• Autor: News4media
    • Wyświetleń: 1760
    • Dodano: 2022-07-14 / 17:21
    • Komentarzy: 2

    Shrinkflacja i skimpflacja. Tak producenci czyszczą nasze kieszenie

    (Fot. iStock)

    Inflacja to nie tylko wszechobecna drożyzna. To także pewne techniki, których zadaniem jest zmylenie konsumenta. Jak?

    Gościem TVN24 w programie "Polska i świat" był ekonomista Michał Pronobis, który opowiadał o sztuczkach stosowanych przez niektórych przedsiębiorców. Shrinkflacja i skimpflacja to pojęcia, które - choć brzmią zabawnie - w rzeczywistości z uśmiechem nic wspólnego nie mają. Oznaczają bowiem, że konsumenci mogą kupić ten sam produkt w podobnej cenie, jednak będzie albo gorszej jakości, albo mniejszy. Podobna zależność dotyczy również usług.

    To masło jakieś mniejsze...- Kupujemy ten sam produkt, ale on jest zrobiony z gorszej jakości półproduktów albo dzwonimy na call center, a tam pracuje mniej ludzi i w związku z tym dłużej czekamy. Usługa niby jest ta sama, w tej samej cenie, ale gorszej jakości - wyjaśnił ekspert. - W czasach wysokiej inflacji duzi gracze mogą sobie pozwolić na stosowanie takich tricków w stosunku do konsumentów - mówił w TVN24 Pronobis.

    Dobrym przykładem mogą być najpopularniejsze w polskich domach produkty, o których wspominał w TVN24 Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności.- W Polsce jeszcze niektórzy pewnie pamiętają, że kostka masła to było 250 gramów. Teraz to 170 gramów, a kto wie, czy zaraz nie będzie mniej. Widzimy na półkach chleby, które mają dużo mniejszą gramaturę niż tradycyjny bochenek, a jak zaczniemy przeliczać na kilogramy, to cena wcale nie jest już taka niska - analizował.

    Nie możemy czuć się oszukani
    Dlatego w interesie konsumenta jest czytanie etykiet. Producent może zmienić gramaturę czy skład towaru, jednak - jeśli jest to zgodnie z prawdą opisane na etykiecie - kupujący może mieć pełną wiedzę w tej kwestii. Pod warunkiem, że zechce z niej skorzystać. Bo jeśli nie...
    - ...to sami siebie oszukaliśmy. Nie przeczytaliśmy dokładnie, a jeśli producent dał mniej, to wtedy on by oszukał i może czekać go sankcja - podkreślał Andrzej Gantner pytany, czy możemy czuć się oszukani.

    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2022-07-15 16:19:33 [5.173.57.*] id:1643787  
    Rex: Napisał postów [4658], status [VIP] Reputacja
    Najwyższa pora wywalić z Polski te Kauflandu Auchany Netta Biedronki Castoramy Oni Leroy Merliny

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2022-07-15 21:39:17 [31.0.93.*] id:1643809  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    I w ich miejsce państwowe GSy