• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 2786
    • Dodano: 2021-10-07 / 20:10
    • Komentarzy: 13

    Miliony złotych na obsługę trawnika. Inwestycja widmo państwowej spółki

    45 milionów pasażerów rocznie, 3 tysiące hektarów powierzchni, zintegrowany transport drogowy, kolejowy i powietrzny - to wszystko ambitne plany państwowej spółki, której prace mają do tej pory być widoczne jedynie na kontach kilkuset osób. Centralny Port Komunikacyjny to w rzeczywistości tylko trawnik, który pochłania potężne pieniądze podatników.

    Dalekosiężne plany

    W niewielkiej miejscowości Baranów pomiędzy Warszawą i Łodzią ma powstać megalotnisko, dzięki któremu transport powietrzny mógłby zintegrować się z usługami przewoźników kolejowych oraz drogowych. W połowie 2018 r. pomysł ten zyskał aprobatę prezydenta, który swoim podpisem pod projektem dał zielone światło dla rozpoczęcia inwestycji. Powołana została państwowa spółka, przez konta pracowników zaczęły przelewać się miliony złotych, ale budowa węzła do dziś nie ruszyła. Takie są wspólne ustalenia Onetu, Gazety Wyborczej i Radia ZET.

    Gwardia ludzi do obsługi trawnika

    Prace budowlane zaplanowane są na lata 2023 - 2027. Problem z przesiedleniem mieszkańców gminy wydaje się jednak czynić termin ich rozpoczęcia niemożliwym do wykonania. Według ustaleń dziennikarzy nie przeszkadza to jednak spółce CPK w wypłacie wynagrodzeń i tworzeniu kolejnych etatów. Na przełomie lat 2019 i 2020 pracę przy projekcie otrzymało łącznie 260 osób. Tylko w ubiegłym roku na ich zarobki przeznaczonych miało być 27 milionów złotych. Wartość średniego, miesięcznego wynagrodzenia, przypadającego na jednego pracownika, wyliczono na kwotę ok. 10 tysięcy złotych. Autorzy publikacji podkreślają, że "są tacy, którzy zarobią na tym, nawet jeśli lotnisko nigdy nie powstanie".

    Karty rozdaje PiS

    Kluczowe dla inwestycji stanowiska zajmują bowiem przedstawiciele partii rządzącej. Onet wymienia tu m.in. pełnomocnika ds. budowy CPK, posła PiS Marcina Horałę, sekretarza stanu w resorcie infrastruktury, powołanego przez premiera Mateusza Morawieckiego.

    Prezesem spółki jest Mikołaj Wild związany z Prawem i Sprawiedliwością, w przeszłości zajmujący takie stanowiska, jak wiceminister skarbu państwa czy infrastruktury.
    Trzecim członkiem w zarządzie państwowej spółki jest Patryk Felmet, niegdyś doradca Horały, powiązany również z portem lotniczym w Gdańsku i Lotosem.

    Kolejną osobą zarządzającą Centralnym Portem Komunikacyjnym mianowano Radosława Kantaka, byłego szefa dwóch oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie zajmuje się pracami związanymi z inwestycjami kolejowymi.

    Z projektem CPK związane są również takie nazwiska jak: Jaromir Falandysz (członek rady nadzorczej spółki ), były radny PiS w Gdańsku; Paweł Stańczyk, niegdyś wiceprezydent Ostrołęki z ramienia partii rządzącej, dziś również członek zespołu nadzorującego; niepracujący już dla CPK Patryk Demski, obecnie wiceprezes Tauronu oraz związana przez wiele lat z Kancelarią Prezydenta Sylwia Matusiak, która sama zrezygnowała ze stanowiska marketingowca przy opisywanej inwestycji. Zarobki niektórych z wymienionych osób miały obciążać budżet państwa nawet na 480 tysięcy złotych rocznie.

    News4Media, fot.: iStock / screen Google Street View
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2021-10-08 07:54:43 [89.67.3.*] id:1622615  
    DonPedro69: Napisał postów [11075], status [VIP] Reputacja
    A po co nam ono, jak jest w Berlinie? Prawda? Jak coś działa źle, to trzeba to poprawić, a nie stawiać tezę, ze to złodziejstwo. A co Wy, natury Polaków-kombinatorów nie znacie? Z Księżyca żeście spadli?

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [5]
    2021-10-08 08:40:40 [217.173.195.*] id:1622621  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Patrząc co się stało ostatnio z lotnictwem cywilnym i zważając, że już raczej nie wróci do poprzedniego poziomu i z różnych względów latanie będzie znowu robiło się trudniej dostępne, to te lotnisko może być przysłowoym "Misiem". Tylko kwoty są przerażające.
    2021-10-08 13:38:13 [89.67.3.*] id:1622632  
    DonPedro69: Napisał postów [11075], status [VIP] Reputacja
    I tylko dlatego już teraz na tej podstawie należy je zamknąć? To może nic nie róbmy? Gdyby każdy rezygnował z wszystkiego, co niesie za sobą jakieś ryzyko, to gdzie dziś byłaby ludzkość? W jaskini?
    2021-10-10 20:19:04 [89.67.142.*] id:1622749  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Ale to nie jest żaden postęp. Elektrownie atomowe owszem. Lotnisko w szczerym polu obsolutnie nie. Jeśli to w Twojej opinii jakiś objaw naszej siły i suwerenności, to ja nie w ten sposób ją pojmuję. Koszty mają znaczenie. To taki sam sens jak kupno F35, Abramsów i tak dalej. Nie chodzi o to czy nie potrzebujemy czołgów i samolotów tylko akurat czy te i czy za te pieniądze.
    2021-10-10 21:01:45 [89.67.3.*] id:1622756  
    DonPedro69: Napisał postów [11075], status [VIP] Reputacja
    Do tego lotniska ma być doprowadzona cała komunikacja. Wszystko temu jest podporządkowane. Taksówką tam jeździć musiał nie będziesz. A co do sprzętu, jestem zdania że lepiej mieć mniej najwyższej jakości niż więcej gówno warte. Poczytaj trochę o nowych sprzętach u Rosjan, jeśli masz taką chęć.
    2021-10-11 08:04:36 [217.173.195.*] id:1622796  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Np F35 bez całego wsparcia, o którym nie słyszałem, będzie warte tyle co kilkukrotnie tańsze F-16. No i brak offsetu. Zakupy z tzw. wolnej ręki. A co do lotniska, mierzmy siły na zamiary. Pewnie były robione jakieś badania rozwoju lotnictwa gdzie ten baranów miałby uzasadnienie. Ale trzeba by na nowo to przeliczyć. Poza tym Warszawa plus Modlin plus słynny Radom pewnie chyba są wystarczające. To taka gigantomania naszej obecnej władzy. Jestem przeciwnikiem zastaw się a postaw się.
    2021-10-08 23:34:58 [5.173.96.*] id:1622693  
    tippmann: Napisał postów [7576], status [VIP] Reputacja
    lotnisko to uj,czarnek buduje w polsce elektrownie atomową uj wie gdzie i kiedy,ale wypłatę już pobiera***** ***

    Nick:
    Treść:
    2021-10-08 11:06:07 [82.135.82.*] id:1622625  
    Jerry: Napisał postów [4704], status [VIP] Reputacja
    Cóż, to pisiory.

    Nick:
    Treść:
    2021-10-08 10:21:32 [46.134.57.*] id:1622623  
    misza28: Napisał postów [785], status [stały bywalec] Reputacja
    Dlatego podatki rosną i pojawiają się nowe. Trzeba utrzymać sporą ekipę. W Czechach rząd zniesie vat na energię, jak się chce to można ulżyć obywatelom.

    Nick:
    Treść:
    2021-10-08 00:17:14 [83.4.146.*] id:1622607  
    Gaz: Napisał postów [5449], status [VIP] Reputacja
    A za trola Tuska śpółka budująca Elektrownie atomową ile ukradła kasy,a elektrowni ani słychu ani dychu. Za resztew kasy Tusk poleciał na MaKCZU pIKLCZU.
    [-1]

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2021-10-08 08:38:42 [217.173.195.*] id:1622620  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Za to od 6 lat ta elektrownie pięknie pnie się w górę. A nie czekaj, w Ostrołęce miała być węglowa i duża bańka poszła się paść. Tak jedt faktycznie lepiej.
    2021-10-08 00:22:25 [83.4.146.*] id:1622608  
    Gaz: Napisał postów [5449], status [VIP] Reputacja
    A Nowak czy Gawłolwski nie są w zarządzie może by też coś uszczkli.

    Nick:
    Treść:
    2021-10-07 22:26:02 [89.64.45.*] id:1622606  
    Luzi: Napisał postów [1457], status [stały bywalec] Reputacja
    Partia rządzi, partia radzi, partia nigdy cię nie zdradzi...

    Nick:
    Treść: