• Autor: Dagmara
    • Wyświetleń: 1480
    • Dodano: 2023-12-12 / 17:28
    • Komentarzy: 0

    OLX z zarzutami Prezesa UOKiK

    (Fot. Archiwum)

    Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, wszczął postępowanie przeciwko grupie OLX, zarzucając jej brak przejrzystości i wprowadzanie w błąd konsumentów w systemie wystawiania opinii.

    Grupa OLX, będąca jednym z najpopularniejszych serwisów ogłoszeniowych w Polsce, znalazła się pod lupą Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasza Chróstnego. Postępowanie, które zostało wszczęte, dotyczy dwóch głównych zarzutów stawianych platformie - nietransparentności i wprowadzania w błąd konsumentów w zakresie systemu zamieszczania opinii oraz kontrowersyjnego algorytmu ocen.

    Jak wyjaśnia Tomasz Chróstny: "Platformy internetowe nie mogą zapominać o fundamentalnych zasadach relacji z klientem, takich jak uczciwa i przejrzysta komunikacja". Prezes UOKiK zwraca uwagę, że opisywane praktyki mogą wprowadzać konsumentów w błąd, a w efekcie zaburzać transparentność procesu zakupów.

    Pierwszy zarzut dotyczy definicji "kupującego" w serwisie OLX. Okazuje się, że w przeciwieństwie do powszechnego rozumienia tego pojęcia, w serwisie OLX opinie mogą wystawiać nie tylko osoby, które dokonały zakupu, ale także te, które jedynie skontaktowały się ze sprzedającym. Taka sytuacja może sugerować, że opinia pochodzi od konsumenta, który faktycznie zakupił i zweryfikował produkt, co może wprowadzać w błąd.

    Drugi zarzut dotyczy algorytmu ocen stosowanego przez serwis. Algorytm ten faworyzuje oceny pozytywne, nadając im większą wagę niż negatywnym. Co więcej, kategorie ocen wyświetlanych na serwisie nie są identyczne z tymi, które użytkownik wybiera podczas oceniania doświadczenia transakcyjnego. Taki system ocen może prowadzić do wyświetlania ocen sugerujących wyższą wartość niż ta, którą nadali klienci.

    Wśród dodatkowych obaw, jakie wzbudza praktyka OLX, znajduje się również brak możliwości zapoznania się przez konsumentów z pełnymi ocenami i komentarzami wystawianymi przez innych użytkowników, co dodatkowo utrudnia rzetelną ocenę sprzedającego.

    Jeśli zarzuty te zostaną potwierdzone, Grupie OLX może grozić kara finansowa sięgająca do 10% rocznego obrotu. Sprawa ta podkreśla znaczenie przejrzystości i uczciwości w obszarze e-commerce oraz potrzebę ochrony konsumentów przed wprowadzającymi w błąd praktykami.

    źródło: UOKiK
    reklama

    Wydarzenia pod patronatem portalu

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".