Tekst uchwały można znaleźć na stronie Urzędu Miasta Opola https://www.opole.pl/reklama. Zamieszczono tam również informacje o krokach, jakie należy wykonać w celu dostosowania swojej reklamy do wymogów oraz mapkę z planem rozmieszczenia poszczególnych obszarów.
Co przewiduje uchwała reklamowa Opola?
Uchwała wprowadziła:
podział Opola na 5 obszarów (A,B,C,D,E) w których obowiązują odrębne ustalenia dotyczące m.in. zasad i warunków sytuowania reklam, wymiarów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów
kary pieniężne za niedostosowanie reklam do przepisów uchwały.
W początkowej części uchwały zawarte są definicje, co pozwala na ustalenie, jakiego rodzaju regulacje mają zastosowanie w przypadku konkretnego rodzaju reklamy. Jest tam wyjaśnione co należy rozumieć m.in. pod pojęciem "baneru", "bilbordu", "kasetonu", "neonu", "pylonu" czy "naklejki reklamowej".
Na marginesie warto zaznaczyć, że uchwała nie dotyczy wyłącznie reklam, ale przewiduje również zasady sytuowania ogrodzeń i obiektów małej architektury na terenie Opola.
Jakie konsekwencje grożą za naruszenie przepisów uchwały reklamowej Opola?
Za naruszenie regulacji uchwała przewiduje kary pieniężne, przy czym nie wskazuje ich wysokości i w tym zakresie odsyła do przepisów odrębnych. Karę pieniężną wymierza w drodze decyzji Prezydent Opola, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego.
Oprócz kary pieniężnej, Prezydent Opola określa również obowiązek dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego do przepisów albo usunięcia tablicy lub urządzenia. Obowiązek ten podlega natychmiastowemu wykonaniu.
Co istotne, kara pieniężna wymierzana jest według stawki dziennej. Wymierza się ją od dnia, w którym wszczęto postępowanie do dnia dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego do przepisów albo usunięcia reklamy.
Potrzebujesz wsparcia prawnego? Skorzystaj z pomocy Kancelarii Prawnej - Sachanbiński & Sachanbińska - Twój zaufany adwokat w Opolu.
Jaka jest wysokość kary pieniężnej za naruszenie przepisów uchwały reklamowej Opola?
Wysokość kary pieniężnej ustala się na zasadach szczegółowo opisanych w art. 37d ust. 8 i 9 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz art. 19 ustawy z dnia 12 stycznia 2001 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
Stanowi ona iloczyn pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącej ekspozycji reklamy, wyrażonej w metrach kwadratowych oraz 40-krotności uchwalonej przez radę gminy stawki części zmiennej opłaty reklamowej, powiększony o 40-krotność uchwalonej przez radę gminy stawki części stałej tej opłaty, za każdy dzień niezgodności tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego z przepisami.
Aktualnie stawka części stałej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 3,72 zł dziennie, a stawka części zmiennej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 0,34 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie.
Warto zaznaczyć, że górne granice stawek kwotowych zmieniają się w każdym roku obrotowym i są ogłaszane w obwieszczeniu Ministra Finansów.
W sytuacji, gdy Rada Miasta Opola nie określiła wysokości stawek opłaty reklamowej, wysokość kary pieniężnej ustala się na podstawie ww. stawek maksymalnych.
Na kogo zostanie nałożona kara pieniężna za naruszenie przepisów uchwały reklamowej Opola?
Karę pieniężną powinien zapłacić podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami uchwały podlega karze pieniężnej.
Jeżeli jednak ustalenie podmiotu, który umieścił reklamę, okaże się niemożliwe, kara zostanie wymierzona właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub posiadaczowi samoistnemu nieruchomości lub obiektu budowlanego, na których umieszczono reklamę.
Podsumowanie
Warto pamiętać, że :
sytuowanie reklam na terenie miasta Opola nie jest dowolne
uchwała reklamowa Opola przewiduje podział miasta na 5 stref, w ramach których występują odmienne regulacje dotyczące reklam
uchwała różnicuje zasady sytuowania różnych form reklamy, dlatego warto zapoznać się z definicjami zawartymi w uchwale
za niedostosowanie się do wymogów wynikających z uchwały reklamowej grożą kary pieniężne, a ponadto należy ponieść koszt dostosowania reklamy do wymogów uchwały albo jej usunięcia.