• Autor: News4media
    • Wyświetleń: 2301
    • Dodano: 2022-07-07 / 14:52
    • Komentarzy: 5

    Podnieśli ceny za przejazd autostradą A4. Mocna reakcja ministra

    (Fot. Dżacheć)

    Po tym, jak firma zarządzająca autostradą A4 poniosła opłaty za przejazd, głos zabrał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. I złożył ważną deklarację.

    Nowe opłaty obowiązują od kilku dni. Firma Stalexport Autostrada Małopolska nie dała się przekonać Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i zmieniła ceny za przejazd autostradą A4.

    Przypomnijmy, że drogowcy nalegali, żeby cen nie podnosić m.in. ze względu na wzmożony ruch uchodźców z Ukrainy. GDDKiA twierdziła także, że wyższe ceny dla kierowców sprawią, że zaczną oni omijać płatną trasę, a ruch przeniesie się na darmowe drogi lokalne.

    SAM podniósł jednak ceny na A4 Kraków-Katowice. Teraz stawka dla użytkowników podróżujących pojazdami kat. 1 i niekorzystających z płatności automatycznych wynosi 13 zł na każdym placu poboru opłat. Motocykliści płacą 6 zł.

    W kategoriach 2, 3, 4 i 5 opłaty wzrosły z 35 zł do 40 zł na każdej bramce, czyli z 70 zł do 80 zł za cały odcinek. Wysokość bonifikaty dla pojazdów kategorii 2 i 3 wynosi 16 zł.

    Jest reakcja

    Na ten krok zareagował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W 2027 roku wygaśnie umowa z SAM i - jak zapowiedział polityk - państwo jej nie przedłuży. Nie ogłosi także konkursu na nowego zarządcę.

    - W 2027 r. państwo polskie przejmie odpowiedzialność za zarządzanie, administrowanie autostrady A4 między Katowicami a Krakowem" - zapowiedział Adamczyk. - Moim marzeniem jest, by ten odcinek był bezpłatny. Zwolniłoby to nas z obowiązku zbudowania nowej drogi między aglomeracją śląską a krakowską.

    Przypomnijmy, za przejazd jakimi trasami w Polsce trzeba płacić.

    - autostrada A1 - odcinek Rusocin-Nowa Wieś,
    - autostrada A2 - odcinek Konin-Świecko (z wyłączeniem odcinka pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód),
    - autostrada A4 - odcinek Kraków-Katowice

    Odcinki zarządzane przez GDDKiA:

    - A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie)-Sośnica (węzeł Sośnica),
    - A2 Konin-Stryków

    reklama

    Napisz co o tym myślisz!

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2022-07-07 14:55:35 [46.204.8.*] id:1643315  
    DonPedro69: Napisał postów [11058], status [VIP] Reputacja
    Czekam na komentarze, że upaństwowienie tego odcinka to zły pomysł.

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [3]
    2022-07-07 16:14:35 [31.0.38.*] id:1643327  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    I po co ten prowokacyjny ton? Kiedy była podpisywana koncesja nie mieliśmy pieniążków na budowę takich dróg i ich utrzymanie. Umowa jest ewidentnie napisana ze szkodą dla Państwa. Taka infrastruktura to jeden z elementów gdzie państwo nie powinno być zastąpione przez prywatne podmioty.
    2022-07-07 18:08:55 [46.204.8.*] id:1643332  
    DonPedro69: Napisał postów [11058], status [VIP] Reputacja
    No właśnie. Trzeba odcierpieć i odzyskać. Płacimy podatek drogowy w paliwie i to już ze 20 lat. Należą nam się te drogi za darmo.
    2022-07-08 08:04:09 [31.0.39.*] id:1643355  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Za darmo to trochę mylące określenie. Utrzymujemy to w podatkach, tak jak napisałeś. System winiet byłby najlepszy bo jednak użytkownicy dróg szybkiego ruchu, których utrzymanie jest najdroższe, powinni w większym stopniu dokładać się do ich utrzymania.
    2022-07-07 22:17:20 [89.67.7.*] id:1643344  
    The Naturator: Napisał postów [2296], status [Szycha] Reputacja
    Gdzie te pieniądze z opłat idą bo ciągłe niekończące się remonty, wypadki, zatory i jazda z prędkościami jak na drogach bezpłatnych?

    Nick:
    Treść: