• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 408
    • Dodano: 2025-08-10 / 13:51
    • Komentarzy: 0

    Lody pod lupą IJHARS. Prawie połowa skontrolowanych punktów z uchybieniami

    (Fot. Pixabay)

    Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych skontrolowała producentów i sprzedawców lodów w całej Polsce. W ponad 42 proc. miejsc wykryto nieprawidłowości - najczęściej w sposobie znakowania i informowania klientów o składzie deserów.

    Kontrole prowadzone w 2024 i 2025 roku objęły 71 podmiotów - zarówno zakłady produkcyjne, jak i lokale gastronomiczne oferujące lody mleczne, sorbety i lody wodne. Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło oznakowania produktów i sposobu prezentowania informacji dla konsumentów.

    W lokalach gastronomicznych uwagi zgłoszono w 38,1 proc. przypadków. W zakładach produkcyjnych - w 26,6 proc.

    Co budziło największe zastrzeżenia

    W gastronomii inspektorzy odnotowali m.in.:

    brak wykazu składników dostępnego w miejscu sprzedaży,

    stosowanie określeń "naturalne", "tradycyjne" czy "domowe" dla lodów zawierających przetworzone składniki lub dodatki do żywności,

    używanie nazw wprowadzających w błąd, np. "mleczne" dla lodów z tłuszczami roślinnymi czy "jogurt z..." dla wyrobów z proszków smakowych,

    brak informacji o producencie.


    W zakładach produkcyjnych nieprawidłowości obejmowały m.in.:

    brak wskazania ilości składników eksponowanych na opakowaniu (np. owoców, orzechów),

    użycie w nazwie określeń "śmietana" lub "mleko" niezgodnie ze składem,

    pomijanie w wykazie składników substancji alergennych lub olejów roślinnych,

    podawanie nazw zarezerwowanych dla produktów mlecznych przy użyciu tłuszczów roślinnych.


    Problemy z przechowywaniem

    W jednym z lokali gastronomicznych wykryto przechowywanie lodów w zbyt wysokiej temperaturze - minus 9,5°C zamiast wymaganych przez producenta minus 18°C. W zakładach produkcyjnych warunki przechowywania były zgodne z normami, choć w jednym przypadku stwierdzono surowce po upływie daty minimalnej trwałości.

    Kary i edukacja

    IJHARS zapowiada postępowania administracyjne wobec przedsiębiorców łamiących przepisy. Jednocześnie inspekcja podkreśla, że obok działań kontrolnych i sankcji stawia na edukację i wsparcie producentów oraz sprzedawców, by poprawić rzetelność informacji przekazywanych klientom.

    Pełny raport dostępny jest na stronie internetowej IJHARS. Konsumentom zaleca się zwracanie uwagi na etykiety i wykazy składników, by uniknąć rozczarowań przy wyborze ulubionych deserów.
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    ,
    reklama

    Najczęściej czytane

    Powiązane materiały

    Polub nas!

    Chmura tagów

    Ogłoszenia