• Wyświetleń: 138
    • Dodano: 2025-12-16 / 14:00
    • Komentarzy: 0
    • Artykuł sponsorowany

    Europejska Akademia Umiejętności - praktyczna edukacja dla młodzieży z Opolszczyzny

    Na Opolszczyźnie zakończył się cykl warsztatów w ramach Europejskiej Akademii Umiejętności - projektu edukacyjnego adresowanego do młodzieży w wieku 12+ ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zakres tematyczny spotkań był szeroki: od przygotowania dokumentów rekrutacyjnych i udział w rozmowie kwalifikacyjnej, po odpowiedzialne korzystanie ze sztucznej inteligencji, fotografię mobilną i praktyczne zajęcia z pierwszej pomocy. W każdym z tych obszarów młodzież mogła liczyć na profesjonalną wiedzę i wskazówki specjalistów.

    Celem spotkań było rozwijanie kompetencji praktycznych, które młodzi ludzie mogli wykorzystać zarówno w szkole, jak i w przyszłej pracy czy codziennych sytuacjach życiowych. Wszystkie wydarzenia zostały zorganizowane przez Punkt EUROPE DIRECT Opole we współpracy z zaproszonymi ekspertami.

    AI bez tajemnic
    Jednym z najczęściej wybieranych tematów przez uczniów okazały się zajęcia poświęcone sztucznej inteligencji. Warsztaty "Mądre i bezpieczne korzystanie z AI" prowadził ekspert sieci Team Europe Direct - Tobiasz Gajda, który odwiedził szkoły w Branicach, Grodkowie, Głubczycach, Kędzierzynie-Koźlu i Krapkowicach. Prowadzący przybliżał uczniom historię rozwoju AI - od pierwszych prób programowania w latach 50. XX wieku po współczesne modele oparte na uczeniu maszynowym. Wyjaśniał również, że przełomem było udostępnienie ChatGPT w 2022 roku, które radykalnie przyspieszyło popularyzację tej technologii. Zaznaczył też, że Unia Europejska jako pierwsza na świecie wprowadziła kompleksowe regulacje dotyczące AI - Akt ws. Sztucznej Inteligencji (AI Act), obowiązujący od 1 sierpnia 2024 r. Szczególny nacisk kładziono na bezpieczeństwo i ochronę danych osobowych, a także na umiejętność odróżniania wiarygodnych źródeł od treści generowanych automatycznie. Uczniowie analizowali przykłady błędów (tzw. halucynacji), pojawiających się w generowanych obrazach czy tekstach. Mimo szybkiego rozwoju tej technologii takie sytuacje zdarzają się często, dlatego ryzykowne jest bezkrytyczne wykorzystywanie narzędzi AI do pisania prac zaliczeniowych czy rozwiązywania zadań szkolnych oraz poleganie na nich jak na nieomylnych cyfrowych encyklopediach. Zajęcia pokazały, że sztuczna inteligencja może być wartościowym narzędziem edukacyjnym, ale wymaga od jego użytkowników umiejętności krytycznego myślenia. Żywą dyskusję wywołał również temat praw autorskich i pytanie o to, do kogo właściwie należy treść wygenerowana przez AI.

    Tobiasz Gajda prezentował także możliwości narzędzia Canva, które dostępne jest bezpłatnie w rozszerzonej wersji dla szkół. Uczniowie mogli porównać efekty pracy w tym programie na podstawie tego samego promptu (polecenia) w sierpniu 2024 i w lutym 2025 roku. W zaledwie kilka miesięcy technologia ta bardzo się rozwinęła, co wyraźnie przełożyło się na jakość generowanych projektów. To dowód na szybki rozwój funkcji AI, przy jednoczesnym wzroście dostępności tego narzędzia. Każde spotkanie z młodzieżą kończyło się interaktywnym quizem z mini-nagrodami, sprawdzającym wiedzę zdobytą podczas warsztatów, a także sesją pytań do eksperta. Uczennice z I-go Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza w Kędzierzynie-Koźlu zapytały o sens wyboru zawodu w kierunku dziennikarstwa, skoro - zgodnie ze statystykami - pojawienie się AI najmocniej dotknęło rynek zawodowy copywriterów i tłumaczy. Ekspert uspokoił emocje:

    - AI zmienia rynek, ale nie zastąpi ludzi ciekawych świata. Dziennikarstwo zawsze będzie potrzebowało człowieka; jego pytań, wrażliwości i odwagi szukania prawdy - zaznaczył Tobiasz Gajda. Obecna na zajęciach nauczycielka również podzieliła się swoimi wrażeniami. - Takie warsztaty pozwalają uczniom lepiej zrozumieć technologie, z których korzystają na co dzień i ukierunkowują na świadome podejmowanie decyzji w świecie cyfrowym. Dzięki praktycznym przykładom młodzież widzi, że AI to nie tylko ciekawostka, ale realne narzędzie, z którego należy korzystać mądrze i odpowiedzialnie - podsumowała Pani Danuta Piotrowska.

    Czy profesjonalna fotografia smartfonem jest możliwa?

    Warsztaty z fotografii mobilnej odbyły się w szkołach w Kamienicy oraz Ozimku. Prowadził je Oliwer Domański, specjalista fotografii i multimediów w TEB Edukacja, posiadacz prestiżowego certyfikatu CANON potwierdzającego zaawansowane kompetencje w obszarze komunikacji wizualnej. Uczniowie szkół podstawowych poznali podstawowe zasady tworzenia udanego zdjęcia: od trójpodziału kadru, przez ustawienie perspektywy, po pracę ze światłem. Prowadzący podkreślał, że oprócz techniki liczy się również wrażliwość i umiejętność obserwacji. Zajęcia miały charakter praktyczny: młodzież wykonywała zdjęcia i krótkie filmy, testując zdobytą wiedzę w praktyce, a następnie mogła skonsultować efekty swojej pracy z prowadzącym. Oliwer Domański wspierał uczniów w doborze kadrów, podpowiadał rozwiązania techniczne i motywował do kreatywnego podejścia. Spotkania pokazały, że smartfony są nie tylko urządzeniami do komunikacji i rozrywki, lecz także narzędziem twórczej ekspresji.

    - Nie byliśmy świadomi, że w naszych telefonach kryją się takie dodatkowe funkcje, które ułatwiają zrobienie dobrego zdjęcia - przyznali uczniowie. - Nauczyłem się, jak poprawnie posługiwać się smartfonem podczas robienia zdjęć; od razu zauważyłem poprawę jakości. Wiem, jak ustawiać kadr i korzystać z siatki. Cieszę się, że mogłem wziąć udział w takich warsztatach, bo nauczyłem się wielu przydatnych rzeczy - powiedział uczeń Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Ozimku, Paweł.

    Świadomy start w przyszłość - warsztaty o rekrutacji i planowaniu kariery

    W kwietniu szkoły w Oleśnie i Praszce odwiedziła rekruterka z wieloletnim doświadczeniem, Daria Jama z opolskiej agencji PARETTI, specjalizującej się w rekrutacji oraz legalizacji zatrudnienia. Jej firma od trzech lat organizuje konkurs dla pracodawców z województwa opolskiego, którzy wspierają młodych ludzi na starcie kariery. Na początku każdego spotkania ekspertka witała się indywidualnie z uczniami i pytała o profil ich kształcenia oraz plany na przyszłość. Jej warsztaty dotyczyły tworzenia profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych oraz przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej. Rekruterka podkreślała, że dobre CV musi być dopasowane do konkretnej oferty, a list motywacyjny powinien stanowić jego krótkie, rzeczowe uzupełnienie i pokazywać realne zainteresowanie pracodawcą. Uczniowie analizowali przykłady dobrze i źle przygotowanych CV i listów i ustalali, co należy w nich, aby wzbudzić zainteresowanie potencjalnego pracodawcy. W części poświęconej rozmowie kwalifikacyjnej uczestnicy odgrywali scenki, wcielając się w role kandydata i rekrutera, a następnie podczas wspólnego omawiania wskazywano zarówno mocne strony, jak i elementy wymagające poprawy. Ekspertka zwróciła także uwagę na znaczenie obecności w mediach społecznościowych - zwłaszcza na LinkedInie - gdzie coraz częściej publikowane są oferty pracy i praktyk.

    - To były bardzo potrzebne zajęcia - uczniowie zobaczyli, jak wygląda rekrutacja w praktyce i zrozumieli, że kompetencje miękkie są równie ważne jak dobre oceny - podkreślił dyrektor Lechosław Baros z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Praszce.

    Pierwsza pomoc - umiejętność, która ratuje życie
    Cykl Europejskiej Akademii Umiejętności zakończyły zajęcia w Publicznej Szkole Podstawowej w Dylakach, poświęcone pierwszej pomocy. Prowadził je Piotr Kozieł - instruktor pierwszej pomocy, nauczyciel oraz wychowawca I klasy liceum o profilu językowym i ratowniczo-medycznym w TEB Edukacja Liceum i Technikum w Opolu. Zaproszony do współpracy ekspert pełni funkcje wiceprezesa Fundacji Opolskie Psy Ratownicze OPOLSAR oraz dowódcy Specjalistycznych Zespołów Poszukiwawczo-Ratowniczych OPOLSAR, a także jest strażakiem-ratownikiem OSP Jednostki Ratownictwa Specjalistycznego w Nakle i OSP Rogów Opolski oraz młodszym ratownikiem Grupy Ratownictwa Polskiego Czerwonego Krzyża w Opolu. Ekspert zapoznał uczestników z procedurami skutecznego wezwania pomocy pod numerami alarmowymi 112 i 999, obejmujące przekazanie dyspozytorowi precyzyjnych informacji o miejscu zdarzenia, stanie poszkodowanego i podejmowanych działaniach. Ważnymi elementami zajęć były również: prawidłowe zabezpieczenie osoby udzielającej pomocy i zabezpieczenie miejsca zdarzenia, rozpoznanie NZK - nagłego zatrzymania krążenia, prowadzenie RKO - resuscytacji krążeniowo oddechowej oraz użycie automatycznego defibrylatora AED. Uczestnicy mogli podnieść swoje umiejętności i kompetencje ratownicze w trakcie ćwiczeń praktycznych na dedykowanych do tego fantomach. Prowadzący podkreślił, że bezpieczeństwo własne, poszkodowanego i świadków jest absolutnym priorytetem przed podjęciem jakichkolwiek działań. Uczestnicy nauczyli się jak prawidłowo oceniać sytuację i eliminować potencjalne zagrożenia. Kluczową umiejętnością ćwiczoną podczas zajęć było skuteczne prowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej, zgodnie z aktualnymi wytycznymi - z naciskiem na odpowiedniej jakości uciski klatki piersiowej oraz wykorzystanie AED.

    - Mam nadzieję, że dzięki praktycznym ćwiczeniom, uczestnicy zrozumieli, jak ważna jest szybka i prawidłowa reakcja w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia. Dziękuję wszystkim obecnym za pełne zaangażowanie w ćwiczenia, aktywny udział w analizie przypadków, a przede wszystkim bardzo wysoką świadomość konieczności stałego podnoszenia kompetencji i umiejętności związanych z pierwszą pomocą w sytuacjach związanych z bezpośrednim zagrożeniem zdrowia lub życia, jako wartości nadrzędnych - zaznaczył Piotr Kozieł. Dlaczego Punkt EUROPE DIECT Opole zdecydował się zaproponować młodym warsztaty z pierwszej pomocy? Wspólnym celem UE jest również wspieranie działań w obszarze zdrowia i bezpieczeństwa, w tym podnoszenie świadomości obywateli we wszystkich krajach członkowskich. Przykładem jest pilotażowy warsztat w Dylakach, który - jak mamy nadzieję - zostanie w przyszłości powtórzony w innych częściach Opolszczyzny - mówi Anna Janc, kierownik Punktu EUROPE DIRECT Opole.

    Praktyczna wiedza, realne kompetencje
    Europejska Akademia Umiejętności udowodniła, że szkoła może być miejscem wszechstronnego rozwoju, a edukacja praktyczna jest potrzebna młodym ludziom tak samo jak wiedza z podręczników. Tegoroczna propozycja Punktu EUROPE DIRECT Opole jest inicjatywą, która realnie wzmacnia kompetencje młodzieży i odpowiada na ich aktualne potrzeby edukacyjne:

    - Cieszymy się, że uczniowie z Opolszczyzny zdobyli umiejętności, które będą procentować w kolejnych latach, zarówno w nauce, przyszłej pracy, jak i w dorosłym życiu - podsumowuje Anna Janc.

    EUROPE DIRECT Opole jest członkiem europejskiej sieci informacyjnej zarządzanej przez Komisję Europejską. Punkty przybliżają europejskie zagadnienia mieszkańcom danego regionu, informują ich o bieżących priorytetach UE a także zachęcają do udziału w debatach na temat przyszłości UE.
    Jeżeli masz pytania dotyczące polityki, programów i priorytetów UE lub jeśli chcesz się zaangażować w wydarzenia dotyczące przyszłości UE, skontaktuj się z nami!

    Punkt EUROPE DIRECT Opole
    ul. Krakowska 38,
    45-075 Opole
    48 77 403 36 41
    e-mail: europedirect-opole@ocrg.opolskie.pl
    F: https://www.facebook.com/EDOpole

    Zdjęcie (1/5)

    Artykuł sponsorowany

    sponsorowany
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".