• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 2967
    • Dodano: 2024-02-01 / 16:43
    • Komentarzy: 18

    Na stronie MON opublikowano raport końcowy dot. katastrofy smoleńskiej

    (Fot. Wikipedia)

    W najnowszym raporcie Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (KBWLLP), który ukazał się na stronie MON, przedstawiono szczegółowe ustalenia dotyczące katastrofy samolotu TU-154M pod Smoleńskiem w dniu 10 kwietnia 2010 r. Dokument, opracowany przez krajowych ekspertów z zakresu prawa lotniczego, bezpieczeństwa lotów, konstrukcji, inżynierii oraz aktywnych pilotów, stanowi kompletną podstawę do oceny przebiegu i okoliczności tego tragicznego zdarzenia.

    19 stycznia br. Ministerstwo Obrony Narodowej powołało zespół mający ocenić funkcjonowanie podkomisji do ponownego zbadania wypadku lotniczego. Zespół ten składa się z ekspertów, których zadaniem jest ocena rzetelności i zasadności działań podejmowanych przez byłą Podkomisję MON ds. ponownego zbadania wypadku lotniczego samolotu Tu-154 pod Smoleńskiem.

    Ogólna ocena

    Raport zawiera skrupulatną analizę przyczyn i okoliczności katastrofy, prezentując szereg zaleceń mających na celu zapobieżenie podobnym zdarzeniom w przyszłości. Kluczowym punktem w raporcie jest stwierdzenie, że przyczyną wypadku było zejście poniżej minimalnej wysokości zniżania przy nadmiernej prędkości opadania w warunkach atmosferycznych uniemożliwiających wzrokowy kontakt z ziemią. Dodatkowo, spóźnione rozpoczęcie procedury odejścia na drugi krąg skutkowało tragicznymi konsekwencjami.

    Czynniki wpływające na zdarzenie lotnicze

    W raporcie szczegółowo wymieniono czynniki, które miały wpływ na tragiczne zdarzenie. Wśród nich znalazły się m.in. niekontrolowanie wysokości za pomocą wysokościomierza barometrycznego, brak reakcji załogi na komunikaty PULL UP generowane przez TAWS, oraz próba odejścia na drugi krąg przy wykorzystaniu zakresu pracy ABSU - automatycznego "odejścia". Kolejne czynniki to błędne informacje przekazywane przez Kierownika Samolotu Lotniskowego (KSL) oraz nieprawidłowe szkolenie lotnicze załóg.

    Raport wskazał również na szereg okoliczności sprzyjających katastrofie, takich jak niewłaściwa współpraca załogi, niedostateczne przygotowanie do lotu, brak wiedzy członków załogi dotyczącej systemów samolotu oraz ich ograniczeń, czy też nieprawidłowe wzajemne monitorowanie czynności członków załogi.

    Pełen raport KBWLLP dostępny jest na stronie Ministerstwa Obrony Narodowej =TUTAJ

    Poniżej szczegółowe przyczyny i okoliczności wypadku przedstawione w raporcie:

    Przyczyna wypadku:


    Przyczyną wypadku było zejście poniżej minimalnej wysokości zniżania, przy
    nadmiernej prędkości opadania, w warunkach atmosferycznych uniemożliwiających
    wzrokowy kontakt z ziemią i spóźnione rozpoczęcie procedury odejścia na drugi krąg.
    Doprowadziło to do zderzenia z przeszkodą terenową, oderwania fragmentu lewego skrzydła
    wraz z lotką, a w konsekwencji do utraty sterowności samolotu i zderzenia z ziemią.

    Czynniki mające wpływ na zdarzenie lotnicze:

    1) niekontrolowanie wysokości za pomocą wysokościomierza barometrycznego podczas
    wykonywania podejścia nieprecyzyjnego;
    2) brak reakcji załogi na komunikaty PULL UP generowane przez TAWS;
    3) próba odejścia na drugi krąg przy wykorzystaniu zakresu pracy ABSU - automatyczne
    "odejście";
    4) przekazywanie przez KSL załodze informacji o prawidłowym położeniu samolotu
    względem progu DS, ścieżki schodzenia i kursu, co mogło utwierdzać załogę
    w przekonaniu o prawidłowym wykonywaniu podejścia, gdy w rzeczywistości
    samolot znajdował się poza strefą dopuszczalnych odchyleń;
    5) niepoinformowanie załogi przez KSL o zejściu poniżej ścieżki schodzenia i zbyt
    późne wydanie komendy do przejścia do lotu poziomego;
    6) nieprawidłowe szkolenie lotnicze załóg w 36 splt na samolotach Tu-154M.

    Okoliczności sprzyjające

    1) niewłaściwa współpraca załogi powodująca nadmierne obciążenie dowódcy statku powietrznego w ostatniej fazie lotu;
    2) niedostateczne przygotowanie załogi do lotu;
    3) niedostateczna wiedza członków załogi w zakresie funkcjonowania systemów samolotu oraz ich ograniczeń;
    4) niewłaściwe wzajemne monitorowanie czynności członków załogi oraz brak reakcji na
    popełniane błędy;
    5) nieprawidłowy dobór składu załogi do realizacji zaplanowanego zadania;
    Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego Samolot Tu-154M nr 101, 10 kwietnia 2010 r., rejon lotniska SMOLEŃSK PÓŁNOCNY
    R APORT KOŃCOWY Strona 319 z 328
    6) nieskuteczny bezpośredni nadzór DSP nad szkoleniem lotniczym w 36 splt;
    7) nieopracowanie w 36 splt procedur dotyczących działania załogi w przypadku:
    a) niespełnienia kryteriów ustabilizowanego podejścia;
    b) korzystania z RW przy wyznaczaniu wysokości alarmowej dla różnych rodzajów
    podejść;
    c) podziału czynności w załodze wieloosobowej.
    8) sporadyczne zabezpieczanie lotów przez KSL w ciągu ostatnich 12 miesięcy, w szczególności w TWA, oraz brak praktycznego przygotowania na stanowisku KSL na lotnisku SMOLEŃSK PÓŁNOCNY
    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2024-02-03 10:29:16 [78.8.238.*] id:1669617  
    [moderacja]: Napisał postów [204], status [ Prawie Troll ]
    [moderacja]
    [-5]

    Nick:
    Treść:
    2024-02-02 05:23:45 [176.2.131.*] id:1669561  
    Jerry: Napisał postów [4705], status [VIP] Reputacja
    Najlepszym ekspertem to Maciora. Ile milionów nas te komisje kosztowały?
    [1]

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2024-02-02 10:26:45 [185.117.85.*] id:1669572  
    [moderacja]: Napisała postów [920], status [rozpisany/na] Reputacja
    [moderacja]
    [-5]
    2024-02-02 18:47:47 [31.60.22.*] id:1669599  
    M1974P: Napisał postów [13942], status [VIP] Reputacja
    Nawet film na ich ""faktach"" nakręcili i zmuszali młodzież szkolną do oglądania tej ich fałszywej prawdy której są coraz bliżej ;P
    [1]
    2024-02-02 15:49:39 [78.8.238.*] id:1669587  
    [moderacja]: Napisał postów [204], status [ Prawie Troll ]
    [moderacja]
    [-5]

    Nick:
    Treść:
    2024-02-02 13:06:05 [89.67.3.*] id:1669580  
    DonPedro69: Napisał postów [11078], status [VIP] Reputacja
    Nie kompromitujcie się!

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2024-02-02 14:54:25 [5.173.77.*] id:1669584  
    KubaXY: Napisał postów [3332], status [Szycha] Reputacja
    Jak robił to antoni szmacierewicz przez dobrych kilka lat haha
    2024-02-02 11:30:12 [78.8.238.*] id:1669576  
    [moderacja]: Napisał postów [204], status [ Prawie Troll ]
    [moderacja]
    [-5]

    Nick:
    Treść:
    2024-02-02 09:06:52 [78.8.238.*] id:1669568  
    [moderacja]: Napisał postów [204], status [ Prawie Troll ]
    [moderacja]
    [-5]

    Nick:
    Treść:
    2024-02-01 21:35:12 [78.8.238.*] id:1669553  
    [moderacja]: Napisał postów [204], status [ Prawie Troll ]
    [moderacja]
    [-5]

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [2]
    2024-02-01 22:03:03 [212.106.163.*] id:1669556  
    toomy: Napisał postów [135], status [rozkręcił się] Reputacja
    och ta ideologia katastrofiaży szmaciarewicza
    [1]
    2024-02-01 22:57:42 [178.43.253.*] id:1669557  
    kgb14: Napisał postów [5385], status [VIP] Reputacja
    A PiS OBIECAŁ , że ściągnie wrak po wygranych wyborach i dojściu do władzy i przez 8 lat nie ściągnął ? A może tak na prawdę nie chciał ? Przemyśl to.
    [1]
    2024-02-01 20:42:27 [5.172.238.*] id:1669551  
    opolaninn: Napisał postów [2634], status [Szycha] Reputacja
    No i to jest raport !!

    Nick:
    Treść:
    2024-02-01 19:26:26 [178.43.253.*] id:1669549  
    [moderacja]: Napisał postów [5454], status [VIP] Reputacja
    [moderacja]
    [-5]

    Nick:
    Treść:
    2024-02-01 18:56:13 [46.205.198.*] id:1669548  
    tomuniu: Napisał postów [2885], status [Szycha] Reputacja
    Tyle lat upłynęło i żadnych bezspornych rezultatów poza 96 trupami.
    [1]

    Nick:
    Treść:
    2024-02-01 18:27:23 [194.29.183.*] id:1669547  
    ombre: Napisał postów [19844], status [VIP] Reputacja
    Spójrzcie co robi i wygaduje Duda bliski współpracownik Lecha i macie gotową odpowiedź dlaczego ta katastrofa musiała się wydarzyć.

    Nick:
    Treść:
    2024-02-01 17:36:41 [78.8.238.*] id:1669544  
    [moderacja]: Napisał postów [204], status [ Prawie Troll ]
    [moderacja]
    [-5]

    Nick:
    Treść:
    2024-02-01 17:00:13 [5.173.77.*] id:1669542  
    KubaXY: Napisał postów [3332], status [Szycha] Reputacja
    No to teraz wspaniały czas, by oznajmić marginesowi bożemu, że miesiączki smoleńskie będą rozganiane, pomnik pod łychę koparki, a spec od katastrofy antoni m. grzecznie się przyzna do celowego przeciągania teorii dla kaski i poniesie konsekwencje nawijania makaronu na uszy. Miotło suń..

    Nick:
    Treść: