- Autor: Dagmara
- Wyświetleń: 265
- Dodano: 2025-11-15 / 19:50
- Komentarzy: 1
PKP Intercity zamawia nowoczesne piętrowe pociągi. Największy kontrakt w historii spółki
PKP Intercity podpisało wartą blisko 6,9 mld zł umowę z firmą Alstom na dostawę 42 piętrowych pociągów Coradia Max. Nowe składy mają poprawić komfort podróży i zwiększyć przepustowość kolei dalekobieżnej.
Uroczystość podpisania umowy odbyła się w środę, 13 listopada, na terenie zakładów Alstom w Chorzowie, gdzie powstaną wszystkie nowe elektryczne zespoły trakcyjne. Umowa obejmuje nie tylko dostawę 42 pociągów Coradia Max, ale również ich serwisowanie przez okres 30 lat. Kontrakt przewiduje też opcję rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 składów.
Nowe piętrowe pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 200 km/h i pojawią się na torach za około 3,5 roku. Jak podkreślono, to największe jednorazowe zamówienie taborowe w historii PKP Intercity.
- Tak jak niegdyś Pendolino odmieniły polską kolej, tak pociągi Coradia Max zrewolucjonizują kursy dalekobieżne. To doskonała wiadomość dla milionów naszych pasażerów - powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity S.A.
Każdy skład Coradia Max składać się będzie z sześciu wagonów - czterech piętrowych i dwóch jednopoziomowych - oferując ponad 550 miejsc siedzących. Możliwość jazdy w podwójnym zestawieniu pozwoli przewozić nawet do 160 tys. pasażerów dziennie.
Nowy tabor ma oferować wszystkie udogodnienia znane z obecnych pociągów PKP Intercity: bezpłatne Wi-Fi, strefy gastronomiczne czy klimatyzację. Jednocześnie składy będą obsługiwały połączenia w kategorii ekonomicznej, co ma przełożyć się na dostępność cenową biletów.
Pociągi mają obsługiwać trasy m.in. do Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku, Łodzi, Olsztyna i Terespola.
- Chcemy, aby kolej była pierwszym wyborem transportowym Polek i Polaków. To już się dzieje - przewozy rosną w rekordowym tempie, a nowy tabor i inwestycje w infrastrukturę to realna odpowiedź na te potrzeby - stwierdził minister infrastruktury Dariusz Klimczak, wskazując, że PKP Intercity przewiezie w 2025 roku około 88 mln pasażerów.
Produkcja pociągów ma też istotne znaczenie dla krajowej gospodarki. W projekt zaangażowanych będzie około 800 polskich firm i podwykonawców. Kluczowe komponenty, w tym wózki jezdne, powstaną w zakładzie Alstom w podwarszawskim Nadarzynie.
- Stawiamy na lokalny łańcuch dostaw. Oznacza to dodatkowe miejsca pracy i zamówienia w całym kraju - nie tylko na Śląsku - zaznaczyła Beata Rusinowicz, prezes Alstom Polska.
PKP Intercity inwestuje w rozwój taboru w ramach programu wartego około 27 mld zł do 2030 roku.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
ombre: Napisał postów [20837], status [VIP]
Jako dziecko bardzo lubiłem podróżować piętrusami.Fajne były.