Zgodnie z planem, 7 kwietnia 2025 roku GDDKiA złożyła wniosek do Ministra Rozwoju i Technologii o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dokumentacja projektowa została przygotowana zgodnie z warunkami administratora rzeki, PGW Wody Polskie, oraz zaleceniami Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDIM) i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Projekt nowego mostu, który ma zostać wybudowany w ciągu drogi krajowej nr 40, zakłada budowę jednoprzęsłowej przeprawy łukowej o długości 52 metrów i szerokości 17 metrów. Most będzie wyposażony w dwa pasy ruchu oraz chodniki, zapewniając wygodę i bezpieczeństwo dla kierowców i pieszych.
Warto zauważyć, że poprzedni most, który został zniszczony podczas powodzi w 2024 roku, projektowany był z myślą o przepływach wodnych z powodzi z 1997 roku. Jednakże, podczas zeszłorocznej katastrofy, przepływy były niemal dwukrotnie wyższe. Woda osiągnęła poziom 430 m3/s, co sprawiło, że poziom rzeki w Głuchołazach był wyższy o około 1,5 metra w porównaniu do powodzi sprzed niemal trzech dekad. Nowy most ma zostać zaprojektowany tak, aby wytrzymał przepływ wody na poziomie z września 2024 roku, a woda przepływająca nad mostem nie zniszczy go w przyszłości.
Realizacja inwestycji jest zaplanowana na lata 2025-2026. Prace rozpoczną się po uzyskaniu wymaganych decyzji administracyjnych, a w pierwszym kwartale 2025 roku rozpoczną się prace związane ze zmianą pozwolenia wodnoprawnego. Zgodnie z harmonogramem, w ciągu najbliższych kilku miesięcy wykonane zostaną również prace przygotowawcze, które umożliwią rozpoczęcie budowy.
Po powodzi, GDDKiA natychmiast przystąpiła do działań mających na celu usunięcie skutków kataklizmu. Do tej pory w województwie opolskim zrealizowano 59 zadań utrzymaniowych, w tym 14 działań doraźnych, w tym budowę mostu tymczasowego w Głuchołazach. Łączna wartość tych prac wyniosła około 10,7 mln zł. W 2025 roku planowane jest wykonanie kolejnych 70 zadań utrzymaniowych, których wartość przekroczy 5 mln zł. Prace te obejmą m.in. naprawy nawierzchni dróg, oczyszczanie rowów, przepustów oraz umocnienia skarp i poboczy na różnych odcinkach dróg krajowych w regionie.
W ramach działań naprawczych, GDDKiA planuje również przebudowę innych mostów i dróg w województwie opolskim. Inwestycje obejmują m.in. przebudowę mostów na DK38 w Grobnikach i DK40 w Głogówku oraz modernizację drogi krajowej nr 40 w Głuchołazach. Dodatkowo, planowane są prace wzmocnienia dróg krajowych w Krapkowicach, Skorogoszczy oraz innych miejscowościach dotkniętych powodzią. Wartość wszystkich zaplanowanych zadań inwestycyjnych w regionie opolskim, dolnośląskim i lubuskim wyniesie niemal 434 mln zł.
GDDKiA dąży do tego, aby zrealizowane inwestycje nie tylko usuwały skutki powodzi, ale również zabezpieczały infrastrukturę przed podobnymi zdarzeniami w przyszłości. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom projektowym oraz lepszym zabezpieczeniom przeciwpowodziowym, infrastruktura drogowa w regionie stanie się bardziej odporna na ekstremalne warunki atmosferyczne.