- Autor: Woytazz
- Wyświetleń: 725
- Dodano: 2025-08-18 / 14:00
- Komentarzy: 0
Maluch 2.0, czyli nowy Fiat 126 Vision. Włosi z planami wielkiego powrotu
Fiat 126p to samochód, którego nie trzeba przedstawiać żadnemu fanowi motoryzacji w Polsce. "Maluch" zmotoryzował całe pokolenia i przez niemal trzy dekady był symbolem wolności na czterech kołach. Dziś, 25 lat po zakończeniu jego produkcji, włoscy projektanci z Como pod Mediolanem postanowili wskrzesić legendę. Tak narodził się Fiat 126 Vision - elektryczne, czteroosobowe auto miejskie, które w nowoczesny sposób nawiązuje do kultowego pierwowzoru.
Autorem projektu jest Andrea Della Vecchia, szef biura Ma-De Studio, który wraz z Giuseppe Cafarellim opracował wizję "Malucha 2.0". - To był samochód mojej cioci i jeden z pierwszych, którymi jeździłem. Pamiętam, jak w upalne lato w Rzymie siłowałem się z kierownicą bez wspomagania, próbując zaparkować - wspomina Della Vecchia.
Projektant podkreśla, że do stworzenia Fiata 126 Vision skłoniły go emocje, sentymenty oraz uwielbienie dla prostego, ale charakterystycznego stylu klasycznego 126. - Na tle nowoczesnych aut jak Punto, Twingo czy 206, Maluch był autentyczny - tylko kierowca, kierownica, koła i droga. Tego ducha chcieliśmy przenieść do naszych czasów - dodaje.
Nowa koncepcja zachwyca proporcjami wiernie odwzorowującymi oryginał, ale jednocześnie od razu zdradza, że to samochód XXI wieku. Pod maską nie znajdziemy już spalinowej jednostki - Vision jest zaprojektowany jako w pełni elektryczny miejski pojazd dla czterech osób.
Trudno przecenić znaczenie Fiata 126p dla polskiej motoryzacji. Pierwszy egzemplarz zmontowano 6 czerwca 1973 roku w Bielsku-Białej, a pełna produkcja ruszyła 22 lipca tego samego roku. Od 1975 roku Maluchy zjeżdżały także z nowej fabryki w Tychach. Łącznie w Polsce powstało ponad 3,3 mln egzemplarzy, a do dziś wiele z nich pozostaje sprawnych i budzi uśmiech na drogach.
Maluch szybko zyskał miano "samochodu dla Kowalskiego". W teorii kosztował 69 tys. zł - równowartość 20 miesięcznych pensji - choć w realiach PRL-u często trzeba było mieć talon, przedpłatę lub szczęście. Popyt przewyższał podaż, dlatego na giełdach ceny sięgały nawet 120 tys. zł.
Fiat 126p miał swoje wady - był głośny, ciasny i awaryjny - ale też niezaprzeczalne zalety. W latach 70. i 80. był najtańszym autem w Europie pod względem zakupu i eksploatacji. Dzięki niemu w polskich rodzinach dokonała się prawdziwa rewolucja - liczba samochodów w kraju wzrosła z 20 do 112 na tysiąc mieszkańców.
22 września 2000 roku z linii montażowej w Bielsku-Białej zjechał ostatni Fiat 126p - żółty "Happy End" z limitowanej serii 1000 sztuk. To był koniec epoki.
Dziś marka Fiat skupia się na modelu Grande Panda, dostępnym w wersji spalinowej i elektrycznej. Jednak rynek motoryzacyjny, zdominowany przez SUV-y, coraz częściej domaga się niedrogich, prostych i praktycznych samochodów miejskich. Właśnie w takiej niszy nowy Fiat 126 Vision mógłby odnieść sukces.
- Na rynku brakuje aut autentycznych, małych, a przy tym przystępnych cenowo. Maluch zawsze taki był. W elektrycznym wydaniu mógłby ponownie zmotoryzować Europę - tym razem w wersji zeroemisyjnej - podsumowują fani projektu.
Czy Fiat zdecyduje się wskrzesić legendę? Oficjalnie na razie milczy. Ale jedno jest pewne - gdyby nowy Maluch trafił do produkcji, znów mógłby stać się fenomenem, nie tylko w Polsce.
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.