• Autor: Aga_Ko
    • Wyświetleń: 5208
    • Dodano: 2021-05-12 / 20:08
    • Komentarzy: 5

    Celowo zatrzymują pociągi używając systemu Radio-Stop. Kilka incydentów na Opolszczyźnie

    Celowo zatrzymują pociągi używając systemu Radio-Stop. Kilka incydentów na Opolszczyźnie

    (Fot. Dżacheć)

    W kwietniu opolska komenda Straży Ochrony Kolei otrzymała informacje o czterech przypadkach użycia przez osoby nieuprawnione sygnału alarmowego Radio-Stop, który ma zapobiegać wypadkom kolejowym. W skali kraju odnotowano 60 tego typu incydentów.


    PKP PLK ma specjalny system, który w razie zagrożenia może ocalić życie lub zdrowie. Problem w tym, że w prosty sposób można z niego skorzystać, nie będąc osobą uprawnioną o czym poinformowali opolscy sokiści.

    - Idea systemu jest następująca. Można sobie wyobrazić (a praktyka potwierdza teorię) zdarzenie zagrażające bezpieczeństwu jednego lub kilku pociągów będących w ruchu. To może być nagłe uszkodzenie toru, zbiegnięcie pojazdu szynowego (wjazd na szlak bez maszynisty), zasłabnięcie lub śmierć maszynisty, uprowadzenie lokomotywy. W takiej sytuacji jedynym skutecznym sposobem zapobiegania katastrofie jest błyskawiczne, zdalne zatrzymanie pociągów i pojazdów, które znajdują się w niebezpieczeństwie - tłumaczy portal czasnakolej.pl.

    Pociąg zatrzymuje się automatycznie po odebraniu sygnału alarmowego. Pokładowy radiotelefon jest połączony z systemem samoczynnego hamowania pociągu (SHP), więc pojazd po prostu hamuje. Wystarczy, że "żartowniś" znajdzie znak, dostroi radio i nada sygnał - zestaw tonów w ustalonej kolejności. Można je bez przeszkód znaleźć na forach dla miłośników kolei lub na YouTubie. Miłośnicy kolei wiedzą to zresztą od dawna. Ale ta dostępność może stwarzać zagrożenie.

    Tylko w kwietniu opolska komenda Straży Ochrony Kolei odnotowała cztery przypadki użycia przez osoby nieuprawnione sygnału alarmowego Radio-Stop. System, który powstał, aby zapobiegać wypadkom kolejowym, służy niektórym do zabawy. W skali całego kraju odnotowano już 60 tego typu incydentów.

    W ocenie funkcjonariuszy SOK nie można mówić o działaniu przypadkowym, ponieważ uruchomienie systemu Radio-Stop wymaga dostępu do odpowiedniego sprzętu, wiedzy o częstotliwościach, na jakich działa system oraz sekwencji samego sygnału.

    - W dużym uproszczeniu polega on na tym, że na przykład maszynista widząc zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu, wysyła specjalny radiowy sygnał alarmowy, który automatycznie uruchamia hamowanie nagłe w składach będących w zasięgu sygnału. W takich sytuacjach liczy się każda chwila, bo wiadomo, że droga hamowania rozpędzonego pociągu czasem przekracza kilometr. Niestety, są ludzie, którzy dla zabawy wchodzą na częstotliwości alarmowe PKP i celowo zatrzymują pociągi - powiedział w rozmowie z TVN24 Rzecznik Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Opolu Adam Radek.

    - Niestety, jest problem w namierzeniu nadajnika i osoby go obsługującej. Nie zmienia to faktu, że o każdym takim przypadku informujemy policję i sprawca musi liczyć się z odpowiedzialnością karną - słyszymy.

    reklama

    Wydarzenia pod patronatem portalu

    Napisz co o tym myślisz!

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2021-05-12 22:03:37 [89.67.13.*] id:1612552  
    DonPedro69: Napisał postów [6662], status [VIP] Reputacja
    To my tu sprawdzamy czy strony są szyfrowane, żeby byle c..l cię nie okradł, a PKP ma nieszyfrowane generatory tonów. No to może od razu wróćmy do parowozów!

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [4]
    2021-05-13 05:59:57 [194.29.183.*] id:1612561  
    KK 35947: Napisał postów [2151], status [Szycha] Reputacja
    No nie dziw się, jeszcze przetargu nie było na szyfrowanie a nie było bo nikt ze znajomków nie ma firemki od szyfrowania to na wuj się starać o przetarg szkoda czasu ;) w sumie to dobrze wyszło że tymi pipkaczami się da tylko zatrzymywać te składy a nie przyspieszać :)
    2021-05-13 07:20:47 [178.252.25.*] id:1612562  
    MatKus: Napisał postów [49], status [rozkręca się] Reputacja
    Człowieku, PKP niedawno zrezygnowało z komputerów Odra a ty chcesz coś szyfrować? Toć nawet, jak oni zaczną szyfrować, to będzie to musiało chodzić na jakimś ZX Spectrum, więc każdy posiadacz komórki złamie szyfrowanie w 0.1s. A hasło i tak będzie "admin1" lub coś podobnego, bo kto by tam bawił się w zmienianie?
    2021-05-13 07:22:53 [89.64.25.*] id:1612563  
    Stefan: Napisał postów [26920], status [VIP] Reputacja
    Takie systemy nie mogą być szyfrowane...
    [1]
    2021-05-13 15:50:59 [89.67.13.*] id:1612586  
    DonPedro69: Napisał postów [6662], status [VIP] Reputacja
    Odrę to bym odkupił za symboliczną złotówkę z pakietem z Energii ;-)