• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 783
    • Dodano: 2025-08-09 / 13:30
    • Komentarzy: 2

    Senat poparł zmiany odnośnie sprzedaży alkoholu

    (Fot. Pixabay)

    Senat zatwierdził nowelizację ustawy o wychowaniu w trzeźwości, wprowadzając obowiązek umieszczania ostrzeżeń o szkodliwości alkoholu dla kobiet w ciąży i karmiących na etykietach napojów oraz w reklamach.

    Podczas głosowania 7 sierpnia senatorowie jednogłośnie poparli projekt zmian, który zobowiązuje producentów wszystkich napojów alkoholowych, w tym piwa, do umieszczania na opakowaniach wyraźnych informacji o szkodliwości spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży i karmiące piersią. Obowiązek obejmie również reklamy i materiały promocyjne - stosowne ostrzeżenie będzie musiało znaleźć się w każdym przekazie, niezależnie od medium.

    Jak wynika z badań biomarkerowych Instytutu Matki i Dziecka z 2024 roku, przeprowadzonych metodą analizy etyloglukuronidu (EtG) we włosach, 50% kobiet w ciąży miało ślady spożycia alkoholu, a 10% piło regularnie i w dużych ilościach. Wyniki te są wyższe niż w badaniach ankietowych, w których deklaracje wskazują, że alkohol w ciąży pije od 17% do 38% kobiet, a regularne spożycie zgłasza zaledwie 0,4-1,8%. Różnice te pokazują, że dane samoopisowe często zaniżają faktyczną skalę problemu.

    Takie zachowania mogą prowadzić do rozwoju płodowego spektrum alkoholowego (FASD). Według szacunków nawet jedno na 50 dzieci w Polsce w wieku 7-9 lat może mieć FASD, a wiele przypadków pozostaje nierozpoznanych w systemie opieki zdrowotnej. Od 2010 roku spożycie alkoholu w Polsce wzrosło o 10%, podczas gdy w większości krajów OECD obserwuje się tendencję spadkową.

    - Tą ustawą chcemy wprowadzić obligatoryjny obowiązek umieszczania informacji, że alkohol szkodzi kobietom w ciąży i kobietom karmiącym. Wielkość, zakres, wzór i sposób umieszczania informacji określi minister zdrowia - wyjaśnił senator Rafał Ambrozik. Dodał, że napoje w opakowaniach niespełniających wymogów będą mogły być sprzedawane maksymalnie przez 24 miesiące od wejścia w życie ustawy.

    Zmiany obejmą nie tylko etykiety - ustawodawca przewidział możliwość prezentowania ostrzeżeń także w formie piktogramów. Ich wygląd ma być widoczny, zrozumiały i jednoznaczny, aby pełniły rolę ostrzegawczą i prewencyjną.

    Senator Krzysztof Kwiatkowski podczas debaty wskazał, że nowe przepisy mają na celu ochronę zdrowia dzieci, przywołując wyniki badań potwierdzających skalę problemu w Polsce. Projekt nowelizacji powstał na bazie petycji z 2017 roku i jest jednym z najdłużej procedowanych w Senacie - zatwierdzenie nastąpiło dopiero w trzeciej kadencji izby.
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2025-08-09 22:18:57 [172.19.0.*] id:1683935  
    neon: Napisał postów [2852], status [Szycha] Reputacja
    Zakazany owoc smakuje najlepiej.(to stara prawda)

    Nick:
    Treść:
    2025-08-09 21:11:18 [172.19.0.*] id:1683929  
    ombre: Napisał postów [20649], status [VIP] Reputacja
    Zamiast ograniczyć ilość punktów sprzedaży alkoholu to oni przegłosowali napisy na naklejkach tak jak by napisy na fajkach ograniczyły ilość palących.

    Nick:
    Treść: