- Autor: Dagmara
- Wyświetleń: 3206
- Dodano: 2024-08-08 / 16:00
- Komentarzy: 4
Niezłożenie deklaracji w terminie może skutkować karą do 86 tys. zł
Podatek PCC-3 obejmuje różne umowy cywilnoprawne, takie jak umowy kupna, zamiany czy pożyczki. Nie dotyczy on transakcji objętych podatkiem VAT, jak zakup przedmiotów z paragonem czy fakturą VAT. W przypadku umów kupna od osób prywatnych, podatek wynosi 2% wartości przedmiotu. Maksymalna wartość, która nie podlega opodatkowaniu, to 1000 zł.
Deklarację PCC-3 należy złożyć w ciągu 14 dni od zawarcia umowy, a podatek zapłacić w tym samym terminie. Obowiązek ten spoczywa na kupującym.
Zobacz także Pijany 22-latek wjechał audi w budynek. Podał policjantom fałszywe dane
Kara za nieterminowe złożenie deklaracji PCC-3 wynosi od jednej dziesiątej minimalnego wynagrodzenia do 20-krotności tej kwoty. Od 1 lipca 2024 r. najniższa kara wynosi 430 zł, a najwyższa 86 tys. zł. Wraz z podwyżką płacy minimalnej, wzrastają również kary.
Rząd regularnie podwyższa kary za brak złożenia deklaracji, jednak nie waloryzuje minimalnej kwoty podlegającej opodatkowaniu, która wynosi 1000 zł od wielu lat. W praktyce oznacza to, że podatek dotyczy coraz tańszych przedmiotów, które kupujemy na portalach ogłoszeniowych. Dzisiaj wiele używanych przedmiotów jak rowery, telefony, aparaty czy sprzęt komputerowy z łatwością mogą przekroczyć kwotę 1000 złotych, dlatego łatwo zapomnieć obowiązku złożenia deklaracji i zapłaceniu podatku.
Kiedy NIE płacisz
Nie płacisz podatku i nie składasz formularza w tej sprawie, jeśli:
Zobacz także Zginął młody kierowca. Policja podała wstępne ustalenia
kupujesz obce waluty,
kupujesz rzeczy ruchome - jeśli podstawa opodatkowania nie przekracza 1 000 zł,
pożyczasz nie więcej niż 36 120 zł (liczą się łącznie pożyczki z ostatnich 5 lat od jednej osoby) - jeśli jest to pożyczka od bliskiej rodziny, czyli:
małżonka,
dzieci,
wnuków, prawnuków,
rodziców,
dziadków, pradziadków,
pasierbów, pasierbic,
rodzeństwa,
ojczyma, macochy,
zięcia, synowej,
teściów,
pożyczasz pieniądze od osób spoza bliskiej rodziny - jeśli wysokość pożyczki nie przekracza 1 000 zł.
reklama
Forum
reklama
Najczęściej czytane
19 września
Zginął młody kierowca. Policja podała wstępne ustalenia
27 września
Ponad 21 kilometrów ulicami Opola. Półmaraton przyciągnął biegaczy i kibiców
30 września
Ponad 218 tys. zł dla prezesa spółki. Bedoes reaguje na sprawę Cancer Fighters
3 października
Jarmark Świętego Michała trwa na opolskim Rynku. Dziś fireshow i warsztaty
25 września
Pierwsza beczka odszpuntowana na opolskim Rynku
12 września
Cosplay to nie tylko efektowne stroje. Trwa Opolcon czyli Festiwal Fantastyki
2 października
Karta pobytu za tysiące euro. 11 osób zatrzymanych w śledztwie SG i CBA

W dyskusji: 4