• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 13085
    • Dodano: 2023-02-07 / 16:44
    • Komentarzy: 11

    Wypadek Pendolino. Na ławie oskarżonych zasiądzie kierowca ciężarówki i dyżurny ruchu kolei

    Do Sądu Rejonowego w Opolu po 5 latach od wypadku trafił akt oskarżenia przeciwko kierowcy samochodu ciężarowego, w który pod Ozimkiem wjechał pociąg Pendolino. Na ławie oskarżonych zasiądzie oprócz kierowcy - dyżurny ze stacji kolejowej.


    Pięć lat temu, na początku kwietnia pociąg Pendolino relacji Wrocław Główny - Warszawa uderzył w stojącą na przejeździe kolejowym ciężarówkę. Pociąg zatrzymał się około 200 metrów od przejazdu kolejowego, podróżowało nim około 300 pasażerów z czego 18 zostało poszkodowanych.

    Prokuratura Rejonowa w Opolu zakończyła postępowanie w tej sprawie i postawiła przed sądem dwie osoby. Grozi im od roku do 10 lat pozbawienia wolności. O spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym oskarżono Tomasza Ch., kierowcę ciężarówki oraz Jana B., dyżurnego ruchu w nastawni na stacji kolejowej w Ozimku.

    Tomasz Ch., według ustaleń śledczych, zignorował znak drogowy, zakazujący wjazdu samochodów ciężarowych na ulicę Piotra Kuczki w Schodni. Kierowca wjechał w ulicę kierowanym przez siebie zespołem samochodów ciężarowych (przewoził na przyczepie inny pojazd), ale pojazd zawiesił się na przejeździe kolejowym i nie był w stanie z niego zjechać. Kierowca, który zdał sobie sprawę z zagrożenia wyszedł z auta i zaczął alarmować o niebezpieczeństwie.

    Według prokuratury, tego dnia o godzinie 15.09 dyspozytor numeru alarmowego 112 w Opolu zadzwonił do nastawni stacji PKP w Ozimku. Powiadomił o zaistniałej sytuacji dyżurnego ruchu, Jana B. Dyżurny jednak nie powiadomił maszynisty pociągu Pendolino, który akurat wyjeżdżał ze stacji w Opolu. Jan B. nie włączył też kolejowego systemu "Radio Stop", który automatycznie uruchamiał awaryjne hamulce w pociągu. Wpadek miał miejsce dokładnie 11 minut później. Maszynista prowadzący Pendolino w momencie zobaczenia zagrożenia zaczął hamować, jednak pociąg uderzył w skład pojazdów z prędkością około 106 km na godzinę.

    Obaj oskarżeni nie przyznali się do zarzutu. Dyżurny ruchu złożył wyjaśnienia, w których przyznał, że nie widział potrzeby informowania o zagrożeniu maszynisty Pendolino, ponieważ był przekonany, że sprawa nie dotyczy przejazdu na terenie jego jednostki. Tomasz Ch. odmówił składania wyjaśnień.
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2023-02-07 20:20:31 [194.29.182.*] id:1656260  
    KK 35947: Napisał postów [3395], status [VIP] Reputacja
    Na ławie oskarżonych brakuje jeszcze zarządcy drogi ze względu na złe oznakowanie i zbyt stromy (prawdopodobnie nie spełniający norm) najazd na przejazd .

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2023-02-08 09:36:49 [83.26.170.*] id:1656285  
    przemo_opole: Napisał postów [284], status [maniak] Reputacja
    Tu akurat niekoniecznie jest wina zarządcy drogi. Może być wina PKP PLK albo wina wspólna. Tego nie wiemy.
    2023-02-09 05:44:36 [194.29.182.*] id:1656491  
    KK 35947: Napisał postów [3395], status [VIP] Reputacja
    Tak się składa ze nawet gdyby PLK skaszaniło przejazd to na coś takiego powinien reagować zarządca drogi choćby poprzez postawienie odpowiednich znaków (ograniczających długość pojazdów) a nie tonaż , jest wiele pojazdów nie łapiących się jako ciężarowe pomimo gabarytów , choćby do przewozu styropianu, a jak najbardziej niskich i długich, lub np cysterny strażackie na naczepie , których ograniczenie tonażu nie dotyczy podczas akcji a powiesić by się mogła bo też jest długa i niska. Może nie tak niska jak lora ale kto wie?, reasumując od stawiania znaków i pilnowania parametrów dróg jest zarządca tej drogi a nie PLK a jak oni się wywiązują ze swoich obowiązków to widać po dziurskach w jezdniach niezależnie od zarządcy.
    2023-02-08 14:03:36 [89.67.3.*] id:1656301  
    DonPedro69: Napisał postów [11078], status [VIP] Reputacja
    Ale o tym to już napisać nie możecie? Za dobre info? Nie po linii politycznej? - "Ceny bazowe na połączenia kategorii TLK i IC będą średnio o około 11 proc. niższe od obecnie obowiązujących, zaś dla kategorii EIC i EIP ? średnio o około 15 proc., wracając tym samym do poziomu sprzed 11 stycznia" ? czytamy w komunikacie biura prasowego PKP Intercity. Nowe ceny zaczną obowiązywać od 1 marca 2023 roku. "Wprowadzenie niższych cen jest możliwe w związku z dodatkowymi działaniami optymalizacyjnymi oraz dzięki zwiększeniu rekompensaty dla PKP Intercity na 2023 rok w ramach umowy dot. świadczenia usług publicznych" ? informuje spółka.

    Nick:
    Treść:
    2023-02-07 22:56:33 [89.67.3.*] id:1656265  
    DonPedro69: Napisał postów [11078], status [VIP] Reputacja
    Ja bym jeszcze opo na ławkę wrzucił, tak dla jasności :P

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2023-02-08 09:51:31 [5.173.49.*] id:1656287  
    [moderacja]: Napisał postów [3332], status [Szycha] Reputacja
    [moderacja]
    [-8]
    2023-02-08 11:43:20 [89.67.3.*] id:1656294  
    [moderacja]: Napisał postów [11078], status [VIP] Reputacja
    [moderacja]
    [-5]
    2023-02-08 10:09:39 [94.75.72.*] id:1656291  
    Peugeot406: Napisał postów [1007], status [stały bywalec] Reputacja
    Pięć lat trwało postępowanie w prokuraturze! Ciekawe ile jeszcze lat minie zanim doczekamy się prawomocnego wyroku? Koszty prowadzenia sprawy mogą przewyższyć straty powstałe w wyniku wypadku, ale kogo to obchodzi? Ważne, że interes "wymiaru sprawiedliwości" się kręci i ludzie mają pracę.

    Nick:
    Treść:
    2023-02-07 19:15:42 [185.127.22.*] id:1656256  
    Rolnikos: Napisała postów [9257], status [VIP] Reputacja
    Na takich przejazdach powinien być awaryjny przycisk który by można wcisnąć gdy przejazd jest blokowany albo doszło do wypadku w jego obrębie aby maszynista mógł zareagować i wyhamować zestaw do bezpiecznej prędkości.

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2023-02-08 06:53:49 [89.73.114.*] id:1656273  
    neo: Napisał postów [2082], status [Szycha] Reputacja
    Raczej włącznik myślenia by się przydał kierowcy.
    2023-02-08 09:35:49 [83.26.170.*] id:1656284  
    przemo_opole: Napisał postów [284], status [maniak] Reputacja
    Włącznik myślenia owszem, koniecznie. Tylko to nie zadziała, jeszcze nie ma takiej technologii. A przycisk zadziała. Obecnie jest mało widoczna informacja z numerem telefonu i oznaczeniem przejazdu.