- Autor: Woytazz
- Wyświetleń: 1010
- Dodano: 2025-09-24 / 18:30
- Komentarzy: 2
Bezpieczniejsza Opolszczyzna - rusza kolejny etap modernizacji polderu Żelazna
Projekt II etapu przebudowy Polderu Żelazna, kluczowego elementu systemu ochrony przeciwpowodziowej Opola i okolicznych miejscowości, został pozytywnie oceniony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dzięki temu uzyska unijne dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). W najbliższym czasie zostanie podpisana umowa o dofinansowanie, a równolegle trwa procedura wyboru wykonawcy prac budowlanych.
Polder Żelazna, położony w północnej części Opola i gminie Dąbrowa, działa na rzecz ograniczenia skutków powodzi na Odrze już od lat 30. XX wieku. Obecna przebudowa ma kluczowe znaczenie dla ochrony ok. 4 tysięcy mieszkańców oraz dla stabilności infrastruktury w całym regionie.
Etap II zakłada modernizację wałów rzeki Odry na odcinku 4,13 km, polegającą na ich podwyższeniu i uszczelnieniu. W planach jest także budowa nowego jazu wpustowo-upustowego "Półwieś", modernizacja istniejącego przewału, a także wykonanie dróg serwisowych i rolniczych wraz z przejazdami wałowymi. Wszystko po to, by umożliwić kontrolowane napełnianie polderu i zwiększyć jego efektywność w sytuacjach kryzysowych.
Po zakończeniu inwestycji pojemność polderu wzrośnie z obecnych 3,8 mln m³ do 9,7 mln m³, co oznacza niemal sześciokrotne zwiększenie możliwości retencyjnych od czasu przed rozpoczęciem całej przebudowy. Równocześnie powierzchnia zalewu zostanie rozszerzona z 200 do 400 hektarów. Te zmiany istotnie zwiększą potencjał ochronny obiektu, co bezpośrednio przełoży się na bezpieczeństwo mieszkańców i mienia na terenie Opolszczyzny.
- Dzięki środkom unijnym realizacja tego ważnego projektu staje się rzeczywistością. Po zakończeniu etapu II, polder osiągnie pełną funkcjonalność, a co za tym idzie - wzrośnie bezpieczeństwo terenów położonych poniżej - podkreślił Marcin Jarzyński, zastępca Prezesa Wód Polskich.
Obecnie trwają dwie kluczowe procedury: finalizacja umowy o dofinansowanie oraz ocena ofert w przetargu na wykonanie prac budowlanych.
- Zakończyliśmy I etap przebudowy w 2023 roku. Teraz, aplikując o środki na kolejny etap, równolegle rozpoczęliśmy proces wyboru wykonawcy. Takie działanie pozwoli nam możliwie szybko przejść do realizacji - wyjaśnia Jan Grygier, Dyrektor Wód Polskich w Gliwicach.
Polder funkcjonuje od ponad 80 lat. I etap jego modernizacji zakończono w 2023 r., przeznaczając na ten cel 130 mln zł. W ramach tych prac podwojono jego pojemność, zbudowano i zmodernizowano blisko 12 km wałów przeciwpowodziowych oraz zmodernizowano przepompownię. To pozwoliło już wtedy znacząco zwiększyć ochronę Opola, gminy Dąbrowa i okolicznych miejscowości.
Realizacja II etapu to nie tylko kontynuacja tej inwestycji, ale także krok milowy w adaptacji regionu do zmian klimatycznych. Projekt wpisuje się w cele unijnego programu FEnIKS, który wspiera działania na rzecz zapobiegania katastrofom naturalnym oraz zwiększania odporności infrastruktury na ich skutki.
Dzięki dofinansowaniu z FEnIKS oraz sprawnie prowadzonym przygotowaniom organizacyjnym i przetargowym, II etap przebudowy Polderu Żelazna ma szansę rozpocząć się już niebawem, stając się jednym z filarów bezpieczeństwa hydrologicznego całego regionu.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.
KK 35947: Napisał postów [4098], status [VIP]
Bardzo mi się podoba sposób "przewidywania" naszych rządzących , oczywiście gdy po raz pierwszy budowano te betonowe ściany przy wlocie obwodnicy do polderu to nikomu nie przyszło do łba żeby zbudować to od razu pod przewidywane rozjazdy tylko wybudowano wąskie gardło , raz je zamknięto i do tego bezproduktywnie a teraz te betony są pocięte i do niczego bo jak domniemywam będą nowe czyli wszystko w normie kasa zmielona ale kogo to obchodzi.