W trakcie działań skontrolowano łącznie 24 zestawy pojazdów przewożących drewno. Wyniki kontroli okazały się alarmujące - tylko trzy z nich spełniały obowiązujące normy wagowe. Pozostałe 21 pojazdów znacząco przekraczało dopuszczalne parametry, narażając infrastrukturę drogową oraz innych uczestników ruchu na poważne zagrożenia. W skrajnych przypadkach masa całkowita zestawu przekraczała dopuszczalne wartości nawet o kilkanaście ton - rekordowy pojazd ważył aż 60,5 tony!
Wszystkie przeładowane zestawy musiały zostać przeładowane na miejscu i doprowadzone do stanu normatywnego, zanim mogły kontynuować jazdę. W 7 przypadkach inspektorzy wszczęli postępowania administracyjne wobec przewoźników, którzy - pomimo uwzględnienia gęstości przewożonego drewna - nie dochowali należytej staranności przy planowaniu i realizacji transportu.
Podczas działań akcyjnych inspektorzy skupili się nie tylko na masie przewożonego ładunku, ale również na stanie technicznym pojazdów. Efektem było zatrzymanie aż 6 dowodów rejestracyjnych z powodu poważnych usterek technicznych, takich jak: wycieki płynów eksploatacyjnych, brak sygnału dźwiękowego, uszkodzone oświetlenie, nadmiernie zużyte ogumienie, uszkodzone klosze, nieszczelności w układzie pneumatycznym, odpadające błotniki, nieczytelne tablice rejestracyjne. Za stwierdzone naruszenia nałożono również 10 mandatów karnych.
Kontrole wykazały również nieprawidłowości związane z organizacją i realizacją przewozów. W wyniku stwierdzonych uchybień wszczęto 8 kolejnych postępowań administracyjnych w zakresie naruszeń przepisów ustawy o transporcie drogowym. Dotyczyły one m.in.: przekroczenia czasu pracy kierowców, nieprawidłowego użytkowania tachografów i kart kierowców, oraz poważnych usterek technicznych pojazdów zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Działania przeprowadzone przez Inspekcję Transportu Drogowego i Straż Leśną miały na celu nie tylko eliminowanie zagrożeń z dróg, ale także budowanie świadomości wśród przewoźników i właścicieli firm transportowych, że przeciążony pojazd to nie tylko wyższe koszty - to realne zagrożenie dla życia i zdrowia. Działania kontrolne będą prowadzone również w najbliższych tygodniach.
arbi: Napisała postów [17], status [nowy]
Coś z tymi transportami drewna jest ?nie halo? Od, jak dawna wiadomo o tym problemie, który wydaje się wręcz systemowy? Uporano się w dużym stopniu z bolączkami związanymi z autokarami, cysternami, odpadami, gabarytami itd., a z drewnem wydaje się problem nie do ruszenia. Nie chciałbym twierdzić, że w tych kategoriach jest wszystko cacy, ale o niebo lepiej niż w przypadku transportu drewna. No chyba że inspektorzy lubią szczególnie nagłaśniać akurat te przypadki. Fotka inspektorów na tle kontrolowanych samochodów może robić dobre wrażenie, a transport drewna jest łatwiej wyłapać i w ten sposób pozostaje lepsze wrażenie o wszystkich innych. Ciekawe jak jest naprawdę.