- Autor: Dagmara
- Wyświetleń: 714
- Dodano: 2025-08-24 / 09:00
- Komentarzy: 0
Modelowanie 3D podważa autentyczność Całunu Turyńskiego
Cyfrowa rekonstrukcja przeprowadzona przez brazylijskiego projektanta 3D sugeruje, że słynny wizerunek z Całunu Turyńskiego nie mógł powstać przez kontakt z ciałem człowieka, lecz raczej z płaskorzeźbą.
Nowa analiza opublikowana w czasopiśmie naukowym Archaeometry rzuca świeże światło na jeden z najbardziej kontrowersyjnych artefaktów chrześcijaństwa. Brazylijski badacz Cícero Moraes wykorzystał narzędzia do modelowania 3D, aby sprawdzić, w jaki sposób mógł powstać wizerunek widoczny na Całunie Turyńskim. Rezultat wskazuje, że tkanina najprawdopodobniej została odciśnięta na niskim reliefie - płaskorzeźbie - a nie na ciele zmarłego człowieka.
Moraes przeprowadził dwie symulacje komputerowe. W pierwszej użył cyfrowego modelu realistycznego ciała ludzkiego, w drugiej - modelu płaskorzeźby. W obu przypadkach sprawdzał, jak tkanina zachowywałaby się po nałożeniu jej na te formy. Symulacja pokazała, że tkanina położona na prawdziwym ciele tworzyła zniekształcony i nienaturalny obraz - szczególnie w obszarze nosa i policzków, gdzie pojawiały się deformacje wynikające z trójwymiarowej struktury ciała. Natomiast w przypadku reliefu obraz pozostał proporcjonalny i zgodny z tym, co widać na Całunie.
- Jeśli położysz materiał na realistycznej głowie, uzyskasz efekt maski Agamemnona - czyli spłaszczony i nienaturalny obraz twarzy- wyjaśnił Moraes w rozmowie z serwisem Phys.org. - W przypadku płaskorzeźby ten efekt nie występuje.
Autor badania podkreślił również, że użyte przez niego narzędzia - Blender, MakeHuman i CloudCompare - są darmowe i dostępne publicznie. Dzięki temu każdy badacz może powtórzyć eksperyment i zweryfikować wyniki.
Choć teoria o średniowiecznym pochodzeniu Całunu nie jest nowa, to badanie Moraesa wzmacnia hipotezę, że mamy do czynienia nie z relikwią, lecz z dziełem sztuki. Już wcześniejsze datowania radiowęglowe z lat 80. XX wieku wskazywały, że Całun pochodzi z okresu między 1260 a 1390 rokiem.
Nie wszyscy naukowcy zgadzają się z wnioskami badania. Prof. Giulio Fanti z Uniwersytetu w Padwie zwraca uwagę, że obraz na Całunie wykazuje cechy odpowiadające obrażeniom typowym dla ukrzyżowania, co w jego ocenie nadal wspiera tezę o jego autentyczności. Z kolei historyk Andrea Nicolotti przypomina, że o płaskiej naturze obrazu na Całunie wiadomo było od dawna, a badanie Moraesa jedynie potwierdza wcześniejsze przypuszczenia.
Choć zagadka Całunu Turyńskiego nie została ostatecznie rozwiązana, cyfrowa analiza dodaje kolejny istotny element do trwającej od dekad dyskusji na temat jego pochodzenia i znaczenia.
Źródła:
Phys.org - Shroud of Turin image may have come from a relief statue
Live Science - Shroud of Turin wasn't laid on Jesus' body
Jerusalem Post - New study casts doubt on authenticity of Shroud of Turin
New York Post - Shroud of Turin never wrapped Jesus' body, it's just art
Interesting Engineering - Shroud of Turin matches a medieval sculpture
ArchaeologyMag.com - Shroud of Turin image came from sculpture
Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.
Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".
Najczęściej czytane
Powiązane materiały
Polub nas!
Chmura tagów
Ogłoszenia
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że przeglądając tę stronę wyrażasz zgodę
na zapisywanie na Twoim komputerze niezbędnych do jej poprawnego funkcjonowania plików
cookie.
Więcej informacji na temat plików cookie znajdziecie Państwo na stronie
polityka prywatności.
Kliknij tutaj, aby wyrazić zgodę i ukryć komunikat.