Za przygotowanie dokumentacji odpowiada firma Mostopol Sp. z o.o., a jej wartość przekracza 2,3 mln zł. Część tej kwoty - dokładnie 761 tys. zł - pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Inwestycje obejmą budowę dwóch obwodnic: 4,6-kilometrowej trasy w Nysie oraz 2,6-kilometrowego odcinka w Podkamieniu, który połączy się z drogą wojewódzką nr 411.
- To nie tylko drogi. To impuls rozwojowy dla całego regionu. Obwodnice zmniejszą ruch tranzytowy w centrum miejscowości, zwiększą bezpieczeństwo mieszkańców i skrócą czas przejazdu - podkreśla Robert Węgrzyn, członek zarządu województwa opolskiego.
Nowy odcinek obwodnicy Nysy to kolejny, trzeci już etap inwestycji, która w ostatnich latach znacząco zmieniła obraz miasta. Nowa trasa będzie miała klasę techniczną G oraz nośność 115 kN/oś. Na trasie przewidziano m.in. trzy ronda, most nad Kamienicą, wiadukty oraz przejazd nad linią kolejową Nysa-Kędzierzyn-Koźle. Zaplanowano również infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów.
- Dzięki wcześniejszym etapom obwodnicy mamy dziś pełną strefę gospodarczą w Radzikowicach, która właśnie się rozrasta. To pokazuje, że droga może stać się motorem rozwoju - zaznacza Bogusław Wierdak, radny sejmiku województwa.
Podkamień, choć mniejszy, zyska nie mniej ważną inwestycję. Obwodnica tej miejscowości będzie liczyć 2,6 km i połączy się z DW 411 poprzez nowe rondo. Projekt obejmuje także przepusty wodne, przejazd gospodarczy, odwodnienie, a także przebudowę infrastruktury technicznej - energetycznej, kanalizacyjnej i telekomunikacyjnej. Wszystko po to, by uniknąć kolizji na etapie budowy.
Przed projektantami z Mostopolu stoją niełatwe zadania. Trudne warunki hydrologiczne i kolejowe, konieczność budowy mostów i wiaduktów - to tylko część wyzwań.
- To teren wymagający doświadczenia. Ale mamy je - realizowaliśmy już podobne inwestycje, np. most w Głuchołazach. Wiemy, jak ważne są te projekty dla mieszkańców - zapewnia Mariusz Pustelnik z Mostopolu.
Zgodnie z planem, dokumentacja projektowa ma być gotowa do 2027 roku. W 2028 przewidywana jest decyzja o realizacji inwestycji, a już w 2030 roku mieszkańcy Nysy i Podkamienia będą mogli korzystać z nowych obwodnic. Całość inwestycji szacowana jest na 110-120 mln zł. Dla samej obwodnicy Nysy zagwarantowano już 39 mln zł dofinansowania z Programu Budowy Dróg Krajowych.
- Bez dobrej infrastruktury nie ma rozwoju. Nowe szpitale, komendy, mosty - to wszystko potrzebuje dobrego dojazdu. Obwodnice to inwestycje w przyszłość - podkreśla Daniel Palimąka, starosta nyski.
Budowa obwodnic to kolejny krok w kierunku lepszej jakości życia na południu województwa. To również istotny sygnał dla potencjalnych inwestorów - region staje się coraz bardziej dostępny i przyjazny dla biznesu.
Jak zapowiada dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu, Bartłomiej Horaczuk, to nie koniec zmian na drogach wojewódzkich - trwają już przygotowania do kolejnych inwestycji, m.in. na odcinku Bodzanów-Nowy Świętów.
freeman: Napisał postów [1020], status [zrobił/a karierę]
To dzięki zaanagażowania miasta Opole, a raczej jego braku