We wtorek (31 grudnia) w Sali Złotej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego podpisano umowę na dostawę 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych, dwóch 4-członowych i trzech 3-członowych, z opcją na 15 kolejnych jednostek (czterech 4-członowych i jedenastu 3-członowych) w następnych latach.
- Dziś wydarzenie bezprecedensowe. Pierwszy raz zdarza nam się tak duży zakup, tak więc cieszę się, że jeszcze w 2024 roku, rzutem na taśmę, udaje nam się podpisać umowę na zakup najpierw pięciu, a następnie kolejnych piętnastu zupełnie nowoczesnych, elektrycznych pociągów - mówi Szymon Ogłaza, marszałek województwa opolskiego.
Tak prezentuje się "cennik" umowy zawartej pomiędzy władzami województwa opolskiego, a zakładem PESA Bydgoszcz.
• 202 335 000 zł brutto - cena za zamówienie podstawowe - 5 pojazdów
• 594 705 000 zł brutto - cena za zamówienie opcjonalne - 15 pojazdów
• 797 040 000 zł brutto - łączna cena za 20 pojazdów
• 38 007 000 zł brutto - cena jednostkowa pojazdu 3-członowego
• 44 157 000 zł brutto - cena jednostkowa pojazdu 4-członowego
Termin realizacji zamówienia podstawowego to 48 miesięcy od dnia zawarcia umowy, jednak pierwsze dwa pojazdy 4-członowe zostaną dostarczone w ciągu 40 miesięcy od dnia podpisania umowy.
- Jest to nowa fala pojazdów. Takich jeszcze na Opolszczyźnie nie ma. Z punktu widzenia pasażerskiego jest to przełom. W sąsiednich województwach takie pociągi już funkcjonują i są zachwalane przez podróżnych - mówi Krzysztof Zdziarski, prezes zakładu produkcyjnego PESA Bydgoszcz.
Pociągi zamówione w ramach prawa opcji mają zostać dostarczone w ciągu 36 miesięcy od dnia uruchomienia opcji, a jej uruchomienie może nastąpić w ciągu maksymalnie 47 miesięcy od dnia zawarcia umowy na dostawę pociągów z zamówienia podstawowego.
Zakupione jednostki mają być przystosowane do prędkości eksploatacyjnej nie mniejszej niż 160 km/h.
Pojazdy 4-członowe mają zabierać na pokład przynajmniej 190 pasażerów na stałych miejscach siedzących oraz minimum 6 osób na składanych miejscach siedzących. Łącznie mają pomieścić co najmniej 390 pasażerów.
Jednostki 3-członowe zabiorą minimum 320 pasażerów, z czego najmniej 146 osób na miejscach siedzących oraz dodatkowo 6 osób na składanych.
Przewidziano dwa miejsca do przewozu osób z ograniczoną mobilnością oraz miejsce dla co najmniej 4 rowerów w pozycji poziomej.
Pociągi wyposażone będą w niską podłogę, wifi, klimatyzację, ogrzewanie oraz monitoring wizyjny. Wyposażone będą też w system informacji pasażerskiej i system zliczenia pasażerów.
RobercikM: Napisał postów [195], status [starszy wyjadacz]
Da się zamówić Polskie tabory? da się!