Laboratorium drogowe GDDKiA w Opolu działa od marca 2012 roku. Jak dotąd około 10 procent przeprowadzonych kontroli kończy się wynikiem negatywnym.(Fot: Dżacheć)
Przy wykorzystaniu sprzętu za 2 miliony złotych, pracownicy laboratorium sprawdzają jakość materiałów wykorzystywanych do budowy dróg w regionie.
Obecnie laboratorium drogowe GDDKiA w Opolu to fragment starego budynku po remoncie wraz z dobudowaną w 2011 roku nową częścią. Łącznie powstało w ten sposób 1300 metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. Koszt przebudowy wyniósł 3,1 miliona złotych a kolejne 2 miliony przeznaczono na nowoczesną aparaturę badawczą. Inwestycja została ukończona w marcu 2012 roku ale oficjalną premierę laboratorium miało dopiero w czwartkowe popołudnie. Z tej okazji do zwiedzania obiektu zaproszono lokalnych dziennikarzy, a także przedstawicieli pozostałych placówek tego typu z całej Polski.
- Laboratoriów takich jak to w Opolu jest w całym kraju 16. Posiada je każdy oddział GDDKiA – wyjaśnia Michał Wandrasz, rzecznik opolskiego oddziału GDDKiA. - To właśnie tutaj sprawdzana jest jakość materiałów na których (podłoże – przyp. red.) i z których powstają drogi w regionie. Każdego miesiąca laboratorium wysyła monity z przeprowadzonych badań – dodaje Wandrasz.
Placówka zatrudnia 15 osób, które pracują na stałe w laboratorium a także 3 pracowników, którzy obsługują tzw. laboratorium niestacjonarne. - W 2012 roku oprócz analiz materiałów wykorzystywanych do budowy dróg regionalnych zajmowaliśmy się też budową odcinka trasy S8. W sumie to prawie 100 kilometrów na trzech odcinkach – mówi Robert Maślej, naczelnik wydziału technologii w opolskim laboratorium drogowym GDDKiA. - Zajmujemy się nie tylko większymi odcinkami dróg ale też cząstkowymi remontami. Sprawdzane są nawet przysłowiowe łaty w pojedynczych ubytkach jezdni – podkreśla Maślej.
Jako bieżący przykład działalności laboratorium jego pracownicy przytaczają wyniki kontroli podczas remontu DK 46 na odcinku Dębska Kuźnia – Lędziny. - Badanie wykazało, że kamień wykorzystywany przez wykonawcę do podbudowy drogi daleki jest od tego, który spełnia nasze wymagania – informuje Robert Maślej. - Wykonawca szuka więc teraz odpowiedniej jakości materiału a kiedy go dostarczy na budowę, kolejny raz sprawdzimy jego jakość. Jak dotąd w 2012 toku mamy 10 procent negatywnych wyników spośród wszystkich przeprowadzonych kontroli – dodaje.
Wielu użytkowników dróg w centrum Opola z pewnością zastanawia się, czy i one są kontrolowane przez laboratorium GDDKiA. Odpowiedź brzmi - nie. Badania jakości wykonywane są tylko na odcinkach, gdzie inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
KlocMaMoc: Napisał postów [211], status [maniak]
To jest właśnie przykład jak trwoni się pieniądze podatników. Panie rzeczniku, proszę poinformować ile w woj. opolskim buduje się i remontuje dróg krajowych i autostrad w ciągu roku. Czy nie wystarczyłoby jedno takie laboratorium w kraju? Te kilka próbek materiałów w roku z powodzeniem można przesłać do badania firmą kurierską, za 15 PLN z każdego zakątka kraju. Moim zdaniem bez sensu wydane pieniądze. Ale panie rzeczniku nie swoje fajnie się wydaje, nie? Jak będzie miał pan rzecznik odwagę odpowiedzieć na mój post, to proszę przy okazji poinformować, za czyje pieniądze wybudowano PŁATNY opolski odcinek autostrady A4