• Autor: OlekG
    • Wyświetleń: 2601
    • Dodano: 2023-10-25 / 08:55
    • Komentarzy: 4

    Niepełnosprawni zgłaszają problem. Dworzec PKP w Opolu nadal niedostosowany

    (Fot. Dżacheć)

    Bariery w dostępie do transportu mogą istotnie przyczyniać się do wykluczenia z życia społecznego osób z niepełnosprawnością. Czytelnicy zgłosili nam, że nadal problemy na Dworcu PKP w Opolu mają niepełnosprawni.


    Blisko 10 lat temu opolski Dworzec PKP przeszedł gruntowną modernizację. Prace prowadzone w latach 2012-2014 obejmowały m.in. zwiększenie dostępności budynku dla osób z niepełnosprawnością. Inwestycja ta wyniosła 18,5 mln zł. Z pewnością realizacja tej inwestycji przyczyniła się do poprawy jakości obsługi pasażerów niepełnosprawnych lub o ograniczonej zdolności poruszania się, jednak ci dalej widzą problem - dlatego sprawdziliśmy to.

    Do naszej redakcji zgłosił się Czytelnik, który kładzie nacisk na niedogodności w podróżowaniu koleją. - Opolski dworzec nie jest przyjazny dla niepełnosprawnych. Liczne remonty, inwestycje, a nadal ewidentnie brak windy aby dostać się na peron 2. Ponadto, niepełnosprawni nie są w stanie samodzielnie otworzyć drzwi wyjściowych na peron 1. Nie ważne, czy ktoś akurat jest uwięziony na wózku inwalidzkim, czy idzie o kulach. Drzwi otwierają się do wewnątrz i są bardzo ciężkie. Na peron 4. również trzeba pokonać schody, nie ma tam drzwi automatycznych. Problem jest też z oznaczeniami dla osób niewidzących i niesłyszących - mówi.

    Po sprawdzeniu, zdołaliśmy ustalić, że z pewnością nasz Czytelnik ma absolutną rację przynajmniej w jednym z punktów. Drzwi wejściowe na peron 1. stanowią znaczny problem nie tylko dla osób niepełnosprawnych, ale również dla osób starszych, słabszych. Drzwi są ciężkie i nie są wyposażone w "samozamykacz", co skutkuje tym, że nawet jeśli ktoś już je otworzy, zamykają się zaraz z dużą siłą, co może wyrządzić krzywdę.

    Z kolei, żeby dostać się na peron 4. nie trzeba pokonywać schodów i kolejnych drzwi. Przejście jest możliwe po wyjściu na peron 1. i skierowaniu się naokoło budynku dworca. Niemniej - trzeba także pokonać ciężkie drzwi prowadzące na peron 1. Na perony umiejscowione dalej jest możliwość dostania się korytarzem podziemnym, do którego z kolei można zjechać windą, po wcześniejszym wezwaniu obsługi.

    W 2019 roku opolski Dworzec PKP kontrolowała Najwyższa Izba Kontroli. Stwierdzone wtedy uchybienia wpływające na dostępność dworca dla osób niepełnosprawnych dotyczyły m.in. ścieżek prowadzących, w których stwierdzono liczne ubytki oraz wprowadzające w błąd wykonanie. Ponadto schody (m.in. prowadzące na perony nr 3-5 oraz w korytarzu prowadzącym do toalet) nie posiadały krawędzi kontrastujących z kolorem posadzki. Brak też było - na całej szerokości schodów - pasa rozpoznawalnego dotykiem, kontrastującego z powierzchnią posadzki. Kabiny dźwigów osobowych nie posiadały systemu informacji głosowej oraz oznaczeń dotykowych dla osób niewidomych. Pomieszczenie higieniczno-sanitarne, znajdujące się na poziomie (-) 1 głównego budynku dworca z wyznaczoną ścieżką dotykową było zamknięte. Klucz do tej toalety znajdował się w pomieszczeniu obsługi, do którego prowadziły schody. Stwierdzono również, że rozkłady jazdy zostały zawieszone na wysokości utrudniającej ich odczytanie osobom słabowidzącym. W budynku dworca nie zapewniono osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich kasy biletowej z obniżonym blatem. Miejsca parkingowe dla uprawnionych osób z niepełnosprawnością były nieprawidłowo oznakowane. Na żadnym stanowisku kasowym dworca kolejowego Opole Główne nie zainstalowano pętli indukcyjnej lub innego urządzenia wzmacniającego słuch.

    reklama

    Wydarzenia pod patronatem portalu

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2023-10-25 16:23:03 [194.29.182.*] id:1666447  
    amigoss: Napisał postów [382], status [maniak] Reputacja
    A co , pies z kulawą nogą nie przeszedł? Dziesięć lat nikt się nie czepiał a teraz nagle drzwi przeszkadzają?

    Nick:
    Treść:
    2023-10-25 15:39:18 [94.75.72.*] id:1666446  
    Peugeot406: Napisał postów [1007], status [stały bywalec] Reputacja
    Tłumaczenie, że nie ma problemu z dostępem na peron nr 4, bo można iść naokoło budynku jest bezcenne. Równie dobrze można było napisać, że zamiast jechać pociągiem można zamówić taksówkę. Reszty tłumaczeń nie będę komentował, bo to skandal! Do cywilizowanego świata brakuje nam od 50 do 70 lat.

    Nick:
    Treść:
    2023-10-25 12:41:39 [217.173.193.*] id:1666445  
    24mikol: Napisał postów [1353], status [zrobił/a karierę] Reputacja
    Drzwi wejściowe na peron 1 to jakiś tragiczny żart. Ciężkie, zamykając walą hałasem no i w zimie dmucha przez nie. Tymczasem w słoneczny dzień sufit oświetla jakieś 14 halogenów... żeby gołębiom było milej? Więc kasiorka jest. Wymiana drzwi jest konieczna.

    Nick:
    Treść:
    2023-10-25 09:43:16 [217.173.203.*] id:1666437  
    Patryk100: Napisała postów [920], status [rozpisany/na] Reputacja
    ładnie to tak na Wiśnię najeżdżać, niemiecki portaliku?

    Nick:
    Treść: