• Autor: Aga_Ko
    • Wyświetleń: 1087
    • Dodano: 2021-09-17 / 15:09
    • Komentarzy: 1

    Odbiór zgłoszeń z numeru 998 odbywać się będzie w Centrach Powiadamiania Ratunkowego

    Odbiór zgłoszeń z numeru 998 odbywać się będzie w Centrach Powiadamiania Ratunkowego

    (Fot. Dżacheć)

    W przyszłym tygodniu rozpocznie się przełączanie numeru 998 na numer Centrum Powiadamiania Ratunkowego - 112. Numer alarmowy 998 sukcesywnie będzie przełączany w powiatach województwa opolskiego aż docelowo przełączenie na 112 obejmie całe województwo.


    Numer 998 będzie nadal działał, zmieni się natomiast miejsce odbioru zgłoszenia. godnie z ustawą o systemie powiadamiania ratunkowego, odbiór zgłoszeń z numeru 998 odbywać się będzie w Centrach Powiadamiania Ratunkowego.

    Przełączenie numeru 998 znacząco odciąży dyżurnych Państwowej Straży Pożarnej. Dotychczas przyjmowali oni zgłoszenia z numeru 998. Teraz do PSP wpływać będą jedynie zgłoszenia zweryfikowane przez CPR, najczęściej wyłącznie w formie elektronicznej, po odsianiu zgłoszeń niezasadnych, w tym fałszywych. Będzie miało to szczególne znaczenie w czasie natłoku zgłoszeń alarmowych, jaki dotychczas zdarzał się strażakom np. w czasie gwałtownych burz.

    Numer, pod którym z drugiej strony odzywał się strażak Państwowej Straży Pożarnej (998), nadal pozostanie, jednak po jego wybraniu połączymy się z operatorem Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Opolu. Operator CPR następnie przyjmie zgłoszenie i zakwalifikuje zdarzenie do odpowiednich służb. Przełączenie numeru alarmowego 998 do CPR pozwoli na wyeliminowanie bezpośredniego kierowania do służb zgłoszeń niezasadnych lub fałszywych. Będzie to miało pozytywny wpływ zarówno na czas, jak i na skuteczność udzielania pomocy osobom, które rzeczywiście jej potrzebują.

    Zaletą koncentracji numerów alarmowych jest szybsze powiadamianie służb ratowniczych, eliminowanie i filtrowanie wywołań niezasadnych oraz zastępowalność na wypadek przeciążenia lub awarii systemu na jednym z CPR. Centra Powiadamiania Ratunkowego obsługują zgłoszenia alarmowe w wielu językach oraz obsługują zgłoszenia typu eCall - ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych - oraz na podstawie wiadomości SMS.

    Kilka lat wcześniej przekierowano do Centrów Powiadamiania Ratunkowego numer 997, który wcześniej obsługiwany był przez policjantów. W 2024 roku planowane jest przekierowanie numeru 999 - Państwowego Ratownictwa Medycznego - na 112 co z kolei zakończy proces koncentracji numerów alarmowych w naszym kraju.
    reklama

    Wydarzenia pod patronatem portalu

    Napisz co o tym myślisz!

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2021-09-17 19:43:15 [194.29.183.*] id:1620985  
    KK 35947: Napisał postów [2301], status [Szycha] Reputacja
    A ha i to niby ma być dobre rozwiązanie taaak? no to polecam porozmawiać z kimkolwiek ze służb co myślą o tym całym CPR i 112 jako takim lub poszukać sobie w necie jak wygląda taka rozmowa, świadomy zgłaszający wie gdzie dzwoni i w jakiej sprawie a 112 jest wielokrotnie niepotrzebnym ogniwem i zabawą w "głuchy telefon" , ludzie siedzący tam znający tylko procedury a nieznający terenu, który obsługują niejednokrotnie wydłużają czas do podjęcia interwencji np pytaniem o dokładny adres zdarzenia, którego ja jako zgłaszający w "ferworze walki" mogę nie znać co nie jest przeszkodą podczas bezpośredniej rozmowy z takim dyżurnym PSP , który z reguły zna teren po punktach szczególnych w stylu "Kośnego za teatrem" czego za Chiny nie zrozumie typ siedzący w CPR np w Poznaniu bo i takie połączenia się zdarzają... Reasumując 112 zdaje zadanie w przypadku obcokrajowców np nie znających języka i charakterystycznych dla danego państwa nr służb lub " nieogarów" w każdej innej sytuacji tylko wydłuża czas do interwencji .

    Nick:
    Treść: