• Autor: News4media
    • Wyświetleń: 1149
    • Dodano: 2022-12-31 / 14:00
    • Komentarzy: 5

    Od nowego roku "lekarz" nie poleci nam już leku w telewizji

    (Fot. iStock)

    Aktorzy odgrywający lekarzy, pielęgniarki, ratowników medycznych nie będą już mogli reklamować lekarstw. 1 stycznia wchodzi w życie nowe prawo.

    Reklamy telewizyjne są tego pełne. A to ratownik medyczny bierze lek na ból i dzięki temu nie ma problemu, żeby wyruszyć do akcji. A to położna poleca kobietom jakiś specyfik. Czasami robi to ginekolog, a inny lekarz zapewnia, że dany lek na pewno pomoże.

    Nie są tom oczywiście prawdziwi medycy, tylko aktorzy, którzy wcielają się w ich role. Z tym już jednak koniec. O tej zmianie mówiło się od dawna, a właściwe przepisy czekały tylko na wejście w życie. Stanie się tak już od 1 stycznia.

    Czego nie wolno reklamodawcy?

    Od nowego roku aktor nie będzie mógł wcielić się już w rolę lekarza, położnej, farmaceuty lub innej osoby wykonującej zawód medyczny i polecać w reklamie jakichkolwiek leków.

    "Zakazana będzie też bezpośrednia reklama takich produktów skierowana do dzieci lub ich rodziców. Tak wynika z wchodzących w życie z nowym rokiem niektórych przepisów ustawy o wyrobach medycznych" - przypomina "Rzeczpospolita".

    Dla firm farmaceutycznych i pracujących dla nich agencji reklamowych może to być poważny cios. Tegoroczną listę najbardziej szanowanych zawodów w Polsce otwiera strażak, ale zaraz za nim jest ratownik medyczny, a następny lekarz. Na 4 pozycji jest pielęgniarka. Ale nowe przepisy mają sprawić, że w reklamie nie już będzie wykorzystywany autorytet medyka.

    Zmian w reklamie jest więcej, bo akcja spotu nie będzie mogła rozgrywać się w aptece, gabinecie lekarskim czy w jakimś innym miejscu sugerującym, że osoba prezentująca wyrób wykonuje zawód medyczny.

    "Będzie musiała być zrozumiała dla odbiorcy, który nie ma na co dzień do czynienia z produktem, czyli zwykłego użytkownika. Wymóg ten dotyczy również sformułowań medycznych i naukowych oraz przywoływania w reklamie badań naukowych, opinii, literatury. Wszelkie pojęcia naukowe i medyczne muszą być ujęte w sposób klarowny i przystępny. Reklama taka nie może wprowadzać też w błąd co do zasad i warunków konserwacji" - dodaje dziennik.

    Nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących reklamy produktów leczniczych sprawuje Główny Inspektorat Farmaceutyczny.

    W 2021 r. rynek apteczny przekroczył wartość 40 mld zł.


    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2022-12-31 14:25:06 [5.173.49.*] id:1654007  
    chrząszcz: Napisał postów [5398], status [VIP] Reputacja
    to, co pokazują w tzw. "reklamach" jest dla zdrowych, ważne żeby drenować kieszeń, a chorzy powinni jednak uzgadniać to, co zażywają z lekarzem

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2022-12-31 20:35:32 [90.156.124.*] id:1654018  
    siostra_brygida: Napisała postów [48030], status [VIP] Reputacja
    Czyli wniosek, lekarstwo nawet to najpilniejsze tylko na recepte...
    2022-12-31 16:13:30 [217.173.203.*] id:1654009  
    Patryk100: Napisała postów [919], status [rozpisany/na] Reputacja
    Nareszcie... ale co z Goździkową?

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2022-12-31 20:32:11 [90.156.124.*] id:1654017  
    siostra_brygida: Napisała postów [48030], status [VIP] Reputacja
    Czytaj uważnie...
    2022-12-31 14:05:50 [46.134.143.*] id:1654006  
    Polpha: Napisał postów [9428], status [VIP] Reputacja
    A jakiś głupek z forum kłócił się, ze to już trwa. Szkoda słów..

    Nick:
    Treść: