• Autor: kam_ila
    • Wyświetleń: 1230
    • Dodano: 2022-08-10 / 16:18
    • Komentarzy: 0

    Dworzec w Oleśnie otwarty dla podróżnych

    Przebudowany z dbałością o detale i historyczny charakter, a jednocześnie nowoczesny i spełniający współczesne standardy obsługi podróżnych - taki jest dworzec kolejowy w Oleśnie po przebudowie.


    Pochodzący z 1923 roku budynek dworca kolejowego przy stacji Olesno Śląskie przeszedł kompleksową modernizację z poszanowaniem jego historycznego charakteru. Renowacji poddana została elewacja dworca oraz jej detale architektoniczne, takie jak boniowania, gzymsy czy pilastry. Odtworzono je na wzór historycznych, podobnie jak stolarkę okienną i drzwiową. Dworzec zyskał również nową iluminację nocną, podkreślającą jego walory architektoniczne.

    Kompleksowo przebudowane zostało także wnętrze dworca. Na parterze budynku, w jego centralnej części, mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, obejmująca ogólnodostępne toalety (w tym te przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami), pomieszczenie przeznaczone na działalność usługową oraz hol - poczekalnię. Została ona wyposażona w nowe ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na parterze dworca, oprócz strefy obsługi podróżnych, znajdują się także biura Straży Miejskiej oraz Ośrodka Pomocy Społecznej, które wraz z mieszkaniami interwencyjnymi zajmują także piętro obiektu.

    - Otwarcie dworca w Oleśnie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnej miejscowości w województwie opolskim zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Olesna, centrum lokalnej społeczności oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 roku ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców - mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

    - Przebudowa dworca w Oleśnie to kolejna inwestycja zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, który obejmuje przebudowę i budowę prawie 200 dworców w całej Polsce. Budynek dworca przy stacji Olesno Śląskie przeszedł kompleksową modernizację z poszanowaniem jego historycznego charakteru, dzięki czemu odzyskał swój historyczny blask, a jednocześnie stał się obiektem komfortowym, spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych. To pierwszy obiekt w województwie opolskim zmodernizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych, który dołączy do dworców przebudowanych już w poprzednich latach przez PKP S.A. - mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

    W ramach przebudowy dworca wdrożono szereg usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami, m.in. zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wykonano oznaczenia w alfabecie Braille'a, tablice dotykowe z planem dworca, ścieżki prowadzące wewnątrz obiektu oraz w jego otoczeniu dla osób niedowidzących lub niewidomych.

    Dzięki inwestycji dworzec stał się także bardziej ekologiczny. Zainstalowano w nim nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, ograniczając tym samym zużycie energii elektrycznej. Z kolei straty ciepła zredukowano poprzez docieplenie budynku, a także montaż w nim stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej. Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji i urządzeń na dworcu. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkowi: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.

    Inwestycja objęła również bezpośrednie otoczenie dworca, które pod kątem wykończenia dostosowano do historycznego charakteru obiektu, a także zlokalizowanego w pobliżu centrum przesiadkowego zrealizowanego przez samorząd.

    Przebudowa dworca w Oleśnie została sfinansowana ze środków własnych PKP S.A. Jej łączny koszt to 11,7 mln zł brutto. Wykonawcą prac budowlanych było konsorcjum firm Częstobud Sp. z o.o. z Częstochowy oraz Przedsiębiorstwo Budowlane BUDPOL Sp. z o.o. z Jaskrowa, a dokumentację projektową opracowała pracownia Sankon s.c. z Legnicy, inżynierem kontraktu jest Biuro Inwestorskie Janusz Rybka z Wrocławia.

    Zdjęcie (1/2)

    (Fot. PKP )

    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".