• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 6213
    • Dodano: 2022-10-02 / 14:09
    • Komentarzy: 5

    Pierwszy etap prac przygotowawczych do rozbudowy DK45 Opole - Zawada

    GDDKiA zakończyła pierwszy etap prac przygotowawczych, czyli Studium korytarzowe (SK), dla rozbudowy DK45 na odcinku Opole - Zawada wraz z budową obwodnicy Zawady. Na bazie przeprowadzonych analiz i wniosków na początku przyszłego roku przystąpimy do ogłoszenia przetargu na realizację Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).


    Na etapie SK została przeprowadzona wielokryterialna analiza porównawcza, wskazująca korytarze, które będą podlegały szczegółowym analizom na kolejnym etapie prac przygotowawczych, czyli STEŚ.

    W ramach SK opracowano osiem wariantów przebiegu inwestycji. Analiza wskazała, że do dalszych prac powinny zostać skierowane warianty 3 i 4 po stronie wschodniej oraz 8 po stronie zachodniej.

    Kolejnym etapem przygotowania inwestycji będzie STEŚ. Prace nad nim planowane są na lata 2023-2025. Studium pozwoli na szczegółowe opracowanie kilku wariantów przebiegu inwestycji, które zostaną poddane dalszej ocenie w oparciu o aspekty techniczne, ekonomiczne i środowiskowe, w tym aspekty społeczne. Efektem STEŚ będzie wybór wariantu rekomendowanego oraz alternatywnego do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

    Na tym etapie, przy wyznaczaniu przebiegu korytarza dla obejścia m. Zawada, mieszkańcy będą mieli kolejną możliwość zapoznania się z proponowanymi rozwiązaniami oraz zgłaszania swoich propozycji lub uwag. Każdorazowo zgłaszane uwagi będą analizowane pod kątem możliwości i zasadności ich uwzględnienia w rozwiązaniach projektowych.

    Zakres inwestycji

    Droga krajowa nr 45 na odcinku Opole - Zawada stanowi istotne połączenie drogowe w województwie opolskim z uwagi na jej tranzytowy charakter dla kierunków północ i południe. Inwestycja obejmuje rozbudowę istniejącej drogi krajowej nr 45 od granicy Opola do Zawady wraz z obejściem drogowym tej miejscowości o długości od około 4,8 do 6,4 km (zależnie od wariantu). W efekcie powstanie kolejny - bardzo istotny - fragment drogi krajowej nr 45 dostosowany do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. W ramach rozbudowy wykonane zostaną m.in. wiadukty i obiekty inżynierskie, dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, kanał technologiczny oraz skrzyżowania w miejscach włączenia obejścia Zawady do DK45.

    Należy podkreślić, że realizacja inwestycji wymagać będzie ścisłej współpracy pomiędzy GDDKiA, Wojewodą oraz Urzędem Miasta Opola w celu wypracowania kompleksowych rozwiązań w zakresie powiązania tego zadania z zadaniami realizowanymi na terenie Opola. Aktualne i prognozowane natężenie ruchu na tym odcinku wyraźnie wskazuje, że takie działania są niezbędne dla poprawy płynności i przepustowości.

    Budowa obwodnic z korzyścią dla mieszkańców
    Każda nowa obwodnica to inwestycja umożliwiająca odciążenie centrum miejscowości od ruchu tranzytowego. Korzystają na tym wszyscy użytkownicy dróg, ale przede wszystkim mieszkańcy. Przejazd obwodnicą jest komfortowy, szybszy i bezpieczniejszy. W miejscowości nie tworzą się zatory, jest ciszej i bezpieczniej, co wpływa na polepszenie warunków życia mieszkańców.

    Rekomendowany przebieg przyszłej obwodnicy Zawady na tym etapie prac nie jest jeszcze znany. Dopiero w kolejnej fazie projektowania (STEŚ) i po kolejnym spotkaniu informacyjnym z mieszkańcami oraz wykonanej szczegółowej wielokryterialnej analizie porównawczej, zostanie wskazany optymalny wariant przebiegu planowanej trasy.



    Kalendarium prac
    2021-2022 - opracowanie Studium korytarzowego

    2023-2025 - opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

    2025-2027 - opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego

    2027 - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz wybór wykonawcy robót budowlanych

    2028-2030 - realizacja robót budowlanych

    Zdjęcia (2)

    Zdjęcie (1/2)

    (Fot. GDDKiA)

    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2022-10-02 21:20:09 [89.67.3.*] id:1648904  
    DonPedro69: Napisał postów [11077], status [VIP] Reputacja
    Na całe szczęście jest jeszcze kilka alternatyw do Warszawy i na czas budowy nie będę jeździł przez Zawadę.

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [4]
    2022-10-03 16:55:31 [89.67.15.*] id:1648940  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Np. pociąg.
    2022-10-03 19:42:15 [89.67.3.*] id:1648960  
    DonPedro69: Napisał postów [11077], status [VIP] Reputacja
    Daruj sobie, mało znasz polskie drogi, albo dowcip słaby.
    2022-10-04 16:46:51 [89.67.15.*] id:1649050  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Ojejku. Ktoś tu ostatnio zarzucał mi brak poczucia humoru i wyczucia sarkazmu. I zapewne nie znam dróg w Polsce i nigdzie nie jeżdżę. A z tym pociągiem to na serio. Świetna alternatywa.
    2022-10-04 17:58:06 [37.30.100.*] id:1649078  
    DonPedro69: Napisał postów [11077], status [VIP] Reputacja
    Ok, dobra ????