• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 1714
    • Dodano: 2021-07-29 / 07:12
    • Komentarzy: 3

    Tęsknią za fotoradarami. Złożyli wniosek do rządu

    Lokalne władze ponownie chcą mieć prawo do używania fotoradarów. Część polityków jest na "tak".


    Od 2016 roku wszystkimi fotoradarami w Polsce zarządza Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Wcześniej takie urządzenia miały też lokalne władze, a obsługiwane były przez straże miejskie lub gminne. Przez lata urządzenia były nazywane "maszynkami do zarabiania". Z mandatów nakładanych na kierowców gminy i powiaty zasilały swoje budżety i nie były to małe kwoty. Straż miejska w Lublinie fotoradaru zaczęła używać w 2012 roku i w ciągu 12 miesięcy zarobił 1,4 mln złotych. Warszawa z takiego urządzenia miała rocznie 9 mln zł, a gmina Kobylnica 6,8 mln zł.

    Teraz Związek Powiatów Polskich postuluje przywrócenie prawa do korzystania z takich rozwiązań władzom lokalnym. Argumentuje, że chodzi o bezpieczeństwo. W ostatnim czasie samorządy zgłosiły do GITD potrzebę zainstalowania na ich terenie 4 000 fotoradarów, ale inspekcję stać na zakup najwyżej 500 urządzeń. Preferuje przy tym trasy wojewódzkie, a samorządy wskazują lokalne drogi.

    Już nie w krzakach

    "Jednostka samorządu terytorialnego mogłaby sfinansować zakup urządzenia, a zarobione dzięki niemu pieniądze trafiałyby do specjalnego funduszu. Pieniądze na nim zebrane mają być przeznaczane tylko i wyłącznie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach samorządowych." - mówi "Rzeczpospolitej" Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich. Takie rozwiązanie miałoby zapewnić, że fotoradary nie posłużą jako sposób na zarabianie pieniędzy, a strażnicy miejscy nie będą - jak to bywało w przeszłości - zasadzać się na kierowców w krzakach.

    Co na to władza?

    Związek Powiatów Polskich już jesienią zamierza przedstawić założenia nowych przepisów. To na ich mocy urządzania mogłyby być używane przez lokalne służby. Pomysł został już przedstawiony w Sejmie i ma wstępne poparcie. Przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury Paweł Olszewski zaznacza jednak, że muszą zostać przygotowane nowe dokładne przepisy.

    Powrót fotoradarów popiera także posłanka Lewicy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. "Niestety w Polsce fotoradarów jest za mało, a piraci drogowi wciąż nie muszą się mierzyć z nieuchronnością kary. Możliwość korzystania z narzędzia, jakim jest fotoradar, została niesłusznie odebrana gminom." - mówiła w Sejmie.

    Obecnie GITD ma 434 stacjonarnych urządzeń, 29 mobilnych, 30 odcinkowych pomiarów prędkości oraz 20 rejestratorów odnotowujących przejechanie przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.

    News4Media, fot.: canard.gitd.gov.pl
    reklama

    Napisz co o tym myślisz!

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2021-07-30 13:52:28 [80.253.213.*] id:1617284  
    SekO: Napisał postów [887], status [stały bywalec] Reputacja
    Patrząc na inwentarz GITD - ma jedno wielkie g*wno. 20 urządzeń rejestrujących przez na czerwonym świetle - żenada. We Wrocławiu, gdyby zamontowali takie rejestratory na 2-3 skrzyżowaniach, koszt zwróciłby się w 3 dni. Tam jest istna patola na drogach. Co do zakupu fotoradarów: postawić 5, te 5 fotoradarów zwróci się z mandatów w ciągu miesiąca i postawić kolejne 5, łącznie w ciągu 2 tygodniu mniej więcej zwróci się taka inwestycja... I kolejne 5 itd. Nie wiem w czym problem. Problemem jest to, że źle został wdrożony CANARD w Polsce i tyle w temacie.

    Nick:
    Treść:
    2021-07-29 13:47:19 [46.204.17.*] id:1617210  
    Mario-Opole: Napisał postów [1385], status [zrobił/a karierę] Reputacja
    Bezpieczeństwo pisane drukowanymi -> KASA nic innego się nie liczy tylko kasiora. Co z tymi milionami gminy robiły? Poza przeżeraniem poprawiła się jakość dróg? Przecież cały czas mowa o bezpieczeństwie. Taka sama ściema jak i z podatkiem paliwowym na remonty dróg. Tyle tych podatków ile podwyżek prezesiny orlena dostają co chwila (każdy jeden). Ten ostatni/dzisiejszy prezesina zarobiony po pachy, że aż 1.2 miliona złotych rocznie zarabia. Za 1.2 miliona kawał drogi wojewódzkiej był by zrobiony no ale przecież chodzi o bezpieczeństwo...

    Nick:
    Treść:
    2021-07-29 09:47:41 [88.199.172.*] id:1617205  
    24mikol: Napisał postów [1344], status [zrobił/a karierę] Reputacja
    wystarczy zobaczyć ile jest informacji o wypadkach c-o-d-z-e-n-n-i-e. Już przywykliśmy i się pocieszamy, że my od tego zawsze daleko.

    Nick:
    Treść: