• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 1208
    • Dodano: 2023-02-11 / 19:49
    • Komentarzy: 1

    Europejski dzień Numeru Alarmowego. Ratownicy wciąż potrzebni

    (Fot. Archiwum)

    W opolskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Opolu pracuje obecnie 29 certyfikowanych operatorów na 36 przyznanych etatów. Wciąż są potrzebni kolejni pracownicy.


    W 2022 roku 17 funkcjonujących w naszym kraju centrów powiadamiania ratunkowego zarejestrowało ponad 21,3 mln połączeń. Najwięcej na numery alarmowe 112, 997 i 998 dzwoniliśmy w sierpniu (ponad 2 mln połączeń), a najrzadziej w listopadzie (1,5 mln połączeń). Natomiast dniem tygodnia, w którym odnotowywano najwyższą liczbę połączeń była sobota. 11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.

    Za każde odebrane połączenie z numeru alarmowego odpowiadają specjalnie przeszkoleni ludzie cechujący się niezwykłym opanowaniem i chęcią pomocy innym. Tylko w styczniu 2023 roku, w województwie opolskim odnotowano ponad 13,5 tysiąca zgłoszeń do numeru alarmowego 112. Blisko 6 tysięcy zgłoszeń zostało przekazanych policji, również zbliżona liczba została przejęta przez Ratownictwo Medyczne. 747 zgłoszeń zostało przekazanych do Państwowej Straży Pożarnej, a 932 zgłoszenia przekazano służbom pomocniczym.

    Numer alarmowy 112, to system powiadamiania ratunkowego, funkcjonujący na terenie kraju, który składa się z 17 centrów powiadamiania ratunkowego - po jednym w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu.

    W 2022 roku, najwyższy wynik wśród połączeń przychodzących zarejestrowano w CPR w Katowicach (ponad 2,4 mln zgłoszeń), Poznaniu (1,91 mln zgłoszeń), Wrocławiu (1,91 mln zgłoszeń) i Radomiu (ponad 1,9 mln zgłoszeń). Na numery alarmowe najwięcej osób dzwoniło między godz. 11:00, a 20:00. Najwięcej osób potrzebowało pomocy w soboty. Zarejestrowano prawie 3,5 mln sobotnich połączeń przychodzących.

    Numer 112 był najczęściej wybierany w przypadku zdarzeń związanych z komunikacją drogową - ponad 745 tys., innymi interwencjami - blisko 649 tys., złym samopoczuciem - prawie 620 tys., zakłóceniem porządku publicznego - ponad 553 tys. Najwięcej, bo prawie 45 proc. wszystkich zgłoszeń CPR przekazały do Policji. Prawie 40 proc. zostało przekazanych do Państwowego Ratownictwa Medycznego. Natomiast do PSP skierowano prawie 7 proc. Pozostałe zgłoszenia przekazano do służb pomocniczych.

    Niespełna 37 proc. wszystkich zgłoszeń było zasadnych (7,8 mln połączeń, spośród 21,3 mln). Spośród połączeń przychodzących do centrów powiadamiania ratunkowego 35,7 proc. (ponad 7,6 mln) było zgłoszeniami niezasadnymi, czyli takimi, które nie wymagały interwencji służb. Pozostałe (prawie 5,9 mln, tj. 27,45 proc.) były anulowane przez dzwoniących przed ich odebraniem przez operatorów.

    Zgłoszenia eCall i SMS

    Osoby pracujące w Centrum Powiadamiania Ratunkowego zgodnie przyznają, że najbardziej istotną rzeczą, którą muszą usłyszeć przez telefon to adres. - Przede wszystkim po to, aby po ewentualnym rozłączeniu się z poszkodowanym wiadomo było, dokąd pomoc ma trafić - słyszymy.

    Zgłoszenia z numerów alarmowych 112 i 997 trafiają do operatorów numerów alarmowych zatrudnionych w centrach powiadamiania ratunkowego. Operatorzy przekazują drogą elektroniczną, wszystkie zebrane o zdarzeniu informacje do odpowiednich dyspozytorów Państwowej Straży Pożarnej i Policji, którzy decydują o zaangażowaniu odpowiednich jednostek.

    Z roku na rok liczba zgłoszeń niezasadnych kierowanych na numer alarmowy 112 spada, co oznacza, że kampanie promujące oraz szeroko pojęta edukacja, prowadzona m.in. przez operatorów numerów alarmowych wśród społeczeństwa przynosi oczekiwane efekty.

    Niestety, w dalszym ciągu znajomość zasad funkcjonowania numeru alarmowego 112 nie jest zadowalająca na tyle, by uznać naszą misję za zakończoną.

    Dzień 112 to doskonała okazja, aby przypomnieć kiedy dzwonić na numer alarmowy 112, jak zgłaszać i co robić w nagłych wypadkach, a także by przekazać podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy.
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2023-02-12 14:33:08 [194.29.182.*] id:1656660  
    KK 35947: Napisał postów [3396], status [VIP] Reputacja
    Jak się da inaczej to dzwonić na nr bezpośrednie mniej czasu stracicie na szukanie ich w necie niż na odpowiadanie na zbędne w większości przypadków pytania operatora, który nie zna nawet topografii terenu swojej działalności i nie potrafi wysłać pomocy w miejsce charakterystyczne na danym terenie tylko potrzebuje namiarów z googla.

    Nick:
    Treść: