• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 714
    • Dodano: 2025-08-24 / 09:00
    • Komentarzy: 0

    Modelowanie 3D podważa autentyczność Całunu Turyńskiego

    Cyfrowa rekonstrukcja przeprowadzona przez brazylijskiego projektanta 3D sugeruje, że słynny wizerunek z Całunu Turyńskiego nie mógł powstać przez kontakt z ciałem człowieka, lecz raczej z płaskorzeźbą.

    Nowa analiza opublikowana w czasopiśmie naukowym Archaeometry rzuca świeże światło na jeden z najbardziej kontrowersyjnych artefaktów chrześcijaństwa. Brazylijski badacz Cícero Moraes wykorzystał narzędzia do modelowania 3D, aby sprawdzić, w jaki sposób mógł powstać wizerunek widoczny na Całunie Turyńskim. Rezultat wskazuje, że tkanina najprawdopodobniej została odciśnięta na niskim reliefie - płaskorzeźbie - a nie na ciele zmarłego człowieka.

    Moraes przeprowadził dwie symulacje komputerowe. W pierwszej użył cyfrowego modelu realistycznego ciała ludzkiego, w drugiej - modelu płaskorzeźby. W obu przypadkach sprawdzał, jak tkanina zachowywałaby się po nałożeniu jej na te formy. Symulacja pokazała, że tkanina położona na prawdziwym ciele tworzyła zniekształcony i nienaturalny obraz - szczególnie w obszarze nosa i policzków, gdzie pojawiały się deformacje wynikające z trójwymiarowej struktury ciała. Natomiast w przypadku reliefu obraz pozostał proporcjonalny i zgodny z tym, co widać na Całunie.

    - Jeśli położysz materiał na realistycznej głowie, uzyskasz efekt maski Agamemnona - czyli spłaszczony i nienaturalny obraz twarzy- wyjaśnił Moraes w rozmowie z serwisem Phys.org. - W przypadku płaskorzeźby ten efekt nie występuje.

    Autor badania podkreślił również, że użyte przez niego narzędzia - Blender, MakeHuman i CloudCompare - są darmowe i dostępne publicznie. Dzięki temu każdy badacz może powtórzyć eksperyment i zweryfikować wyniki.

    Choć teoria o średniowiecznym pochodzeniu Całunu nie jest nowa, to badanie Moraesa wzmacnia hipotezę, że mamy do czynienia nie z relikwią, lecz z dziełem sztuki. Już wcześniejsze datowania radiowęglowe z lat 80. XX wieku wskazywały, że Całun pochodzi z okresu między 1260 a 1390 rokiem.

    Nie wszyscy naukowcy zgadzają się z wnioskami badania. Prof. Giulio Fanti z Uniwersytetu w Padwie zwraca uwagę, że obraz na Całunie wykazuje cechy odpowiadające obrażeniom typowym dla ukrzyżowania, co w jego ocenie nadal wspiera tezę o jego autentyczności. Z kolei historyk Andrea Nicolotti przypomina, że o płaskiej naturze obrazu na Całunie wiadomo było od dawna, a badanie Moraesa jedynie potwierdza wcześniejsze przypuszczenia.

    Choć zagadka Całunu Turyńskiego nie została ostatecznie rozwiązana, cyfrowa analiza dodaje kolejny istotny element do trwającej od dekad dyskusji na temat jego pochodzenia i znaczenia.



    Źródła:

    Phys.org - Shroud of Turin image may have come from a relief statue

    Live Science - Shroud of Turin wasn't laid on Jesus' body

    Jerusalem Post - New study casts doubt on authenticity of Shroud of Turin

    New York Post - Shroud of Turin never wrapped Jesus' body, it's just art

    Interesting Engineering - Shroud of Turin matches a medieval sculpture

    ArchaeologyMag.com - Shroud of Turin image came from sculpture
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".