• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 13062
    • Dodano: 2023-02-07 / 16:44
    • Komentarzy: 11

    Wypadek Pendolino. Na ławie oskarżonych zasiądzie kierowca ciężarówki i dyżurny ruchu kolei

    Do Sądu Rejonowego w Opolu po 5 latach od wypadku trafił akt oskarżenia przeciwko kierowcy samochodu ciężarowego, w który pod Ozimkiem wjechał pociąg Pendolino. Na ławie oskarżonych zasiądzie oprócz kierowcy - dyżurny ze stacji kolejowej.


    Pięć lat temu, na początku kwietnia pociąg Pendolino relacji Wrocław Główny - Warszawa uderzył w stojącą na przejeździe kolejowym ciężarówkę. Pociąg zatrzymał się około 200 metrów od przejazdu kolejowego, podróżowało nim około 300 pasażerów z czego 18 zostało poszkodowanych.

    Prokuratura Rejonowa w Opolu zakończyła postępowanie w tej sprawie i postawiła przed sądem dwie osoby. Grozi im od roku do 10 lat pozbawienia wolności. O spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym oskarżono Tomasza Ch., kierowcę ciężarówki oraz Jana B., dyżurnego ruchu w nastawni na stacji kolejowej w Ozimku.

    Tomasz Ch., według ustaleń śledczych, zignorował znak drogowy, zakazujący wjazdu samochodów ciężarowych na ulicę Piotra Kuczki w Schodni. Kierowca wjechał w ulicę kierowanym przez siebie zespołem samochodów ciężarowych (przewoził na przyczepie inny pojazd), ale pojazd zawiesił się na przejeździe kolejowym i nie był w stanie z niego zjechać. Kierowca, który zdał sobie sprawę z zagrożenia wyszedł z auta i zaczął alarmować o niebezpieczeństwie.

    Według prokuratury, tego dnia o godzinie 15.09 dyspozytor numeru alarmowego 112 w Opolu zadzwonił do nastawni stacji PKP w Ozimku. Powiadomił o zaistniałej sytuacji dyżurnego ruchu, Jana B. Dyżurny jednak nie powiadomił maszynisty pociągu Pendolino, który akurat wyjeżdżał ze stacji w Opolu. Jan B. nie włączył też kolejowego systemu "Radio Stop", który automatycznie uruchamiał awaryjne hamulce w pociągu. Wpadek miał miejsce dokładnie 11 minut później. Maszynista prowadzący Pendolino w momencie zobaczenia zagrożenia zaczął hamować, jednak pociąg uderzył w skład pojazdów z prędkością około 106 km na godzinę.

    Obaj oskarżeni nie przyznali się do zarzutu. Dyżurny ruchu złożył wyjaśnienia, w których przyznał, że nie widział potrzeby informowania o zagrożeniu maszynisty Pendolino, ponieważ był przekonany, że sprawa nie dotyczy przejazdu na terenie jego jednostki. Tomasz Ch. odmówił składania wyjaśnień.

    Zdjęcie (1/18)

    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2023-02-07 20:20:31 [194.29.182.*] id:1656260  
    KK 35947: Napisał postów [3382], status [VIP] Reputacja
    Na ławie oskarżonych brakuje jeszcze zarządcy drogi ze względu na złe oznakowanie i zbyt stromy (prawdopodobnie nie spełniający norm) najazd na przejazd .

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2023-02-08 09:36:49 [83.26.170.*] id:1656285  
    przemo_opole: Napisał postów [284], status [maniak] Reputacja
    Tu akurat niekoniecznie jest wina zarządcy drogi. Może być wina PKP PLK albo wina wspólna. Tego nie wiemy.
    2023-02-09 05:44:36 [194.29.182.*] id:1656491  
    KK 35947: Napisał postów [3382], status [VIP] Reputacja
    Tak się składa ze nawet gdyby PLK skaszaniło przejazd to na coś takiego powinien reagować zarządca drogi choćby poprzez postawienie odpowiednich znaków (ograniczających długość pojazdów) a nie tonaż , jest wiele pojazdów nie łapiących się jako ciężarowe pomimo gabarytów , choćby do przewozu styropianu, a jak najbardziej niskich i długich, lub np cysterny strażackie na naczepie , których ograniczenie tonażu nie dotyczy podczas akcji a powiesić by się mogła bo też jest długa i niska. Może nie tak niska jak lora ale kto wie?, reasumując od stawiania znaków i pilnowania parametrów dróg jest zarządca tej drogi a nie PLK a jak oni się wywiązują ze swoich obowiązków to widać po dziurskach w jezdniach niezależnie od zarządcy.
    2023-02-08 14:03:36 [89.67.3.*] id:1656301  
    DonPedro69: Napisał postów [11075], status [VIP] Reputacja
    Ale o tym to już napisać nie możecie? Za dobre info? Nie po linii politycznej? - "Ceny bazowe na połączenia kategorii TLK i IC będą średnio o około 11 proc. niższe od obecnie obowiązujących, zaś dla kategorii EIC i EIP ? średnio o około 15 proc., wracając tym samym do poziomu sprzed 11 stycznia" ? czytamy w komunikacie biura prasowego PKP Intercity. Nowe ceny zaczną obowiązywać od 1 marca 2023 roku. "Wprowadzenie niższych cen jest możliwe w związku z dodatkowymi działaniami optymalizacyjnymi oraz dzięki zwiększeniu rekompensaty dla PKP Intercity na 2023 rok w ramach umowy dot. świadczenia usług publicznych" ? informuje spółka.

    Nick:
    Treść:
    2023-02-07 22:56:33 [89.67.3.*] id:1656265  
    DonPedro69: Napisał postów [11075], status [VIP] Reputacja
    Ja bym jeszcze opo na ławkę wrzucił, tak dla jasności :P

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2023-02-08 09:51:31 [5.173.49.*] id:1656287  
    [moderacja]: Napisał postów [3332], status [Szycha] Reputacja
    [moderacja]
    [-8]
    2023-02-08 11:43:20 [89.67.3.*] id:1656294  
    [moderacja]: Napisał postów [11075], status [VIP] Reputacja
    [moderacja]
    [-5]
    2023-02-08 10:09:39 [94.75.72.*] id:1656291  
    Peugeot406: Napisał postów [1006], status [stały bywalec] Reputacja
    Pięć lat trwało postępowanie w prokuraturze! Ciekawe ile jeszcze lat minie zanim doczekamy się prawomocnego wyroku? Koszty prowadzenia sprawy mogą przewyższyć straty powstałe w wyniku wypadku, ale kogo to obchodzi? Ważne, że interes "wymiaru sprawiedliwości" się kręci i ludzie mają pracę.

    Nick:
    Treść:
    2023-02-07 19:15:42 [185.127.22.*] id:1656256  
    Rolnikos: Napisała postów [9256], status [VIP] Reputacja
    Na takich przejazdach powinien być awaryjny przycisk który by można wcisnąć gdy przejazd jest blokowany albo doszło do wypadku w jego obrębie aby maszynista mógł zareagować i wyhamować zestaw do bezpiecznej prędkości.

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2023-02-08 06:53:49 [89.73.114.*] id:1656273  
    neo: Napisał postów [2082], status [Szycha] Reputacja
    Raczej włącznik myślenia by się przydał kierowcy.
    2023-02-08 09:35:49 [83.26.170.*] id:1656284  
    przemo_opole: Napisał postów [284], status [maniak] Reputacja
    Włącznik myślenia owszem, koniecznie. Tylko to nie zadziała, jeszcze nie ma takiej technologii. A przycisk zadziała. Obecnie jest mało widoczna informacja z numerem telefonu i oznaczeniem przejazdu.