• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 4290
    • Dodano: 2022-10-11 / 14:37
    • Komentarzy: 3

    Postępują prace przygotowawcze dla inwestycji w woj. opolskim

    Proces prac przygotowawczych jest etapem długim, złożonym i wymagającym wielu decyzji administracyjnych. Przygotowanie dokumentacji i uzyskanie stosownych zezwoleń stanowi większość cyklu życia inwestycji drogowej. Dlatego poza zadaniami będącymi w realizacji, równolegle prowadzone są prace przygotowawcze dla kolejnych inwestycji. Na terenie woj. opolskiego są to zadania związane z budową nowych tras oraz rozbudową istniejących odcinków.


    Z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na terenie woj. opolskiego przygotowywana jest dokumentacja dla czterech inwestycji. Trwają prace studialno-koncepcyjne dla obwodnicy Brzegu w ciągu DK39, Prudnika w ciągu DK41, Sidziny w ciągu DK46 oraz obwodnicy Lędzin w ciągu DK46.

    Kolejne odcinki drogi ekspresowej S11 na etapie przygotowania:

    Dla budowy drogi ekspresowej S11 na odcinku Kępno - granica woj. opolskiego i śląskiego (z wyłączeniem obwodnicy Olesna jako odrębnym, realizowanym obecnie zadaniem) w sierpniu 2021 roku uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Projektant przeanalizował wcześniej cztery warianty przebiegu trasy głównej, z których ostatecznie wybrany został wariant o długości 45,8 km.

    Zaplanowana na tym odcinku inwestycja przewiduje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Jej początkowy fragment zlokalizowany będzie na terenie woj. wielkopolskiego (na długości ok. 12 km), łącząc się z oddaną do ruchu 16 sierpnia 2021 r. obwodnicą Kępna (II etap). Kolejna, niemal 3-kilometrowa część trasy, zlokalizowana będzie na terenie woj. łódzkiego. 31 km drogi przebiegać będzie na terenie woj. opolskiego, przez gminy Byczyna, Kluczbork i Lasowice Wielkie. Koniec tego odcinka połączy się z realizowaną obecnie obwodnicą Olesna.

    Rozbudowy na etapie przygotowania

    Do 2030 r. zaplanowano rozbudowy kilkunastu istniejących odcinków dróg o łącznej długości nieco ponad 100 km. Dla pięciu zadań o długości 21 km prowadzone są już prace w terenie, dla kolejnych trzech zadań na długości 15 km prace planujemy rozpocząć jeszcze w tym roku. Dzięki tym inwestycjom poprawi się bezpieczeństwo w ruchu drogowym, a konstrukcja nawierzchni dróg zostanie dostosowana do nośności 11,5 t/oś.

    Na różnych etapach dokumentacji projektowej znajdują się rozbudowy kolejnych pięciu odcinków w ciągu drogi krajowej nr 45, w tym:

    Opole - Zawada (6-8 km) - rozbudowa od granicy Opola do Zawady o długości około 1,5 km wraz z obejściem drogowym tej miejscowości o długości około 4,5 - 6,5 km (w zależności od przebiegu proponowanego korytarza). Aktualnie zakończyliśmy etap Studium korytarzowego dla tego zadania. Przeprowadzona Wielokryterialna Analiza Porównawcza dla zaproponowanych przez biuro projektowe ośmiu korytarzy, wyłoniła ostatecznie trzy korytarze, które będą analizowane na etapie STEŚ-R.

    Zawada - Jełowa (8,8 km) - rozbudowa skrzyżowań o lewoskręty, rozbudowa trzech obiektów mostowych (nad rzeką Mała Panew, Brynicą i Kanałem Fabrycznym), budowa wiaduktu nad linią kolejową, rozbudowa przepustów drogowych oraz oddzielenie ruchu rowerowego i pieszego poprzez budowę ciągów pieszo-rowerowych​.
    Dla tego zadania do końca tego roku planujemy uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

    Jełowa - Bierdzany (10,7 km) - uzyskano decyzję ZRID dla tego zadania, trwa finalizowanie projektu wykonawczego i przedmiarów robót. Na tym odcinku przewiduje się m.in. rozbudowę trzech skrzyżowań jako rond, wzmocnienie konstrukcji nawierzchni, budowę ciągów pieszo-rowerowych.

    Bierdzany - Kuniów (12 km) - korekta parametrów łuków poziomych, rozbudowa i wzmocnienie konstrukcji istniejącej jezdni, rozbudowa skrzyżowań o lewoskręty, budowa ciągów pieszo-rowerowych, rozbudowa dwóch obiektów mostowych (nad rzeką Budkowiczanką i Bogacicą).

    Dla tego zadania GDDKiA planuje uzyskanie decyzji ZRID w przyszłym roku.

    Kluczbork - początek obwodnicy Praszki (11,1 km) - rozbudowa i wzmocnienie istniejącej jezdni, rozbudowa dziewięciu skrzyżowań o lewoskręty, budowa chodników i ciągów pieszo-rowerowych.
    Etap prac projektowych na drodze krajowej nr 45 obejmuje także budowę ronda na skrzyżowaniu DK45 z drogami wojewódzkimi nr 415 i 429 w Zimnicach Małych. Jest to niezwykle ważne zadanie, które wpłynie znacząco na poprawę poziomu bezpieczeństwa na tym odcinku.

    Prace przygotowawcze są prowadzone także dla rozbudów dwóch odcinków w ciągu drogi krajowej nr 46:

    Niemodlin - Dąbrowa (3,5 km) - rozbudowa polegać będzie na dobudowie drugiej jezdni, budowie obiektu mostowego nad autostradą A4, rozbudowie skrzyżowania łącznicy węzła Opole Zachód z DK46,
    Dąbrowa - Opole (4,75 km) - rozbudowa do przekroju dwujezdniowego po dwa pasy ruchu, budowa drugiego, równoległego wiaduktu nad torami kolejowymi, rozbudowa skrzyżowania o prawoskręty w rejonie ulic Kamiennej i Brzozowej, budowa dodatkowych jezdni, budowa ronda wraz ze ścieżką rowerową (w celu oddzielenia niechronionych uczestników ruchu), budowa dróg dojazdowych.

    Trwające kilka lat prace projektowe zostały zakończone dla rozbudowy DK46 na odcinku Nysa -Pakosławice (niedawno podpisaliśmy umowę na realizację tego zadania) oraz dla zadań w ciągu DK45 na odcinku Krapkowice - Rogów i DK40 w Głuchołazach (w przypadku obu trwa procedura przetargowa).

    Zadania poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów:

    Prace przygotowawcze prowadzone są także dla mniejszych zadań, bardzo istotnych pod kątem bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. W ramach tych prac opracowywana jest dokumentacja projektowa na budowę ciągów pieszo-rowerowych na DK46:

    Ozimek - Grodziec (o długości 3 km),
    Dębska Kuźnia - Schodnia (o długości 4,6 km).
    Etap prac przygotowawczych obejmuje także zadania z Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa m.in. na przejściach dla pieszych.

    W najbliższym czasie planuje się ogłoszenie przetargów na kolejne zadania, dla których uzgodniono Programy Inwestycji:

    w ciągu DK43 - na odcinku Dalachów - Młyny,
    w ciągu DK94 - na odcinku Skarbimierz - Żłobizna.

    Zdjęcie (1/3)

    (Fot. GDDKiA )

    reklama

    Wydarzenia pod patronatem portalu

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2022-10-11 14:40:25 [5.184.210.*] id:1649706  
    ms40: Napisał postów [1449], status [zrobił/a karierę] Reputacja
    Czy miasto zacznie płacić dodatek weglowy?

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2022-10-11 15:49:24 [83.7.222.*] id:1649710  
    dzony: Napisał postów [6560], status [VIP] Reputacja
    ms....miasto jak może to najwyżej Cię zedrzeć z tego co jeszcze masz bo więcej niż lokalne zdziercze podatki to nie ma!
    2022-10-12 16:56:09 [89.67.15.*] id:1649767  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    A to faktycznie w temacie.