Jak podkreśla GDDKiA, działania rozpoczęto niezwłocznie po ustąpieniu wód. Już w 2024 roku przeprowadzono 50 zadań utrzymaniowych o wartości ponad 10 mln zł, natomiast kolejne 50 zadań wykonano w tym roku, przeznaczając na nie 2,5 mln zł. Prace objęły m.in. odbudowę chodników, naprawy skarp i nasypów, odnowienie oznakowania, oczyszczanie nawierzchni, udrożnienie rowów, przepustów, studzienek i kratek ściekowych.
Roboty prowadzone były na licznych odcinkach dróg krajowych, m.in. DK38 (Głubczyce, Pietrowice), DK39 (Brzeg), DK40 (Prudnik, Głogówek), DK41 (Niemysłowice, Trzebina), DK45 (Krapkowice, Stradunia), DK46 (Niemodlin, Otmuchów) i DK94 (Skorogoszcz).
Oprócz bieżących napraw, GDDKiA przygotowuje również inwestycje strategiczne, których celem jest nie tylko odbudowa, ale także wzmocnienie infrastruktury. W czerwcu rozpoczęła się budowa nowego mostu nad rzeką Białą Głuchołaską w Głuchołazach (DK40). Inwestycja potrwa 12 miesięcy i realizowana jest na podstawie nowego projektu budowlanego.
Kolejne duże przedsięwzięcie planowane jest w Krapkowicach, gdzie ma powstać nowy most na Odrze oraz zostaną odbudowane dwa zniszczone obiekty na drodze krajowej nr 45. Przetarg został ogłoszony w maju po porozumieniu z lokalnym samorządem.
Z kolei dla DK94 w Skorogoszczy rozstrzygany jest przetarg na przygotowanie dokumentacji rozbudowy 3-kilometrowego odcinka drogi. Swoje oferty złożyło aż 12 biur projektowych.
GDDKiA podkreśla, że głównym celem realizowanych prac jest nie tylko naprawa zniszczeń, ale przede wszystkim zwiększenie odporności infrastruktury drogowej na przyszłe zjawiska ekstremalne. Planowane inwestycje mają służyć mieszkańcom regionu przez dziesięciolecia, minimalizując ryzyko ponownych zniszczeń.
- Działamy szybko i konsekwentnie, aby skutki ubiegłorocznej powodzi zostały nie tylko usunięte, ale też by nasze drogi i mosty były gotowe na przyszłość - informują przedstawiciele GDDKiA w Opolu.