- Autor: Dagmara
- Wyświetleń: 435
- Dodano: 2025-10-09 / 14:27
- Komentarzy: 0
Seniorka straciła 6 tysięcy złotych. Oszust podszył się pod jej syna
70-letnia mieszkanka powiatu nyskiego padła ofiarą oszustwa na BLIK-a. Seniorka otrzymała sms-a od osoby podającej się za jej syna z informacją, że ma on nowy telefon i prosi o przesłanie kodu do płatności. Kobieta wykonała transakcję na łącznie blisko 6 tysięcy złotych. Dopiero gdy skontaktowała się ze swoim synem zdała sobie sprawę, że padła ofiarą oszustwa. Apelujemy o zachowanie ostrożności przy wykonywaniu jakichkolwiek transakcji płatniczych!
Do nyskiej komendy zgłosiła się 70-letnia mieszkanka regionu, która poinformowała funkcjonariuszy, że padła ofiarą oszustwa. Seniorka otrzymała sms-a, od osoby podającej się za jej syna z informacją, że ma on nowy telefon i prosi o rozmowę użyciu popularnego komunikatora. Kobieta od razu wysłała wiadomość. Wówczas rzekomy syn poprosił ją o wysłanie kodów BLIK, celem opłacenia nowego telefonu. Twierdził, że ma problem z zalogowaniem się do swojej bankowości na nowym urządzeniu. Kobieta wykonała transakcje na łącznie blisko 6 tysięcy złotych. Gdy dzwoniła na przesłany numer telefonu, nikt nie odebrał. Dopiero po chwili skontaktowała się ze swoim synem, dzwoniąc na jego stary numer, który okazał się jedynym prawdziwym. W ten sposób seniorka zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.
Wyżej opisana sytuacja to typowy sposób oszustwa na BLIK-a. Schemat działania przestępców jest najczęściej taki sam. Za pośrednictwem popularnych komunikatorów oszust kontaktuje się z przypadkową ofiarą. Następnie podaje się za bliskiego lub znajomego i pod pretekstem np. pożyczki na opłatę zakupu lub zablokowania konta prosi o szybkie wygenerowania BLIK-a. Osoba pokrzywdzona generuje w aplikacji bankowej kod do płatności telefonem, a następnie przesyła go "znajomemu" i traci pieniądze.
Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany sześciocyfrowy kod w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to, wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w pilnej potrzebie.
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy udostępnianiu kodów BLIK. Decydując się na pomoc znajomemu czy rodzinie poprzez pożyczkę pieniędzy, wcześniej skontaktujmy się z tą osobą osobiście lub telefonicznie i zweryfikujmy, czy faktycznie potrzebuje pomocy. Krótka rozmowa pozwoli uchronić nasze pieniądze przed oszustami.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.