• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 1477
    • Dodano: 2021-07-27 / 08:33
    • Komentarzy: 2

    Jak nie dać się nabrać na wyprzedażach?

    W ferworze wakacyjnych wyprzedaży konsumenci zapominają, aby dokonywać zakupów z zachowaniem rozsądku. Nieuczciwi sprzedawcy wykorzystując nieuwagę i nieznajomość przepisów przez klientów, wprowadzają ich błąd. UOKiK przypomina, jakie są prawa kupujących i obowiązki sprzedających.

    Zawyżają cenę, aby "obniżyć" ją w czasie wyprzedaży

    "Summer Black Friday, Ausverkauf, Soldes jusqu'à 50 proc., czy po prostu letnia wyprzedaż - pod tymi nazwami kryją się wakacyjne promocje na towary i usługi - nie tylko w Polsce, ale i zagranicą." - wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Jak się jednak okazuje, tego typu "okazje" bywają jedynie pretekstem nieuczciwych sprzedawców, aby pozbyć się towaru po cenie tylko pozornie obniżonej. Tworzenie fałszywej atrakcyjności ofert to jedna z najczęściej wykrywanych nieprawidłowości, które urzędnicy stwierdzają podczas kontroli. Wkrótce taka praktyka ma być wyeliminowana w większym stopniu, bo w życie wejdą przepisy zobowiązujące do informowania na metce, jak cena danego produktu zmieniała się w ciągu ostatnich 30 dni. Dzięki temu kupujący będą mieli pewność, że wartość nie została zawyżona sztucznie na potrzeby "promocji".

    Takie same prawa w Polsce i UE

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że zarówno podczas zakupów w Polsce, jak i na terenie całej Unii Europejskiej, konsumentów obowiązują takie same prawa.

    "Kupując na wyprzedażach w innych krajach Unii Europejskiej, konsumentom przysługują te same prawa, co w Polsce. W niektórych państwach UE, to przepisy określają maksymalny czas trwania wyprzedaży, np. we Francji lub w Luksemburgu jest to miesiąc w ciągu każdego sezonu letniego i zimowego, a w Portugalii 4 miesiące w roku." - czytamy na stronie urzędu.

    Towar przeceniony podlega reklamacji

    Konsumenci mają prawo do pełnowartościowych zakupów, również przedmiotów przecenionych. Sprzedawcy nierzadko umieszczają w swoich sklepach informację, że towar sprzedawany po obniżonej cenie nie podlega reklamacji. To działanie niezgodne z prawem. Wyjątkiem jest wadliwy zakup, pod warunkiem, że konsument był poinformowany o powodzie obniżenia ceny, np. z powodu niewłaściwego wykonania. Sprzedający ma prawo odmówić przyjęcia zwrotu zakupu pochodzącego z wyprzedaży, jednak obniżka cen nie zwalnia go z prawa zareklamowania uszkodzonego produktu.

    Sprawdzajmy ceny konkurencji

    Przed dokonaniem zakupu, warto wstrzymać się i sprawdzić cenę tego samego produktu w innych sklepach. To, co na pierwszy rzut oka może wyglądać jak okazja, wcale nie musi nią być. Niektórzy sprzedawcy, aby zachęcić klientów do zakupów, starają się stworzyć w ich wyobrażeniu przekonanie, że nigdzie nie znajdą towaru w niższej cenie. Kolorowe wywieszki z hasłami wyprzedażowymi posiadają często również drobne zapisy, które co prawda informują np. o tym, że promocja dotyczy wybranych produktów, jednak umieszczone są w taki sposób, aby nie przyciągać uwagi.

    Reklamację najlepiej składać na piśmie

    UOKiK wyjaśnia, że reklamację najlepiej złożyć w formie pisemnej. Ponadto, jeśli do produktu dołączona jest karta gwarancyjna, można zwrócić się bezpośrednio do podmiotu, który jest w niej wskazany. Konsument ma wówczas prawo samodzielnie wybrać jedną z dróg, którą będzie mógł dochodzić ewentualnych roszczeń.

    Gdzie szukać pomocy?

    - Infolinia Konsumencka - w sprawach prostych, bez analizy dokumentów, nr tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16,
    - Konsumenckie Centrum E-porad - w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów, adres e-mail: porady@dlakonsumentow.pl,
    - Europejskie Centrum Konsumenckie - w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii. Strona internetowa: konsument.gov.pl,
    - rzecznicy konsumentów w miastach i powiatach - w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów. Kontakty dostępne pod adresem: www.uokik.gov.pl/pomoc,
    - Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej - w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów. Kontakty znajdziesz pod adresem www.uokik.gov.pl/wiih.

    News4Media, fot.: iStock
    reklama

    Napisz co o tym myślisz!

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2021-07-27 13:54:33 [89.64.40.*] id:1617013  
    Demotywator: Napisał postów [34379], status [VIP] Reputacja
    Baba i tak pójdzie i kupi...nie ma na to siły:D

    Nick:
    Treść:
    2021-07-27 11:07:17 [165.225.73.*] id:1616999  
    dontomasso: Napisał postów [4236], status [VIP] Reputacja
    "Jak nie dać się nabrać na wyprzedażach?" - nie biegac po sklepach jak ciele po pastwisku i miec oczy oraz umysl otwarty. wiekszosc ludzi jest zaslepiona przekreslonymi cenami

    Nick:
    Treść: