolu. Na miejsce skierowano dwa zastępy straży pożarnej oraz patrol policji.
Ostatecznie ogień został szybko opanowany, jednak pojazd uległ znacznym uszkodzeniom. spalona został komora silnika, deska rozdzielcza i podsufitka. Na szczęście nikt nie został poszkodowany. Pożar ograniczył się do strat materialnych.
Przyczyny zapalenia się samochodu będą ustalane przez biegłych.
Pożary samochodów nie należą do rzadkości. W Polsce dochodzi do nich nawet 9-10 tysięcy rocznie, z czego znaczna część to przypadki samozapłonu. Do zapalenia pojazdu może dojść zarówno podczas jazdy, jak i w momencie, gdy auto stoi zaparkowane - jak miało to miejsce 12 maja w Opolu przy ul. Katowickiej.
Ogień pojawił się w komorze silnika. Choć przyczyna pożaru nie została jeszcze oficjalnie ustalona, jednym z możliwych scenariuszy jest samozapłon spowodowany usterką techniczną.
Do najczęstszych przyczyn samozapłonów należą:
wycieki paliwa lub oleju silnikowego, które mogą się zapalić w kontakcie z rozgrzanymi elementami układu wydechowego lub silnika,
uszkodzenia instalacji elektrycznej, prowadzące do zwarć,
niewłaściwy montaż elementów po naprawach - np. luźne przewody, brak osłon, nieprawidłowo podłączone akumulatory,
przegrzanie silnika lub turbiny,
błędy w instalacjach LPG (jeśli pojazd je posiada).
Zdarzają się też pożary wynikające z wad fabrycznych lub nieskutecznych serwisów. Wbrew powszechnemu przekonaniu, to właśnie samochody z silnikami spalinowymi (benzynowymi i diesla) częściej ulegają pożarom niż pojazdy elektryczne. Potwierdzają to dane z Polski i z innych krajów.
Według danych National Transportation Safety Board (NTSB) oraz Bureau of Transportation Statistics, na każde 100 000 sprzedanych pojazdów elektrycznych przypada około 25 pożarów, podczas gdy w przypadku samochodów benzynowych jest to około 1 500 pożarów, a hybrydowych nawet 3 475.
Według statystyk Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, w Polsce co roku dochodzi do ok. 9-10 tysięcy pożarów samochodów, z czego zdecydowana większość dotyczy właśnie pojazdów z napędem spalinowym. Powody są techniczne i praktyczne:
Dlaczego auta spalinowe częściej się palą?
Wysokie temperatury w silniku - jednostki spalinowe generują znaczne ilości ciepła, co w połączeniu z wyciekami paliwa czy oleju stwarza realne ryzyko zapłonu.
Złożona instalacja paliwowa i olejowa - więcej potencjalnych punktów nieszczelności.
Starzejące się przewody i uszczelki - szczególnie w starszych samochodach, które nadal dominują na polskich drogach.
Częstsze modyfikacje i naprawy poza autoryzowanymi serwisami - co zwiększa ryzyko błędów montażowych.
A samochody elektryczne?
Chociaż pożary akumulatorów litowo-jonowych są trudne do ugaszenia i wzbudzają medialne zainteresowanie, to jednak samozapłony w autach elektrycznych są rzadsze.
Wydarzenia pod patronatem portalu
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.