Historia tej inwestycji sięga 2016 roku, kiedy to Województwo Opolskie podpisało umowę o współpracy z Gminą Gogolin. Rok później zawarto trójstronny list intencyjny z udziałem PKP PLK. Dziś, po niemal dekadzie przygotowań, projekt staje się rzeczywistością. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na ponad 121 milionów złotych, z czego 32 miliony ma pokryć dofinansowanie do robót kolejowych. Dodatkowe środki pochodzić będą z funduszy unijnych, pozostających w gestii samorządu województwa.
- Gogolin to piękne, rozwijające się miasto, które od lat boryka się z uciążliwym przejazdem kolejowym w centrum. Teraz mamy na to realne rozwiązanie. Mam nadzieję, że już w przyszłym roku ruszymy z budową wiaduktu, który będzie swoistą obwodnicą centrum Gogolina - podkreśla marszałek województwa opolskiego Szymon Ogłaza. Dodaje, że zmiana ta nie byłaby możliwa bez dobrej współpracy z burmistrzami Joachimem Wojtalą i Krzysztofem Reinertem.
Członek zarządu województwa, Robert Węgrzyn, wskazuje z kolei na znaczenie inwestycji z perspektywy całego regionu. - Przejazd w Gogolinie leży na jednym z najruchliwszych szlaków kolejowych w Polsce. Nowy wiadukt nie tylko usprawni ruch drogowy, ale też kolejowy. To projekt długo oczekiwany przez mieszkańców nie tylko Gogolina, ale całego powiatu krapkowickiego - podkreśla.
Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2026-2029. W jej ramach powstanie nowy, 1,1-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej, który rozpocznie się przy ul. Krapkowickiej (w rejonie parku za urzędem gminy), a zakończy na skrzyżowaniu ul. Strzeleckiej z ul. Ligonia.
Zakres planowanych prac jest imponujący. Jak tłumaczy dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu, Bartłomiej Horaczuk, przewidziana jest m.in. budowa dwóch wiaduktów - nad linią kolejową i bocznicą oraz nad ul. Konopnickiej - a także nowego ronda, dróg dojazdowych, skarp, chodników i ścieżek rowerowych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Inwestycja obejmuje też przebudowę infrastruktury kolejowej, sieci podziemnych, oświetlenia i likwidację istniejącego przejazdu kolejowego.
- To ogromna inwestycja w trudnym, silnie zurbanizowanym terenie. Dlatego jak najszybciej chcielibyśmy rozpocząć procedurę przetargową - zapowiada Horaczuk.
Nowe skrzyżowanie ma nie tylko poprawić komfort codziennego życia mieszkańców Gogolina, ale przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo na jednym z najbardziej newralgicznych punktów komunikacyjnych regionu.
dontomasso: Napisał postów [4667], status [VIP]
kolejny poroniony pomysl! korki z przejazdu kolejowego przeniosa sie na nowo planowane rondo. gogolin potrzebuje obwodnicy na polnocy a nie cudawianki mostowe