• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 2322
    • Dodano: 2025-07-28 / 08:00
    • Komentarzy: 3

    Ponad 60,5 tony i poważne usterki - kontrole drewna na drogach Opolszczyzny.

    W dniach 21-25 lipca br., inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Opolu, we współpracy ze Strażą Leśną, przeprowadzili wzmożone kontrole drogowe ukierunkowane na przewóz drewna. Akcja miała charakter prewencyjny i była odpowiedzią na rosnącą liczbę zgłoszeń dotyczących przeciążonych pojazdów poruszających się po drogach Opolszczyzny. Celem było zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ochrona nawierzchni drogowej przed degradacją powodowaną przez przeładowane pojazdy.

    W trakcie działań skontrolowano łącznie 24 zestawy pojazdów przewożących drewno. Wyniki kontroli okazały się alarmujące - tylko trzy z nich spełniały obowiązujące normy wagowe. Pozostałe 21 pojazdów znacząco przekraczało dopuszczalne parametry, narażając infrastrukturę drogową oraz innych uczestników ruchu na poważne zagrożenia. W skrajnych przypadkach masa całkowita zestawu przekraczała dopuszczalne wartości nawet o kilkanaście ton - rekordowy pojazd ważył aż 60,5 tony!

    Wszystkie przeładowane zestawy musiały zostać przeładowane na miejscu i doprowadzone do stanu normatywnego, zanim mogły kontynuować jazdę. W 7 przypadkach inspektorzy wszczęli postępowania administracyjne wobec przewoźników, którzy - pomimo uwzględnienia gęstości przewożonego drewna - nie dochowali należytej staranności przy planowaniu i realizacji transportu.

    Podczas działań akcyjnych inspektorzy skupili się nie tylko na masie przewożonego ładunku, ale również na stanie technicznym pojazdów. Efektem było zatrzymanie aż 6 dowodów rejestracyjnych z powodu poważnych usterek technicznych, takich jak: wycieki płynów eksploatacyjnych, brak sygnału dźwiękowego, uszkodzone oświetlenie, nadmiernie zużyte ogumienie, uszkodzone klosze, nieszczelności w układzie pneumatycznym, odpadające błotniki, nieczytelne tablice rejestracyjne. Za stwierdzone naruszenia nałożono również 10 mandatów karnych.

    Kontrole wykazały również nieprawidłowości związane z organizacją i realizacją przewozów. W wyniku stwierdzonych uchybień wszczęto 8 kolejnych postępowań administracyjnych w zakresie naruszeń przepisów ustawy o transporcie drogowym. Dotyczyły one m.in.: przekroczenia czasu pracy kierowców, nieprawidłowego użytkowania tachografów i kart kierowców, oraz poważnych usterek technicznych pojazdów zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego.

    Działania przeprowadzone przez Inspekcję Transportu Drogowego i Straż Leśną miały na celu nie tylko eliminowanie zagrożeń z dróg, ale także budowanie świadomości wśród przewoźników i właścicieli firm transportowych, że przeciążony pojazd to nie tylko wyższe koszty - to realne zagrożenie dla życia i zdrowia. Działania kontrolne będą prowadzone również w najbliższych tygodniach.

    Zdjęcie (1/6)

    Fot. WITD

    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2025-07-28 09:37:35 [172.19.0.*] id:1683557  
    arbi: Napisała postów [17], status [nowy] Reputacja
    Coś z tymi transportami drewna jest ?nie halo? Od, jak dawna wiadomo o tym problemie, który wydaje się wręcz systemowy? Uporano się w dużym stopniu z bolączkami związanymi z autokarami, cysternami, odpadami, gabarytami itd., a z drewnem wydaje się problem nie do ruszenia. Nie chciałbym twierdzić, że w tych kategoriach jest wszystko cacy, ale o niebo lepiej niż w przypadku transportu drewna. No chyba że inspektorzy lubią szczególnie nagłaśniać akurat te przypadki. Fotka inspektorów na tle kontrolowanych samochodów może robić dobre wrażenie, a transport drewna jest łatwiej wyłapać i w ten sposób pozostaje lepsze wrażenie o wszystkich innych. Ciekawe jak jest naprawdę.

    Nick:
    Treść:
    2025-07-28 09:17:06 [172.19.0.*] id:1683556  
    dontomasso: Napisał postów [4652], status [VIP] Reputacja
    po pierwsze: nadwyzka przewozonego drewna powinna byc konfiskowana przez ITD i sprzedana na poczet wlasnych potrzeb. po drugie: kierowca powinien odpowiadac finansowo za braki w ladunku. czyli jesli na kwicie ma pobrane 45m? drewna z lasu a moze tonazowo miec tylko 30m?, to za te 15m? ktore zostalo skonfiskowane placi z wlasnej kieszeni. w tedy bardzo szybko zakonczyla by sie pazernosc kierowcow takich przewozow.

    Nick:
    Treść:
    2025-07-27 21:58:53 [172.19.0.*] id:1683547  
    penio: Napisał postów [41], status [rozkręca się] Reputacja
    Powinni podjechać pod kronospan z wagą i przez 3-4 tygodnie trzepać te przyjeżdząjące transporty w dzien i w nocy i po problemie . Jak staną do kontroli na 426 to po chwili wszyscy jadą 88 .

    Nick:
    Treść: