• Autor: Aga_Ko
    • Wyświetleń: 1918
    • Dodano: 2021-11-27 / 10:58
    • Komentarzy: 9

    Posłowie prawicy lobbują za odbudową połączenia Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie

    (Fot. Dżacheć)

    Posłowie prawicy zadeklarowali pomoc w odbudowie linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie.


    Samorząd Województwa Opolskiego zawsze wspierał starania lokalnych samorządów położonych wzdłuż linii kolejowych 177 i 294 Racławice Śląskie - Głubczyce - Racibórz. W momencie pojawienia się możliwości aplikowania do Programu Kolej+ na prośbę samorządów oraz wiceministra sprawiedliwości Michała Wosia oraz posła RP Janusza Kowalskiego Województwo Opolskie objęło funkcję lidera w projekcie pt. "Rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i 294 Racibórz - Racławice Śląskie", a partnerami zostali: Powiat Głubczycki, Powiat Prudnicki, Powiat Raciborski, Gmina Baborów, Gmina Głogówek, Gmina Głubczyce, Gmina Pietrowice Wielkie i Gmina Racibórz. Jako lider na podstawie Listu Intencyjnego zobowiązaliśmy się do przygotowania wniosku i niezbędnej dokumentacji.

    - Dziękuję marszałkowi Szymonowi Ogłazie, który koordynował ten wniosek. My od dwóch lat zachęcaliśmy do tego, by linia zamknięta w 2000 roku została odbudowana. W pierwszym kwartale 2022 roku będzie już wszystko wiadomo - mówi poseł Janusz Kowalski.

    Według zasad Programu Kolej+ samorządy miały zapewnić wkład własny - 15% środków na całą inwestycję. Województwo Opolskie od samego początku zadeklarowało gotowość finansowania projektu jedynie w zakresie finansowania połączeń kolejowych po zakończeniu zadania. Partnerzy także na wstępie zaznaczyli, zapoznając się ze wstępną wyceną zadania, brak możliwości pokrycia wkładu własnego ze środków budżetów samorządów i zgodnie stwierdzili, że konieczne jest pozyskanie środków zewnętrznych z przeznaczeniem na ten cel. Wsparcie w staraniach zadeklarowali od początku posłowie RP Michał Woś i Janusz Kowalski.

    Studium określiło koszt realizacji inwestycji na ponad 535 mln zł, a więc konieczny do zapewnienia 15% wkład własny wynosi ponad 80 mln zł, co powoduje konieczność zapewnienia środków przez każdego z partnerów w wysokości powyżej 10 mln zł do 2028r.

    Zarząd Województwa Opolskiego opracował również projekt umowy partnerstwa, który zgodnie z wymogami projektu określał m. in. przedmiot umowy, zobowiązania lidera i partnerów, sposób przekazywania środków na pokrycie wkładu własnego oraz wzór pełnomocnictwa, które umożliwiało liderowi reprezentowanie partnerów w sprawach zgłoszenia, finansowania i realizacji projektu.

    Wytyczne Programu wymagały złożenia stosownych dokumentów finansowych, potwierdzających zabezpieczenie przez samorządy środków na wkład własny. Do 23 listopada br. nie uzyskano potwierdzenia ze szczebla centralnego o możliwości pozyskania środków zewnętrznych, stąd partnerzy złożyli deklaracje o rezygnacji z dalszego udziału w projekcie artykułując, iż nie mogą złożyć zobowiązania finansowego, gdyż zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami udział w programie uzależniali tylko i wyłączenie od uzyskania wsparcia zewnętrznego na tę inwestycję. Złożenie deklaracji finansowej w tym momencie wiązałoby się zabezpieczeniem środków własnych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego, co znacznie przekracza możliwości samorządów lokalnych, ale również byłoby przeznaczone na obce środki trwałe, kosztem realizacji ustawowych zadań własnych. Należy podkreślić, że to do zadań krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. należy budowa, modernizacja, rewitalizacja i utrzymanie linii kolejowych.

    reklama

    Zarezerwuj unikatowy login zanim wyprzedzą cię inni! Włącz się do dyskusji i wymieniaj poglądy na różne tematy z aktywną społecznością.

    Forum pod artykułem jest w trybie "tylko dla zalogowanych".

    2021-11-27 15:54:10 [89.67.3.*] id:1626678  
    DonPedro69: Napisał postów [11078], status [VIP] Reputacja
    I weź to teraz odbuduj, co inni spieprzyli! :/

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [4]
    2021-11-27 22:28:55 [37.248.220.*] id:1626708  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Niestety to pieprznie trwało kilkadziesiąt lat. Może skupmy się na działających liniach. Jedyny sposób na zachęcenie ludzi do korzystania z kolei to jak najwieksza częstotliwość kursowania.
    2021-11-28 14:45:22 [89.67.3.*] id:1626720  
    DonPedro69: Napisał postów [11078], status [VIP] Reputacja
    A do tego potrzebne są szynobusy.
    2021-11-28 17:16:16 [31.0.45.*] id:1626730  
    wojtasoks: Napisał postów [10984], status [VIP] Reputacja
    Więc może właśnie warto zainwestować w tabor jeżdżący po czynnych liniach. A później ewentualnie reanimować kolejne.
    2021-11-28 17:39:24 [89.67.3.*] id:1626739  
    DonPedro69: Napisał postów [11078], status [VIP] Reputacja
    No, tak to widzę.
    2021-11-27 12:30:10 [78.8.68.*] id:1626651  
    fuksik: Napisał postów [956], status [stały bywalec] Reputacja
    Kowalski!!! Zgłosiłeś już do prokuratury że wylano dziecko z kąpielą?Albo ,że baba jechała raz na wozie raz pod wozem?

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2021-11-28 06:03:52 [46.204.24.*] id:1626712  
    churapio: Napisał postów [49], status [rozkręca się] Reputacja
    Bił się z myślami . Poszedl na policję.
    2021-11-27 12:21:23 [89.64.41.*] id:1626648  
    Peugeot406: Napisał postów [1007], status [stały bywalec] Reputacja
    Panie Januszu, nóż mi się w kieszeni otwiera jak Pana słyszę.

    Nick:
    Treść:
    Pokaż - Ukryj  Odpowiedzi [1]
    2021-11-27 12:29:31 [31.0.57.*] id:1626650  
    opolaninn: Napisał postów [2634], status [Szycha] Reputacja
    Dobrze wyglada chyba nie bił się z myślami haha