• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 1145
    • Dodano: 2024-01-16 / 11:11
    • Komentarzy: 5

    Wybierasz się w góry na ferie? Pamiętaj o zabraniu łańcuchów samochodowych

    (Fot. Pixabay)

    Podczas planowania podróży w górskie tereny zimą, kluczowe jest przygotowanie do jazdy w trudnych warunkach pogodowych. Kluczowym elementem są łańcuchy przeciwpoślizgowe, które mogą okazać się niezbędne przy pokonywaniu zaśnieżonych dróg. Dowiedz się, jak prawidłowo je zakładać i używać, by zapewnić bezpieczeństwo i komfort jazdy.

    Kiedy zakładać łańcuchy?
    Jeśli napotkasz na drodze znak C-18, który nakazuje używanie łańcuchów przeciwpoślizgowych, musisz je założyć, aby kontynuować jazdę. Znak ten pojawia się zwykle na drogach pokrytych śniegiem, zwłaszcza w górach.

    Dobór łańcuchów:
    Rozmiar łańcuchów musi być dostosowany do rozmiaru kół samochodu. Istnieją różne wzory i materiały łańcuchów, ale najlepsze są te z ostrymi krawędziami ogniw, które wrzynają się w śnieg lub lód, zapewniając lepszą przyczepność. Łańcuchy należy zakładać przynajmniej na dwa koła napędowe.

    Prędkość jazdy z łańcuchami
    Podczas jazdy w łańcuchach, nie należy przekraczać maksymalnej prędkości zalecanej przez producenta, która zazwyczaj wynosi około 40 km/h. Ważne jest, aby dostosować prędkość do warunków panujących na drodze, nawet jeśli oznacza to jazdę znacznie wolniejszą.

    Zdejmowanie łańcuchów
    Łańcuchy należy zdjąć, gdy wracasz na asfaltową nawierzchnię. Jazda z łańcuchami na asfalcie niszczy zarówno nawierzchnię drogi, opony, jak i same łańcuchy. Ponadto, jest to niezgodne z przepisami ruchu drogowego.

    Zakładanie łańcuchów
    Zanim nadejdzie potrzeba użycia łańcuchów, warto przećwiczyć ich zakładanie w domu. Proces ten często wymaga manipulowania łańcuchem przez wnęki kół, które mogą być pokryte lodem czy błotem pośniegowym. Przy zakładaniu konieczne jest użycie wodoodpornych rękawic.

    Znalezienie bezpiecznego miejsca do zatrzymania się i założenia łańcuchów jest niezwykle ważne. Należy szukać otwartej przestrzeni, gdzie można bezpiecznie przeprowadzić cały proces, nie stwarzając zagrożenia na drodze.

    Prawidłowe użycie łańcuchów przeciwpoślizgowych jest kluczowe dla bezpiecznej jazdy w trudnych warunkach zimowych. Należy pamiętać o wyborze odpowiednich łańcuchów do rozmiaru kół, zachowaniu zalecanej prędkości, a także o odpowiednim miejscu i sposobie ich zakładania oraz zdejmowania. Przygotowanie i wprawa w obsłudze łańcuchów śniegowych mogą znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo podróży zimą, szczególnie w górskich terenach, gdzie warunki drogowe mogą być nieprzewidywalne. Pamiętaj, że łańcuchy to nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim środek bezpieczeństwa dla Ciebie i innych użytkowników drogi.

    reklama

    Wydarzenia pod patronatem portalu

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2024-01-16 13:03:16 [217.173.195.*] id:1668992  
    neo: Napisał postów [2082], status [Szycha] Reputacja
    W przypadku niektórych kombinacji rozmiaru felgi i opony nie da się założyć klasycznych łańcuchów, pozostają wtedy specjalistyczne, dość drogie rozwiązania antypoślizgowe. Natomiast "łańcuchy w sprayu", trytki na koła czy tekstylne skarpety na opony poprawiają głównie samopoczucie kierowcy - do momentu konieczności ich użycia. Wtedy to okazuje się, że tandetne patenty nie działają.

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [4]
    2024-01-17 05:36:13 [83.26.192.*] id:1669015  
    przemo_opole: Napisał postów [285], status [maniak] Reputacja
    Są miejsca, gdzie nawet łańcuchy nie pomogą. Pamiętam pensjonat w okolicy Siennej (ośrodek Czarna Góra). W połowie podjazdy stanęliśmy i koniec. Nawet gdybym miał wtedy łańcuchy - nie byłoby warunków aby je założyć. Na szczęście właściciele byli przygotowani - mieli wciągarkę i niezły kawałek stalowej liny. Kolejnego dnia po powrocie z nart podjazd był od razu na większym rozpędzie, ale i tak skończyło się na wciąganiu :)
    2024-01-17 06:59:51 [89.73.113.*] id:1669017  
    neo: Napisał postów [2082], status [Szycha] Reputacja
    Nic dziwnego, że górale i oponiarze chcą wprowadzić nakaz używania zimówek w górach w okresie zimowym. Nowobogaccy z warszawki mają problem z ruszeniem pod górę latem (osobiście widziałem), a zimą to już takie cuda wyprawiają, że hej!
    2024-01-17 07:02:28 [83.26.192.*] id:1669018  
    przemo_opole: Napisał postów [285], status [maniak] Reputacja
    Żadna zimowa opona nie pomoże ruszyć pod górę w trudnych warunkach. Latem miałem nie raz problemy z podjeżdżaniem pod górę Świeradowie, Szklarskiej, Karpaczu. Hondą CR-V. Dużo bardziej wypasione auta też nie dawały rady...
    2024-01-17 07:45:06 [217.173.195.*] id:1669019  
    neo: Napisał postów [2082], status [Szycha] Reputacja
    Wypasionym autem też trzeba umieć jeździć. Systemy asystujące nie zrobią wszystkiego za kierowcę, a czasem trzeba coś przełączyć... Daleko nie trzeba szukać, ilu niedouczonych jeździ z telefonem w ręku zamiast sparować smartfon z samochodem?