• Autor: Woytazz
    • Wyświetleń: 1378
    • Dodano: 2025-10-02 / 11:34
    • Komentarzy: 0

    Nowy wymiar latania. Opolska firma projektuje przełomowego drona

    W sercu Opolszczyzny powstaje technologia, która może zrewolucjonizować rynek bezzałogowych statków powietrznych. Firma PERAVIA DEVELOPMENT pracuje nad prototypem innowacyjnego drona, który - dzięki opatentowanemu napędowi GB-STV (Self Vectoring Thruster) - oferuje zupełnie nowe podejście do lotów pionowych i poziomych.

    Projekt otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości blisko 1,45 mln zł, co stanowi niemal 74% jego całkowitej wartości. Wsparcia udzielił Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego oraz Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki, w ramach programu "Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027".

    Dotychczas większość dronów opiera się na konstrukcji z odsłoniętymi wirnikami i złożonym systemem napędowym, który często wymaga dwóch niezależnych silników - do startu pionowego i do lotu poziomego. Rozwiązanie proponowane przez PERAVIA DEVELOPMENT całkowicie zrywa z tym schematem.

    Napęd GB-STV nie posiada żadnych ruchomych części. Zamiast tego wykorzystuje zestaw dysz, które w zależności od potrzeby umożliwiają zarówno start pionowy, jak i poziomy lot - bez konieczności zmiany orientacji drona. To unikalne podejście sprawia, że urządzenie jest znacznie bardziej odporne na uszkodzenia i awarie mechaniczne, a przy tym zyskuje nowe możliwości zastosowania.

    Innowacyjna konstrukcja umożliwia:
    - loty w pełni poziome - od startu do lądowania,
    - dynamiczne manewry i szybkie przeloty,
    - operowanie w ciasnych przestrzeniach - brak wystających elementów pozwala np. na przelot przez wąskie otwory,
    - bezpieczne lądowanie na ruchomych platformach - jak statki czy pojazdy,
    - ochronę układu napędowego przed zanieczyszczeniami i uszkodzeniami,
    - loty specjalistyczne, w tym awaryjne lądowania ślizgowe czy loty "latająco-nurkujące".

    Dron ma również przewagę w zakresie prędkości i wytrzymałości, co czyni go idealnym narzędziem do zastosowań w trudnych warunkach - np. w monitoringu infrastruktury krytycznej, operacjach wojskowych czy ratowniczych.

    Prototyp rozwijany przez PERAVIA DEVELOPMENT ma budowę modułową, co pozwala na łatwą adaptację do różnych potrzeb. Może funkcjonować jako transporter ładunków, a jego skrzynie można dostosowywać do konkretnych zadań. Firma planuje także dalszy rozwój konstrukcji z myślą o zastosowaniach w sektorze cywilnym, wojskowym, a nawet - w przyszłości - jako taksówka powietrzna.

    Powstanie tego pionierskiego rozwiązania nie byłoby możliwe bez wsparcia ze środków unijnych. Projekt realizowany jest w ramach działania "1.1 Prace B+R i infrastruktura w MŚP" programu "Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027".

    Zdjęcie (1/8)

    (Fot. UMWO)

    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".