- Autor: Dagmara
- Wyświetleń: 5628
- Dodano: 2024-03-31 / 19:30
- Komentarzy: 3
Biedronka przegrała w sądzie. Jeronimo Martins Polska ma zapłacić ponad 60 mln zł
Sąd Apelacyjny utrzymał karę w wysokości ponad 60 milionów złotych nałożoną na właściciela sieci sklepów Biedronka przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) za wprowadzanie konsumentów w błąd co do kraju pochodzenia oferowanych produktów.
W wydanym wyroku Sąd Apelacyjny podkreślił, że przedsiębiorcy mają obowiązek zapewnienia pełnych i rzetelnych informacji o oferowanych produktach. Zgodnie z orzeczeniem, wprowadzanie konsumentów w błąd dotyczące cech produktu, w tym jego pochodzenia, jest praktyką niezgodną z prawem, wpływającą negatywnie na decyzje zakupowe klientów.
Sprawa dotyczy nałożenia przez Prezesa UOKiK, Tomasza Chróstnego, kary finansowej w wysokości ponad 60 milionów złotych na spółkę Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci sklepów Biedronka. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że sieć sklepów wprowadzała konsumentów w błąd co do kraju pochodzenia oferowanych warzyw i owoców, co mogło mieć wpływ na ich decyzje zakupowe. Nieprawidłowości stwierdzono w 27,8% sklepów Biedronka, które zostały skontrolowane przez Inspekcję Handlową.
Postępowanie przeciwko Jeronimo Martins Polska zostało wszczęte przez Prezesa UOKiK w maju 2020 roku, na podstawie skarg konsumentów oraz wyników kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową. Kontrole te wykazały, że informacje dotyczące kraju pochodzenia warzyw i owoców podawane w sklepach często różniły się od tych, które znajdowały się na opakowaniach zbiorczych czy w dokumentach dostawy.
Tomasz Chróstny, komentując decyzję o nałożeniu kary, podkreślił, że rzetelne informowanie o produktach jest fundamentalnym obowiązkiem każdego przedsiębiorcy i niezbywalnym prawem konsumenta. Naruszenia stwierdzone w sieci Biedronka miały charakter systemowy i długotrwały, co uzasadniało decyzję o nałożeniu rekordowej kary.
Orzeczenie Sądu Apelacyjnego stanowi potwierdzenie stanowiska UOKiK i podkreśla wagę transparentności oraz uczciwości w relacjach handlowych między przedsiębiorcami a konsumentami. Kwestia prawidłowego informowania o pochodzeniu produktów jest szczególnie ważna dla wielu konsumentów, którzy dokonują wyboru produktów, opierając się na informacjach o ich pochodzeniu, wpływając tym samym na lokalną gospodarkę i wspierając rodzimych producentów.
Przypominamy - w 2023 r. SA potwierdził również inną decyzję Prezesa UOKiK w sprawie niesłuszności żądania wyższej ceny w kasie niż ta widoczna przy produkcie. Taką praktykę stosował właściciel Biedronki. Kara wyniosła 115 mln zł.
źródło: UOKIK
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
Gaz: Napisał postów [5544], status [VIP]
Takie sprawy ale nie w Polskich korupcjogennych sądach na telefon.