MZK Opole testuje już drugi autobus z napędem hybrydowym. W najbliższych miesiącach spółka planuje sprawdzić jeszcze 2 takie pojazdy.
Połączenie napędów spalinowego i elektrycznego to ponoć melodia przyszłości w transporcie publicznym. Na ulice Opola takie autobusy mają wyjechać najwcześniej po 2014 roku.(Fot: Dżacheć)
W listopadzie ubiegłego roku na tydzień do Opola zawitał hybrydowy autobus miejski firmy Volvo. Teraz Miejski Zakład Komunikacji przeprowadzać będzie testy kolejnej maszyny. - Tym razem sięgamy po autobus marki Solaris. To jeden z najnowocześniejszych modeli z napędem hybrydowym. Poprzednie testy pokazały, że wykorzystanie takiego autobusu w ruchu ulicznym Opola daje około 30 procent oszczędności na paliwie względem tradycyjnych silników diesla, które obecnie mamy w naszych autobusach – mówi Tadeusz Stadnicki, prezes MZK Opole. - Po testach tego Solarisa będziemy sprawdzać jeszcze hybrydę MAN i jeszcze jeden taki pojazd – wylicza Stadnicki.
Jak zapewnia MZK, za przeprowadzane testy spółka nie płaci. Mieszkańcy Opola podróżujący liniami 3, 5, 9, 13, 15 i 17 do 2 kwietnia będą mogli spotkać autobus Solaris Urbino 12. Pojazd posiada 37 miejsc siedzących i jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 44kW oraz silnik spalinowy o pojemności 6,2 litra i mocy 162kW. - Układ napędowy jest tutaj sterowany automatycznie. To komputer decyduje kiedy użyć silnika spalinowego, a kiedy elektrycznego – wyjaśnia prezes MZK Opole. - Dodatkowo ten autobus posiada funkcję automatycznego wyłączania silnika podczas postoju kiedy otwierają się drzwi. Po ich zamknięciu silnik sam się włącza – dodaje.
MZK mocno wychwala nie tylko ekonomiczny, ale też ekologiczny aspekt korzystania z hybrydowych autobusów – normy emisji dla tych pojazdów są bowiem dużo bardziej wyśrubowane niż dla tradycyjnych diesli. Na taki luksus w komunikacji publicznej opolanie będą jednak musieli poczekać. - Planujemy, że zakup takich maszyn byłby możliwy dopiero po 2014 roku. Znaczenie mają tutaj środki unijne i znaczące wsparcie dla rozwiązań ekologicznych, także w transporcie publicznym – zaznacza Tadeusz Stadnicki. - Można powiedzieć, że czas w tej sytuacji gra na naszą korzyść, bo nowe technologie napędów hybrydowych stale się rozwijają, a ceny tych pojazdów z każdym miesiącem maleją – dodaje.
czort: Napisał postów [8000], status [VIP]
Witam porankiem Wielki czwartek.slonko wschodzi plus 10st ptaszki spiewaja kawke popijam.....