• Autor: Aga_Ko
    • Wyświetleń: 3147
    • Dodano: 2020-11-24 / 08:38
    • Komentarzy: 0

    Cięcia kursów i udogodnienia dla posiadaczy biletów okresowych w MZK

    (Fot. Archiwum)

    Pandemia koronawirusa i brak stacjonarnej nauki spowodowały, że mało kto korzysta z komunikacji miejskiej. W połowie listopada przeprowadzono badania, które potwierdziły tę sytuację.


    Wakacyjny rozkład jazdy dla autobusów miejskiej obowiązuje od czasu przejścia klas 1-3 w tryb zdalny czyli od 12 listopada. Ponadto zawieszono funkcjonowanie weekendowych linii nocnych N5 i N13. Niektóre połączenia cechują się bardzo niskim stopniem wykorzystania miejsc, przemawiającym za ograniczeniem rozkładu jazdy.

    Ograniczenia polegają głównie na zmniejszeniu częstotliwości przejazdów. Takie rozwiązanie zastosowano w przypadku linii 21, której zapełnienie nie przekraczało średnio 10 pasażerów. Jak informuje MZK Opole, zasadne jest wprowadzenie na niej sobotniego rozkładu jazdy, ze zmniejszoną częstotliwością względem rozkładu roboczego nieszkolnego w godzinach porannych i popołudniowych (z 30 do 60 minut) oraz z obniżoną liczbą kursów do Borek i Brzezia.

    Na linii 14, kursującej obecnie w dni robocze co około 30 minut do godziny 17:00, a od 17:00 co około godzinę, średnie napełnienie nie przekraczało poziomu 12 pasażerów (oprócz popołudniowego szczytu). Wprowadzana jest zatem redukcja liczby kursów w godz. 7:30 - 14:00, co oznacza, że linia 14 kursuje w tym przedziale nie co 30, a co 60 minut. W godzinach porannych i popołudniowych utrzymany zostanie obecny nieszkolny rozkład jazdy, zapewniający możliwość dojazdu do centrum z Maliny, Groszowic i Kolonii Gosławickiej oraz gwarantujący należytą obsługę zakładów przemysłowych położonych przy ul. Głogowskiej i Wschodniej.

    W przypadku linii 3 badania wykazały, że na najbardziej obciążonym odcinku trasy między centrum a os. Chabrów najwięcej pasażerów korzysta z niej w godz. 11:00 -15:59, tj. średnio około 20 pasażerów w każdym autobusie. W godzinach 8:00-11:00 i 16:00-19:00 częstotliwość kursowania linii 3 została zmniejszona z 15 do 30 minut.

    Rozkład jazdy linii uzupełniających kursujących przez cały dzień co godzinę, tj. 7, 16, 18, 28 pozostał bez zmian. Na linii 16 jako jedynej uzupełniającej o charakterze miejsko-podmiejskim, łączącej Opole (Nową Wieś Królewską przez Śródmieście) do Wawelna wykonane zostały badania napełnień wewnątrz autobusów. Wskazują one, że aż na 10 spośród 17 par kursów linii 16 w dzień roboczy, stopień wykorzystania dopuszczalnej zajętości miejsc oscylował na poziomie od 57% do 91%.

    - Zdajemy sobie sprawę, że ograniczenia mogą powodować utrudnienia w przemieszczaniu się, jednak z uwagi na epidemię i spadek wpływów z biletów, musimy racjonalnie podchodzić do wydatkowania środków finansowych. Jeśli na skutek korekt rozkładów pasażerowie utracą możliwość dojazdu do pracy lub innego ważnego celu podróży, uprzejmie prosimy o zgłaszanie tego faktu na adres mailowy mzk@mzkopole.pl lub wt@um.opole.pl. W zgłoszeniu należy podać nr linii, godzinę dojazdu do zakładu pracy oraz liczbę osób które korzystają z połączenia komunikacyjnego - informuje Tomasz Zawadzki, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta.

    Dodatkowo wprowadzono udogodnienia dla posiadaczy biletów okresowych imiennych 30-dniowych, 90-dniowych, 140-dniowych lub 150-dniowych obowiązujących na liniach komunikacyjnych w granicach administracyjnych Opola oraz wybiegających poza granice administracyjne miasta, niekorzystający obecnie z usług komunikacji miejskiej z powodu epidemii wywołanej zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, mogą zawiesić oraz prolongować ważność swoich biletów.

    Podstawą zawieszenia i/lub prolongaty biletu jest złożenie do MZK wniosku w formie pisemnej w POK, drogą elektroniczną na adres e-mail: opolka.prolongata@mzkopole.pl lub telefonicznie (pon.-pt. w godz. 6:00-19:00) pod numerami telefonu: 77 /454 43 38, 455 86 20, 474 48 54.

    Bilet można zawiesić na minimum 5 dni, krótsze niż ten okres nie podlegają zawieszeniu. Można jeden raz raz zawiesić jeden bilet. Mamy prawo do 3 zawieszeń biletów w roku. O zawieszenie można wnioskować mailem i telefonicznie, trzeba podać PIN karty Opolka, który znajduje się na wydruku przy wydawaniu opolki. Zawieszony bilet można wykorzystać do 6 miesięcy.
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".