Skąd pomysł na "Opolskie na rowery"?
Na rowery wsiadają też najmłodsi korzystając z dwóch kółek w drodze do szkoły i na plac zabaw. - Wiatr we włosach i szybka jazda mogą mieć jednak również negatywne następstwa. Brak znajomości zasad bezpiecznej jazdy na rowerze to jedna z przyczyn najgroźniejszych wypadków z udziałem rowerzystów. Z drugiej strony, stale rosnąca liczba rowerzystów wymaga dobrze przygotowanych nawierzchni i tworzenia nowych ścieżek rowerowych w regionie - podkreśla Andrzej Buła, marszałek województwa opolskiego.
Dlatego wspólnie z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego rozpoczęliśmy inicjatywę "Opolskie na rowery" dedykowaną uczniom szkół podstawowych - wyjaśnia Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa. Bus wypełniony kaskami rowerowymi, kamizelkami wraz z mobilnym miasteczkiem rowerowym ruszył w trasę po województwie i odwiedził kilkadziesiąt szkół podstawowych. W tym samym czasie w urzędzie marszałkowskim tworzona była polityka rowerowa województwa opolskiego oraz trwały przygotowania do największej w historii inwentaryzacji rowerowej w regionie.
2000 km możliwości
W 2020 roku rozpędził się już na dobre projekt "Opolskie na rowery". Dzięki funduszom unijnym możliwe stało się przygotowanie profesjonalnej i, co najważniejsze - potwierdzonej w terenie, inwentaryzacji tras rowerowych - podkreśla Remigiusz Widera, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki, UMWO. Jej wykonawcy pokonali na rowerach niemal 2000 kilometrów. W konsultacjach na kilku etapach tego projektu uczestniczyło około 500 osób, przedstawiciele różnych środowisk i mieszkańcy regionu. To wszystko posłużyło do opracowania koncepcji zintegrowanej sieci tras rowerowych województwa opolskiego przez konsorcjum firm Velo Tobiasza Nykamowicza i Neuteno Jacka Ziebury - https://www.opolskie.pl/wp-content/uploads/2022/05/koncepcja.opolskie.v.2.1.pdf
Po co to wszystko?
- Wypracowanie koncepcji rozwoju ścieżek rowerowych w województwie opolskim to bardzo ważny argument do rozmowy o środkach unijnych - podkreśla marszałek Andrzej Buła. W ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2021-2027 Unia Europejska stawia bardzo duży nacisk na sieciowanie i zieloną gospodarkę. Co to oznacza dla przeciętnego Kowalskiego?
Jazda na rowerze to ekologiczny i bezemisyjny środek transportu, co w mocnym uproszczeniu oznacza, że stanowi element zielonej gospodarki. Sieciowanie jest jednak już bardziej skomplikowane, ale uzasadnione. Jeśli ma powstać trasa rowerowa, która kończy się po 10 km w powiecie kluczborskim i dotarcie do innej trasy wybudowanej w powiecie brzeskim to około 150 km drogą wojewódzką, przy której nie będzie ścieżki rowerowej, to cała wycieczka rowerowa przestaje być atrakcyjna ...i bezpieczna - wyjaśnia Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa. Stąd też budowa nowych ścieżek powinna być powiązana ze stworzoną siecią tras rowerowych w regionie, tak aby stworzyć jedną i spójną sieć. Stworzona dzięki realizacji projektu koncepcja będzie stanowić podstawę - taki drogowskaz dla samorządów starających się o środki unijne - do rozbudowy ścieżek rowerowych w ramach nowej perspektywy unijnej.
A to nie wszystko!
Dodatkowo w ramach projektu wspólnie z mieszkańcami wybrano projekt budowy Miejsc Odpoczynku Rowerzysty tzw. MOR-u, który będzie wykorzystywany każdorazowo przy budowie MOR-ów. Powstał także spójny system znakowania tras. Znaki rowerowe docelowo będą umieszczone na wszystkich trasach rowerowych w województwie.
Już dzisiaj jedźmy na wycieczkę rowerową
Tras rowerowych będzie przybywać, ale już dzisiaj województwo może pochwalić się pięknymi trasami rowerowymi, o których istnieniu mieszkańcy często nie wiedzą. Dlatego właśnie wspólnie z Przemysławem Supernakiem, podróżnikiem i rowerzystą, stworzyliśmy przewodnik rowerowy po wybranych trasach rowerowych w regionie - wyjaśnia Agnieszka Okupniak, dyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą i Promocji Regionu. Przewodnik wydany w formie papierowej oraz elektronicznej prezentuje 25 tras rowerowych o różnym poziomie trudności po województwie opolskim wraz z możliwością wgrania tych tras na urządzenia mobilne (tzw. ślad GPS).
Opolskie na rowery!
Realizacja inicjatywy "Opolskie na rowery" oraz stworzenie koncepcji ścieżek rowerowych pokazują, że województwo "rozkręciło się" na dobre i stało się gotowe do kolejnego milowego kroku - a jest o co walczyć. Każdy z nas chce żyć w czystym środowisku i cieszyć się dobrym zdrowiem, a do tego rower nadaje się najlepiej!
Zarząd Województwa Opolskiego składa podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w tworzenie i realizację koncepcji tras rowerowych województwa opolskiego. Bez waszej pomocy, ciężkiej pracy oraz przede wszystkim pasji i wytrwałości nie udałoby się zrealizować tak wysokiej jakości produktu i osiągnąć rezultatów. Liczymy na dalszą współpracę i ...widzimy się na ścieżkach rowerowych!
Papitan: Napisał postów [11], status [nowy]
Może warto zacząć od budowy dróg dla rowerów z prawdziwego zdarzenia w Opolu. Nikt przecież nie będzie jeździł do pracy na rowerze z Kluczborka do Brzegu, a z Malinki do centrum już jak najbardziej. Brak ścieżki na Żeromskiego, Reymonta, na Ozimskiej nagle się kończy i trzeba albo jechać chodnikiem (wbrew przepisom) albo zejść z roweru, przejść po pasach i jechać dalej na centymetry obok samochodów. Przykładów można mnożyć, ale widocznie prezydent miasta z rowerami nie na wiele wspólnego. Dużo pracy przed miastem.