- Autor: Woytazz
- Wyświetleń: 1190
- Dodano: 2025-11-04 / 12:45
- Komentarzy: 0
Skarga gminy Skarbimierz odrzucona w sądzie. Obwodnica Brzegu ma zielone światło
Budowa długo oczekiwanej obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39 staje się coraz bardziej realna. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę gminy Skarbimierz na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, potwierdzając tym samym prawidłowość wydanej decyzji środowiskowej i ostatecznie zatwierdzony przebieg przyszłej trasy.
Spór o decyzję środowiskową zakończony
Po rozpatrzeniu odwołania gminy Skarbimierz od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, GDOŚ w lipcu 2025 roku utrzymał w mocy decyzję środowiskową dla inwestycji. Uznano, że rozstrzygnięcie RDOŚ było prawidłowe i zgodne z przepisami.
Wójt gminy Skarbimierz złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, jednak została ona wniesiona po terminie. W związku z tym WSA 17 października 2025 roku odrzucił skargę, co oznacza, że decyzja środowiskowa stała się ostateczna i wiążąca.
Zatwierdzony wariant i dalsze prace
Decyzja środowiskowa potwierdziła wybór wariantu W1d, uznanego za najbardziej korzystny pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym. Spośród pięciu analizowanych rozwiązań właśnie ten przebieg został wskazany do realizacji.
Utrzymanie w mocy decyzji środowiskowej umożliwia kontynuację prac przygotowawczych - obecnie trwa opracowanie Koncepcji programowej, która zostanie uwzględniona w dokumentacji przetargowej. Przetarg na realizację inwestycji w systemie "Projektuj i buduj" planowany jest na 2027 rok, po zakończeniu badań geologicznych.
8,7 kilometra nowej trasy i most przez Odrę
Nowa obwodnica o długości 8,7 km przebiegać będzie przez gminy Skarbimierz, Brzeg i Lubsza, po zachodniej stronie miasta. Trasa połączy odcinki drogi krajowej nr 39 po północnej i południowej stronie Brzegu, a dzięki nowej przeprawie przez Odrę o długości około 700 metrów usprawni komunikację w regionie.
Droga klasy GP (główna przyspieszona) rozpocznie się na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 94 i 39, a zakończy rondem, które połączy ją z istniejącym przebiegiem DK39. W ramach inwestycji powstaną również ronda, obiekty inżynierskie, Obwód Utrzymania Drogi oraz parkingi dla kierowców w obu kierunkach.
Mniej korków, więcej bezpieczeństwa
Podstawowym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Brzegu, przez które obecnie przebiega droga krajowa nr 39. Inwestycja ma poprawić bezpieczeństwo mieszkańców, odciążyć lokalny układ komunikacyjny i zwiększyć płynność ruchu.
Nowa trasa ułatwi też połączenie północnej części województwa opolskiego z autostradą A4 i będzie stanowić uzupełnienie istniejącej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 94.
Jedna z kluczowych inwestycji w regionie
Obwodnica Brzegu to jedna z trzech inwestycji z województwa opolskiego ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Pozostałe to obwodnica Sidziny w ciągu DK46 i obwodnica Prudnika w ciągu DK41, które mają już decyzje środowiskowe. Dla obwodnicy Lędzin w ciągu DK46 trwają obecnie prace koncepcyjne.
Decyzja sądu kończy kilkuletni etap formalności i otwiera drogę do rozpoczęcia przygotowań do jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w północnej części województwa opolskiego.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.