Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o wyborze oferty firmy Duna Polska na kwotę 181 653 650,87 zł jako najkorzystniejszej w przetargu na rozbudowę drogi krajowej nr 45 oraz budowę nowego mostu na Odrze. W postępowaniu udział wzięło 16 firm. Jeśli nie wpłyną odwołania, podpisanie umowy planowane jest na początek przyszłego roku.
Inwestycja obejmie odcinek DK45 od ronda z drogą wojewódzką nr 409 do skrzyżowania z DW416 w kierunku Żywocic. Jej realizacja ma kluczowe znaczenie dla przywrócenia ciągłości trasy, która została przerwana w wyniku powodzi. Zakres prac zakłada odbudowę drogi na odcinku 1,2 km, rozbiórkę i budowę dwóch mostów na Osobłodze oraz Kanale Młynówka, rozbudowę skrzyżowania z ul. Kozielską, a także przebudowę chodników, poboczy i systemu odwodnienia.
W pierwszym etapie wykonawca opracuje projekt budowlany i wystąpi do Wojewody Opolskiego o wydanie decyzji ZRID. Po jej uzyskaniu możliwe będzie rozpoczęcie robót budowlanych, które zaplanowano na 2027 rok. Prace mają potrwać dwa pełne sezony budowlane.
Jednym z kluczowych elementów zadania będzie budowa nowej przeprawy przez Odrę. Most ma mieć około 600 metrów długości i 14 metrów szerokości. Projekt obejmuje również dojazdy oraz dwa ronda, łączące DK45 z drogami wojewódzkimi nr 416 i 423. W ramach inwestycji powstaną także chodniki oraz ścieżka pieszo-rowerowa.
Realizacja zadania jest możliwa dzięki porozumieniu zawartemu pomiędzy GDDKiA a gminą Krapkowice. Zakłada ono przeprowadzenie jednego, wspólnego postępowania przetargowego dla rozbudowy DK45 oraz budowy mostu. Przeprawa przez Odrę będzie współfinansowana z rządowego programu Mosty dla Regionów.
Choć każdy z inwestorów odpowiada za realizację i rozliczenie swojego zakresu, GDDKiA pełni rolę koordynatora całości przedsięwzięcia. Porozumienie umożliwi również korektę wcześniej opracowanego projektu gminy, m.in. w zakresie skrzyżowania DK45 z DW416. Szczegółowy zakres robót zostanie doprecyzowany na etapie przygotowania dokumentacji projektowej.
