Projekt otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości blisko 1,45 mln zł, co stanowi niemal 74% jego całkowitej wartości. Wsparcia udzielił Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego oraz Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki, w ramach programu "Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027".
Dotychczas większość dronów opiera się na konstrukcji z odsłoniętymi wirnikami i złożonym systemem napędowym, który często wymaga dwóch niezależnych silników - do startu pionowego i do lotu poziomego. Rozwiązanie proponowane przez PERAVIA DEVELOPMENT całkowicie zrywa z tym schematem.
Napęd GB-STV nie posiada żadnych ruchomych części. Zamiast tego wykorzystuje zestaw dysz, które w zależności od potrzeby umożliwiają zarówno start pionowy, jak i poziomy lot - bez konieczności zmiany orientacji drona. To unikalne podejście sprawia, że urządzenie jest znacznie bardziej odporne na uszkodzenia i awarie mechaniczne, a przy tym zyskuje nowe możliwości zastosowania.
Innowacyjna konstrukcja umożliwia:
- loty w pełni poziome - od startu do lądowania,
- dynamiczne manewry i szybkie przeloty,
- operowanie w ciasnych przestrzeniach - brak wystających elementów pozwala np. na przelot przez wąskie otwory,
- bezpieczne lądowanie na ruchomych platformach - jak statki czy pojazdy,
- ochronę układu napędowego przed zanieczyszczeniami i uszkodzeniami,
- loty specjalistyczne, w tym awaryjne lądowania ślizgowe czy loty "latająco-nurkujące".
Dron ma również przewagę w zakresie prędkości i wytrzymałości, co czyni go idealnym narzędziem do zastosowań w trudnych warunkach - np. w monitoringu infrastruktury krytycznej, operacjach wojskowych czy ratowniczych.
Prototyp rozwijany przez PERAVIA DEVELOPMENT ma budowę modułową, co pozwala na łatwą adaptację do różnych potrzeb. Może funkcjonować jako transporter ładunków, a jego skrzynie można dostosowywać do konkretnych zadań. Firma planuje także dalszy rozwój konstrukcji z myślą o zastosowaniach w sektorze cywilnym, wojskowym, a nawet - w przyszłości - jako taksówka powietrzna.
Powstanie tego pionierskiego rozwiązania nie byłoby możliwe bez wsparcia ze środków unijnych. Projekt realizowany jest w ramach działania "1.1 Prace B+R i infrastruktura w MŚP" programu "Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027".