• Autor: Woytazz
    • Wyświetleń: 1190
    • Dodano: 2025-11-04 / 12:45
    • Komentarzy: 0

    Skarga gminy Skarbimierz odrzucona w sądzie. Obwodnica Brzegu ma zielone światło

    (Fot. GDDKiA Opole)

    Budowa długo oczekiwanej obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39 staje się coraz bardziej realna. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę gminy Skarbimierz na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, potwierdzając tym samym prawidłowość wydanej decyzji środowiskowej i ostatecznie zatwierdzony przebieg przyszłej trasy.

    Spór o decyzję środowiskową zakończony
    Po rozpatrzeniu odwołania gminy Skarbimierz od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, GDOŚ w lipcu 2025 roku utrzymał w mocy decyzję środowiskową dla inwestycji. Uznano, że rozstrzygnięcie RDOŚ było prawidłowe i zgodne z przepisami.

    Wójt gminy Skarbimierz złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, jednak została ona wniesiona po terminie. W związku z tym WSA 17 października 2025 roku odrzucił skargę, co oznacza, że decyzja środowiskowa stała się ostateczna i wiążąca.

    Zatwierdzony wariant i dalsze prace
    Decyzja środowiskowa potwierdziła wybór wariantu W1d, uznanego za najbardziej korzystny pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym. Spośród pięciu analizowanych rozwiązań właśnie ten przebieg został wskazany do realizacji.

    Utrzymanie w mocy decyzji środowiskowej umożliwia kontynuację prac przygotowawczych - obecnie trwa opracowanie Koncepcji programowej, która zostanie uwzględniona w dokumentacji przetargowej. Przetarg na realizację inwestycji w systemie "Projektuj i buduj" planowany jest na 2027 rok, po zakończeniu badań geologicznych.

    8,7 kilometra nowej trasy i most przez Odrę
    Nowa obwodnica o długości 8,7 km przebiegać będzie przez gminy Skarbimierz, Brzeg i Lubsza, po zachodniej stronie miasta. Trasa połączy odcinki drogi krajowej nr 39 po północnej i południowej stronie Brzegu, a dzięki nowej przeprawie przez Odrę o długości około 700 metrów usprawni komunikację w regionie.

    Droga klasy GP (główna przyspieszona) rozpocznie się na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 94 i 39, a zakończy rondem, które połączy ją z istniejącym przebiegiem DK39. W ramach inwestycji powstaną również ronda, obiekty inżynierskie, Obwód Utrzymania Drogi oraz parkingi dla kierowców w obu kierunkach.

    Mniej korków, więcej bezpieczeństwa
    Podstawowym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Brzegu, przez które obecnie przebiega droga krajowa nr 39. Inwestycja ma poprawić bezpieczeństwo mieszkańców, odciążyć lokalny układ komunikacyjny i zwiększyć płynność ruchu.

    Nowa trasa ułatwi też połączenie północnej części województwa opolskiego z autostradą A4 i będzie stanowić uzupełnienie istniejącej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 94.

    Jedna z kluczowych inwestycji w regionie
    Obwodnica Brzegu to jedna z trzech inwestycji z województwa opolskiego ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Pozostałe to obwodnica Sidziny w ciągu DK46 i obwodnica Prudnika w ciągu DK41, które mają już decyzje środowiskowe. Dla obwodnicy Lędzin w ciągu DK46 trwają obecnie prace koncepcyjne.

    Decyzja sądu kończy kilkuletni etap formalności i otwiera drogę do rozpoczęcia przygotowań do jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w północnej części województwa opolskiego.
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    ,
    reklama

    Najczęściej czytane

    Powiązane materiały

    Polub nas!

    Chmura tagów

    Ogłoszenia